ВЕБДОСТУПНІСТЬ ОСВІТНІХ САЙТІВ: АНАЛІЗ НЕДОЛІКІВ ТА ШЛЯХИ ПОЛІПШЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/mathematical-modelling/2024-7-2-21

Ключові слова:

вебдоступність, вебсайт, тестування вебдоступності, Axe DevTools, теплова карта, HTML

Анотація

Важливість вебдоступності для освітніх сайтів та сайтів навчальних закладів є особливо критичною, оскільки ці ресурси є ключовими джерелами інформації для студентів, викладачів і потенційних абітурієнтів. Недоступність цих сайтів може перешкоджати отриманню рівного доступу до навчальних матеріалів, подачі заявок на вступ та участі у навчальному процесі. Це особливо актуально в умовах зростаючої цифровізації освіти, коли все більше навчальних матеріалів і послуг надається онлайн. Забезпечення вебдоступності є необхідною умовою для того, щоб усі користувачі мали рівні можливості для отримання освіти та доступу до інформації. Аналіз вебдоступності сайтів закладів вищої освіти Одеської області за допомогою Axe DevTools виявив численні проблеми, які можуть впливати на доступність ресурсів для користувачів. Найпоширеніші проблеми включають відсутність видимих текстових міток для кнопок, недотримання мінімальних вимог до контрасту кольорів, а також відсутність альтернативного тексту для зображень. Найпроблемнішим аспектом виявилося питання семантичної структури сторінок, що впливає на зручність навігації користувачів, особливо тих, які використовують екранні читачі. Проблеми, пов’язані з невиконанням вимог до того, що весь контент сторінки повинен бути охоплений орієнтирами, виявилися одними з найскладніших, оскільки їх виправлення потребує детального перегляду структури вебсторінок. Орієнтири допомагають користувачам, які використовують допоміжні технології, краще орієнтуватися на сайті. Відсутність таких орієнтирів може призвести до значних труднощів під час використання ресурсу. Основними причинами виникнення таких помилок є необізнаність розробників щодо стандартів вебдоступності та важливості семантичної розмітки HTML. Навіть незначні недоліки, як-от відсутність правильних тегів, можуть суттєво впливати на доступність контенту для певних груп користувачів. Це підкреслює необхідність підвищення обізнаності розробників у питаннях доступності, а також впровадження чітких вимог до вебдоступності під час розроблення та підтримки сайтів, особливо державних та освітніх установ.

Посилання

The Americans with Disabilities Act (ADA). URL: https://www.ada.gov (дата звернення: 10.08.2024).

Directive (EU) 2016/2102 of the European Parliament and of the Council of 26 October 2016 on the accessibility of the websites and mobile applications of public sector bodies. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2016/2102/oj (дата звернення: 10.08.2024).

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. URL: https://www.w3.org/TR/WCAG21 (дата звернення: 26.07.2024).

Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 11.08.2024).

Про інформацію: Закон України, прийнятий 2 жовтня 1992 року № 2657-ХІІ. Відомості Верховної Ради України. 1992. 13 лист. № 48. Ст. 650.

Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ: ДСТУ EN 301 549:2022 (чинний з 15.06.2022). Київ: Держстандарт України, 2022. 35 с.

Настанови з доступності вебвмісту (WCAG) 2.1. Авторизований переклад українською мовою W3C. URL: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-ua (дата звернення: 11.08.2024).

Заклади вищої освіти. Реєстр суб’єктів освітньої діяльності. Заклади вищої освіти / Реєстр суб’єктів освітньої діяльності. URL: https://registry.edbo.gov.ua/vishcha-osvita/51 (дата звернення: 11.08.2024).

Axe DevTools. Developer Tools for Accessibility Testing. Deque. URL: https://www.deque.com/axe/devtools (дата звернення: 10.08.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30