STUDY OF INFORMATION SECURITY THREATS AT USED WEB TECHNOLOGIES OF DISTANCE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/mathematical-modelling/2022-5-1-13Keywords:
distance learning system, higher education institution, information protection, Google Classroom, web technologies, administrationAbstract
The purpose of the research is to analyze the state of security of using Google Classroom at the Odesa Polytechnic University and changes in the administration of the educational platform for 2020-2022 in the conditions of forced quarantine, martial law and distance learning. The active implementation of distance learning requires research on information protection during data exchange and storage. One of the distance learning systems of Odesа Polytechnic National University is Google Classroom. The main advantage is free services, institution administration, login using a regular Gmail account. A carefully thought-out structure of administration and organization of the service is crucial to the effective management of the G Suite for Education account. An urgent problem is the creation of an educational space using web technologies and the organization of secure user access to resources. An important aspect is also the psychological and pedagogical aspect of the use of distance learning, which can be conducted in a synchronous or asynchronous form. In the work, a study of threats to the information security of Google Classroom distance learning web technologies for users and a comparison of administration measures in 2020-2022 was carried out. Various mechanisms and means of information protection, of an organizational, legal, technical and programmatic nature, are used to counter actual threats to the university's distance learning systems and to reduce risks within the permissible limits, which must take into account a number of features related to the process of their functioning. The distance education system of the university should be available to students, teachers and administrators around the clock. Ensuring protection against threats should be carried out both at the stage of designing and developing the distance education system itself, as well as during its operation and making, if necessary, timely adjustments. The administration of the distance education system of the Odesа Polytechnic National University was analyzed and the following conclusions and recommendations were made for improving information security.
References
Про затвердження Положення про дистанційне навчання https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#n18
Про вищу освіту: Закон України від 27.10.2022 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Tex
Олексюк В. П. Єдина система автентифікації як крок до створення освітнього простору загальноосвітнього навчального закладу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2, Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання : Збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, Вип. 13 (20). 2012. C. 188-193.
Назар М. М. Компоненти продуктивного дистанційного навчального курсу. Новітні комп’ютерні технології, Том 17, 2019. C. 114-128. https://doi.org/10.55056/nocote.v17i0.954
Назар М. М. Специфіка психологічного впливу навчання користувачів мережі Інтернет. Освіта дорослих в Україні : IX Міжнар. наук.-практ. конф., (Київ, 11–17 вер. 2008 р.) : зб. наук. праць. К. : ЕКМО, 2008. С. 102-104.
Дяченко О.Ф. Дидактичні можливості хмарних технологій при вивченні інформатичних дисциплін бакалаврів із системного аналізу. Новітні комп’ютерні технології, Том 17, 2019. – C.159-162. https://doi.org/10.55056/nocote.v17i0.959
Рашевська Н. В., Семеріков С. О., Словак К. І., Стрюк А. М. Модель комбінованого навчання у вищій школі України : збірник наукових праць. Харків : Міськдрук, 2011. С. 54-59.
Khoroshylova I., Baidala V. Role of information and communication technology in education. Сучасні тенденції організаційно-методологічного забезпечення підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції: Зб. матеріалів Всеукр. наук.-метод. інтернет-конф. з проблем вищої освіти і науки, Харків, 18 лист. 2019 р. / Харків. нац. автомобільно-дорожній ун-т. Харків : ХНАДУ, 2019. С. 330–333.
Мерзликін О. В., Семеріков С. О. Перспективні хмарні технології в освіті. Хмарні технології в сучасному університеті (ХТСУ-2015): Матеріали доповідей науково-практичного семінару. Черкаси : ЧДТУ, 2015. С. 31-33.
Anna V. Iatsyshyn, Valeriia O. Kovach, Yevhen O. Romanenko, Andrii V. Iatsyshyn Cloud services application ways for preparation of future PhD [Electronic resource]. Cloud Technologies in Education: Proceedings of the 6th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2018), Kryvyi Rih, Ukraine, December 21, 2018 / Edited by : Arnold E. Kiv, Vladimir N. Soloviev. P. 197-216. (CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), Vol. 2433). Access mode : http://ceur-ws.org/Vol-2433/paper12.pdf
Tuncay, E.: Effective use of cloud computing in educational institutions. Procedia. Social and Behavioral Sciences 2(2), 2010. Р. 938–942. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.130
Вакалюк Т. А. Хмарні технології в освіті : навч.-метод. посіб. для студентів фізико-математичного факультету. Житомир: вид-во ЖДУ, 2016. 72 с.
Classroom https://edu.google.com/products/classroom/?modal_active=none
Education Fundamentals https://edu.google.com/products/workspace-for-education/educationfundamentals/
Дорофєєва І., Фонар Л. Аналіз стану інформаційної безпеки систем дистанційної освіти Moodle та Google Classroom. Матеріали конференцій Молодіжної наукової ліги. Вінниця, 2020. С. 27-29. https://doi.org/10.36074/27.11.2020.v2.02