МОДЕЛЮВАННЯ МОРСЬКИХ ТРАНСПОРТНИХ СХЕМ УКРАЇНИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ НА ОСНОВІ МАТЕМАТИЧНОГО АНАЛІЗУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/mathematical-modelling/2025-8-1-7

Ключові слова:

вантажообіг, гравітаційна модель, транспортні схеми, транспортні перевезення

Анотація

На основі аналізу сучасного стану морських транспортних перевезень України розроблено нові варіанти транспортних схем доставки вантажів, знаючи початковий та кінцевий пункти. Описано маршрути перевезень із використанням декількох видів транспорту. Розглянуто пропозицію України із внесення змін до існуючих систем розподілу руху «Підходи до портів Одеса та Іллічівськ» і «Між портами Одеса та Іллічівськ» шляхом поєднання їх у єдину систему розподілу руху «Підходи до портів Чорноморськ, Одеса та Південний».Оновлена системи розподілу руху встановлює найбезпечніші маршрути в найглибших водах для суден, що прямують до та з українських портів Чорноморська, Одеси, Південного, а також у напрямку Миколаївського та Херсонського портів. Системи розподілу руху спроєктовано так, щоб спростити схеми руху транспортних потоків у зонах сходження/розходження і оптимальним способом організувати рух суден, що заходять/виходять із трьох портів – Чорноморська, Одеси та Південного.Аналіз наявної теорії математичного аналізу дозволив припустити, що для нас оптимальною є транспортна гравітаційна модель. Вона описує взаємодію між просторовими об’єктами за допомогою математичного аналізу транспортних потоків, в її основі лежить аналогія з ньютонівським законом усесвітнього тяжіння, який зв’язує силу притягнення між двома тілами різної маси та відстані між ними.Розроблена транспортна гравітаційна модель пов’язує інтенсивність транспортного потоку з його обсягом відправлень, чи переміщень з одного району визначеного обсягу відправлень, які досягли району призначення, з витратами на переміщення. Проведене дослідження дозволить отримати можливість застосування гравітаційної моделі й апарату розрахунку кореспонденцій для розроблення імітаційної моделі вантажообігу в морській транспортній системі України. Методика, що використовується, відкриває нові можливості для вирішення групи прогнозних завдань – як-от визначення оптимальної кількості суден, визначення найбільш завантаженого порту на лінії, кількість вантажів, що перевозяться, і часу доставки.

Посилання

Бакаєв О.О., Пирожков С.І., Ревенко В.Л. Міжнародні транспортні коридори – пріоритет української економічної перспективи. Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Україна в ХХІ ст.: концепції та моделі економічного розвитку : щорічник наукових праць. 2001. Вип. 23. С. 474–491.

International Maritime Organization. 1974 SOLAS Convention. URL: http://www.imo.org (дата звернення: 14.02.2025).

International Safety Management. Code and Guidelines on Implementation of the ISM Code. London : IMO, 2012. URL: https://www.imo.org/en/ourworkhumanelement/pages/ISMCode.aspx (дата звернення: 14.02.2025).

Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України : офіційний сайт. URL: https://marad.gov.ua/ua/news/propoziciyu-ukrayini-shchodo-vnesennya-zmin-do-sistemi-rozpodilu-ruhu-pidhodi-do-portiv-chornomorsk-odesa-ta-pivdennij (дата звернення: 14.02.2025).

Ковалюк Д.О. Моделювання теплотехнологічних об’єктів із розподіленими параметрами : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2010. 182 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27