МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ ТА АЛГОРИТМ ОПТИМІЗАЦІЇ ЗА МАСОЮ ТРАНСМІСІЇ ГУСЕНИЧНОГО ТРАНСПОРТЕРА-ТЯГАЧА МТ-ЛБ

Автор(и)

  • C.В. АНДРІЄНКО
  • О.В. УСТИНЕНКО

DOI:

https://doi.org/10.32782/KNTU2618-0340/2020.3.2-2.1

Ключові слова:

option; increase the accuracy of calculations; clarification of parameters; additional verification calculations.

Анотація

Розв’язання задачі оптимізації трансмісії легкого багатоцільового гусеничного транспортера-тягача МТ-ЛБ є перспективним напрямком досліджень, тому що дає змогу поліпшити масові характеристики машини, забезпечити навантажувальну здатність та довговічність трансмісії при модернізації. Побудовано математичну модель оптимізації трансмісії за масою, а саме: побудовано цільову функцію оптимізації трансмісії за масою, яка досить коректно враховує основні показники трансмісії; визначені змінні проектування, у якості яких обрані основні геометричні параметри зачеплень: модулі та числа зубців; сформовано систему обмежень на змінні проектування та запропоновано методику динамічного змінення обмежень на числа зубців коробки передач. Запропоновано послідовність перевірки обмежень, яка дозволить зменшити обсяг та час розрахунків для знаходження найкращого рішення. Розв'язання виконується на основі зондування простору параметрів, де у якості пробних точок в одиничному багатомірному кубі використовуються точки ЛПτпослідовності. Також було розроблено прикладну методику та докладний алгоритм оптимального проектування трансмісії. Вони враховують конструктивні, технічні та технологічні особливості останньої, а також дають змогу підвищити точність розрахунків за рахунок керуванням похибками обчислень передавальних відношень та рівності міжосьових відстаней зачеплень коробки передач та додаткового редуктора трансмісії. Алгоритм має такі етапи: ввід вхідних даних; генерування зовнішньої ЛПτпослідовності; перевірка відповідних обмежень; перевірка обмеження на міжосьові відстані; розрахунок для пробної точки передавальних відношень коробки передач; визначення граничних чисел зубців; генерування внутрішньої ЛПτ-послідовності; перевірка відповідних обмежень; пошук найкращого варіанта; збільшення точності розрахунків; уточнення параметрів; додаткові перевірочні розрахунки.

Посилання

Реклейтис Г., Рейвиндран А., Рэгсдел К. Оптимизация в технике. Пер. с англ. Москва, Мир, 1986. Т.1. 349 с.

Александров Е. Е., Самородов В. Б. Проблемы многокритериальной оптимизации трансмиссий транспортных средств. Машиноведение и техносфера на рубеже 21 века. Т. 1. Донецк, 1999. С. 26–29.зубчастих редукторів. Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Проблеми механічного приводу.2016. № 23 (1195). С. 64–71.

Бондаренко О. В., Устиненко О. В. Оптимізація співвісних ступінчастих приводівмашин по масогабаритним характеристикам на прикладі тривальних коробокпередач. Вісник НТУ «ХПІ». Тематичний випуск «Машинознавство та САПР».2012. № 22. С. 16–27.

Соболь И. М., Статников Р. Б. Выбор оптимальных параметров в задачах сомногими критериями. Москва, Дрофа, 2006. 175 с.

Легкий многоцелевой гусеничный транспортер-тягач МТ-ЛБ. Техническоеописание и инструкция по эксплуатации. Москва, Военное изд-во, 1985. 447 с.

Бондаренко О. В., Клочков І. Є., Устиненко О. В. Оптимізація трансмісії гусеничноготранспортера-тягача МТ-ЛБ за масою: цільова функція, змінні проектування таобмеження. Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Машинознавство та САПР». 2017. № 12(1234). С. 3–8.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-09