ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАГРОЗ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ ПРИ ВИКОРИСТАННІ ВЕБ-ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/mathematical-modelling/2022-5-1-13Ключові слова:
система дистанційного навчання, заклад вищої освіти, захист інформації, Google Classroom, веб-технології, адмініструванняАнотація
Метою проведеного дослідження є аналіз стану безпеки використання Google Classroom в університеті «Одеська політехніка» та змін у адмініструванні навчальної платформи за 2020-2022 роки в умовах вимушеного карантину, воєнного стану та дистанційного навчання. Активне впровадження дистанційного навчання вимагає дослідження захисту інформації при обміні та зберіганні даних. Однією з систем дистанційного навчання університету «Одеська політехніка» є Google Classroom. Основна перевага – безкоштовність сервісів, адміністрування закладом, вхід за допомогою звичайного аккаунту Gmail. Ретельно продумана структура адміністрування та організації роботи сервісу є вирішальною для ефективного управління обліковим записом G Suite for Education. Актуальною проблемою є створення освітнього простору за допомогою веб-технологій та організація безпечного доступу користувачів до ресурсів. Важливим аспектом також є психологічний та педагогічний аспект використання дистанційного навчання, яке може проводитись в синхронному, або асинхронному виді. У роботі проведено дослідження загроз інформаційної безпеки веб-технологій дистанційного навчання Google Classroom для користувачів та порівняння заходів адміністрування у 2020-2022 роках. Для протидії актуальним загрозам для систем дистанційного навчання університету і зменшення ризиків в межах допустимого, використовуються різні механізми і засоби захисту інформації, організаційно-правового, технічного та програмного характеру, які повинні враховувати ряд особливостей, пов'язаних з процесом їх функціонування. Система дистанційної освіти університету повинна бути доступна для здобувачів, викладачів та адміністраторів цілодобово. Забезпечення захисту від загроз повинно здійснюватися як на етапі проектування і розробки самої системи дистанційної освіти, так і в процесі його експлуатації, та внесенням, у разі необхідності, своєчасних корегувань. Проаналізовано адміністрування системи дистанційної освіти університету «Одеська політехніка» та зроблені такі висновки та рекомендації для покращення інформаційної безпеки.
Посилання
Про затвердження Положення про дистанційне навчання https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#n18
Про вищу освіту: Закон України від 27.10.2022 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Tex
Олексюк В. П. Єдина система автентифікації як крок до створення освітнього простору загальноосвітнього навчального закладу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2, Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання : Збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, Вип. 13 (20). 2012. C. 188-193.
Назар М. М. Компоненти продуктивного дистанційного навчального курсу. Новітні комп’ютерні технології, Том 17, 2019. C. 114-128. https://doi.org/10.55056/nocote.v17i0.954
Назар М. М. Специфіка психологічного впливу навчання користувачів мережі Інтернет. Освіта дорослих в Україні : IX Міжнар. наук.-практ. конф., (Київ, 11–17 вер. 2008 р.) : зб. наук. праць. К. : ЕКМО, 2008. С. 102-104.
Дяченко О.Ф. Дидактичні можливості хмарних технологій при вивченні інформатичних дисциплін бакалаврів із системного аналізу. Новітні комп’ютерні технології, Том 17, 2019. – C.159-162. https://doi.org/10.55056/nocote.v17i0.959
Рашевська Н. В., Семеріков С. О., Словак К. І., Стрюк А. М. Модель комбінованого навчання у вищій школі України : збірник наукових праць. Харків : Міськдрук, 2011. С. 54-59.
Khoroshylova I., Baidala V. Role of information and communication technology in education. Сучасні тенденції організаційно-методологічного забезпечення підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції: Зб. матеріалів Всеукр. наук.-метод. інтернет-конф. з проблем вищої освіти і науки, Харків, 18 лист. 2019 р. / Харків. нац. автомобільно-дорожній ун-т. Харків : ХНАДУ, 2019. С. 330–333.
Мерзликін О. В., Семеріков С. О. Перспективні хмарні технології в освіті. Хмарні технології в сучасному університеті (ХТСУ-2015): Матеріали доповідей науково-практичного семінару. Черкаси : ЧДТУ, 2015. С. 31-33.
Anna V. Iatsyshyn, Valeriia O. Kovach, Yevhen O. Romanenko, Andrii V. Iatsyshyn Cloud services application ways for preparation of future PhD [Electronic resource]. Cloud Technologies in Education: Proceedings of the 6th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2018), Kryvyi Rih, Ukraine, December 21, 2018 / Edited by : Arnold E. Kiv, Vladimir N. Soloviev. P. 197-216. (CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), Vol. 2433). Access mode : http://ceur-ws.org/Vol-2433/paper12.pdf
Tuncay, E.: Effective use of cloud computing in educational institutions. Procedia. Social and Behavioral Sciences 2(2), 2010. Р. 938–942. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.130
Вакалюк Т. А. Хмарні технології в освіті : навч.-метод. посіб. для студентів фізико-математичного факультету. Житомир: вид-во ЖДУ, 2016. 72 с.
Classroom https://edu.google.com/products/classroom/?modal_active=none
Education Fundamentals https://edu.google.com/products/workspace-for-education/educationfundamentals/
Дорофєєва І., Фонар Л. Аналіз стану інформаційної безпеки систем дистанційної освіти Moodle та Google Classroom. Матеріали конференцій Молодіжної наукової ліги. Вінниця, 2020. С. 27-29. https://doi.org/10.36074/27.11.2020.v2.02