ЕКВІВАЛЕНТНІ ФОРМИ МАТЕМАТИЧНИХ МОДЕЛЕЙ ПРОЦЕСІВ КЕРОВАНОЇ ЗМІНИ СТАНУ СИЛОВИХ І ЕНЕРГЕТИЧНИХ УСТАНОВОК

Автор(и)

  • І.М. ГВОЗДЕВА
  • В.Ф. МИРГОРОД

DOI:

https://doi.org/10.32782/mathematical-modelling/2022-5-2-4

Ключові слова:

математична модель; силові і енергетичні установки; еквівалентні перетворення; спостерігач стану; інтегральні рівняння

Анотація

Стан силових і енергетичних установок визначається зміною багатовимірної сукупності вихідних змінних та зовнішніх збурень, які пов’язані між собою складними співвідношеннями, що відповідають інтенсивним процесам перетворення енергії та матеріальних потоків. Не для всіх таких процесів відомі фізичні закони перетворення, і тому застосовуються теоретичні та емпіричні математичні моделі. Особливості процесів керованої зміни стану силових і енергетичних установок потребують комп’ютерної реалізації таких математичних моделей у реальному часі, оскільки важлива сукупність вихідних змінних не може бути безпосередньо виміряною, або потребує складних технічних рішень для таких вимірювань. Зокрема, для силових і енергетичних установок, що побудовані на основі газотурбінних двигунів, не може бути безпосередньо вимірювана тяга, температура газів перед турбіною, наявна потужність та інше. До вихідних змінних, отримання яких потребує складних і витратних технічних рішень належить, зокрема, крутний момент для турбовальних газотурбінних двигунів. Але такі змінні використовуються в сучасних ефективних програмах регулювання і тому потребують отримання в реальному часі, що може бути досягнуто тільки шляхом застосування відповідних математичних моделей у вигляді віртуальних вимірювальних каналів. Вимоги до таких математичних моделей, зазвичай, складаються в їх адекватності та можливості комп’ютерної реалізації. Щодо адекватності, розуміється, що похибки віртуальних вимірювальних каналів повинні бути сумірними з похибками фізично реалізованих. Щодо комп’ютерної реалізації, час отримання вихідних даних за такими каналами не повинен перевищувати run time, тобто час видачі управляючої дії на об’єкт керування. Тому дослідження, що спрямовані на побудову нових класів математичних моделей зміни стану силових і енергетичних установок та їх еквівалентних перетворень мають непересічну практичну значимість. З іншої сторони, класичні і широко застосовувані математичні моделі простору стану силових і енергетичних установок мають значні обмеження щодо їх комп’ютерної реалізації. Тому такі дослідження мають також теоретичне значення для встановлення фундаментальних властивостей систем керування, а саме, сталості, керованості та спостережуваності.

Посилання

SAE International. Real-time modeling methods for gas turbine engine performance. Tech. Rep., SAE International, Warrendale, PA, USA, 2013, Report No AIR4548.

Seldner K., Mihaloew J. R., Blaha R. J. Generalized simulation technique for turbojet engine system analysis. Tech. Rep., Lewis Research Center, Cleveland, OH, USA, 1972, Report No NASA-TN-D-6610.

Fishbach L. H., Koenig R. W. GENENG-A program for calculating design and off-design performance for turbojet and turbofan engines. Tech. Rep., Lewis Research Center, Cleveland, OH, USA, 1972, Report No.: NASA-TN-D-6552.

Koenig R. W., Fishbach L. H. GENENG II-A program for calculating design and off-design performance of two- and three-spool turbofans with as many as three nozzles. Tech. Rep., Lewis Research Center, Cleveland, OH, USA, 1972, Report No NASA-TN-D-6553.

Szuch J. R., Bruton W. M. Real-time simulation of the TF30-P-3 turbofan engine using a hybrid computer. Tech. Rep., Lewis Research Center, Cleveland, OH, USA, 1974, Report No. NASA-TM-X-3106.

Szuch R., Seldner K. Real-time simulation of F100-PW-100 Turbofan engine using the hybrid computer. Tech. Rep., Lewis Research Center, Cleveland, OH, USA, 1975, Report No NASATM-X-3261.

Szuch J. R. Advancements in real-time engine simulation technology. Proceedings of the 18th Joint Propulsion Conference, Boston, MA, USA, July 1982.

Yang W. H., Sun J. G. New development of engine real-time modeling technology. Journal of Aerospace Power, v. 10, no. 4, pp. 402–406, 1995, in Chinese.

Wei Z., Zhang S., Jafari S., Nikolaidis T. Gas turbine aero-engines real time on-board modelling: a review, research challenges, and exploring the future. Progress in Aerospace Sciences, v. 121, Article ID 100693, 2020.

Fan S. Q. Aircraft Engine Control Xian, Northwestern Polytechnical University Press, X’ian, China, 2008, in Chinese.

Gazzetta Junior H., Bringhenti C., Barbosa J. R., Tomita J. T. Real-time gas turbine model for performance simulations. Journal of Aerospace Technology and Management, v. 9, no. 3, pp. 346–356, 2017.

Yin K., Zhou W. X., Qiao K., Wang H. J. Research on methods of improving real-time performance for aero-engine component-level model. Journal of Propulsion Technology, v. 38, no. 1, pp. 199–206, 2017, in Chinese.

System technologies for modeling of complex processes / Monograph, edited by prof. A.I. Mikhalyov. Dnipro: NMetAU-CPI System Technologies, 2016. 608 p. ISBN 978-988-2596-19-9

Myrhorod V., Hvozdeva I. On One Solution of Volterra Integral Equations. 8th International Conference for Promoting the Application of Mathematics in Technical and Natural Sciences - AMiTaNS’16, AIP Conference Proceedings; 2016, v. 1773, Issue 1, pp. 1-8. DOI: 10.1063/1.4964969

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-09