АНАЛІЗ МАТЕМАТИЧНИХ МОДЕЛЕЙ ТРЕНДІВ МОРСЬКИХ ВАНТАЖОПЕРЕВЕЗЕНЬ У КРИЗОВИХ УМОВАХ

Автор(и)

  • О.Д. АБРАМОВ
  • Г.С. АБРАМОВ

DOI:

https://doi.org/10.32782/KNTU2618-0340/2021.4.2.2.1

Ключові слова:

морські перевезення, математичне моделювання, статистика, прогнози

Анотація

Сфера морських перевезень значно впливає на соціально-економічний розвиток і інвестиційний потенціал держав. На графіках трендів росту вантажоперевезень чітко помітний спад, пов'язаний зі світовою економічною кризою 2008-2009 року, і поточна криза у зв'язку з COVID має дуже схожі показники. Це говорить про те, що, хоча перспективи розвитку морських перевезень у цілому представляються позитивними, існує невизначеність відносно стійкості економічного пожвавлення й пов'язаних із цим наслідків для сектору морських перевезень. Така невизначеність значною мірою обумовлена комбінацією геополітичних і економічних ризиків, торговельною політикою й структурними зрушеннями, такими як перебалансування економіки Китаю, уповільнення росту глобальних виробничо-збутових ланцюжків, зміни у світовому енергетичному балансі і поточна криза. Цьому сприяє також поява нових тенденцій, зокрема поширення цифрових технологій, які можуть змінити вигляд світового судноплавства, потоки й схеми морських перевезень. Як і раніше, неясно, як ці фактори будуть розвиватися і у якому степені вони будуть підтримувати або стримувати процес пожвавлення росту морських перевезень. Очевидно, що вони потребують подальшого моніторингу й оцінки. Однак більш уважний аналіз динаміки морських перевезень по окремих видах вантажів дозволяє одержати більш чітку уяву про зміни в їхній інтенсивності. Для цього на основі статистики по вантажообігу окремих видів морських вантажів проведений регрессійно-кореляційний аналіз і отримані рівняння лінійних регресій, що описують тренди зростання вантажообігу хімічних продуктів, наливних вантажів, контейнерних перевезень і інших типів вантажів. Аналіз базується на статистиці 2000-2018 років, тому прогноз на наступні роки виконаний з припущенням збереження умов його реалізації. Події останнього часу (пандемія COVID-19 і обумовлена нею світова економічна криза) є форс-мажорними обставинами, що, природно, порушить прогноз. Прогноз у цьому випадку може бути відновлений, коли будуть відомі фактичні об'єми спаду в 2020-2021 роках.

Посилання

UNCTAD Review of Maritime Transport 2018 (UNCTAD/RMT/2018), United Nations Publications. URL: https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/rmt2018_ru.pdf (access date – 28.10.2019).

Clarksons Research. London: Clarksons Research Services Ltd., 2017. URL: https://www.crsl.com / (access date – 28.10.2019).

Siba E. Sow M. Strengthening regional value chains: What’s the role of the African Continental Free Trade Agreement? Africa in Focus. Washington: Brookings Institution, 2018. URL: https://www.brookings.edu/blog/africa-in-focus/2018/03/21/strengtheningregional-value-chains-whats-the-role-of-the-african-continental-free-trade-agreement/(access date – 28.10.2019) .

Курганов В.М., Миротин Л.Б. Международные перевозки / под ред. Л.Б.Миротина. М.: Издательский центр «Академия», 2011. 304 с.

Тюленев К.Г. Управление контейнерными перевозками во внешнеэкономической деятельности. СПб.: ИПТ РАН, 2017. 112 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-13