MODELS OF THE SUBJECT FIELD IN COMPUTER MULTIMEDIA PROJECTION TECHNOLOGIES

Authors

  • G.V. VESELOVSKAYA
  • O.S. LEBED

DOI:

https://doi.org/10.32782/2618-0340-2018-2-203-211

Keywords:

computer technologies, multimedia technologies, projection technologies, subject field, modeling, information, information technologies

Abstract

The article is devoted to the analysis of features and modeling of the subject field in computer information technologies, which are based on the principles of using dynamic multimedia projection methods and tools that are dynamically developing. Modern computer multimedia projection technologies provide powerful opportunities and benefits to improve the presentation and perception for information in all areas of human activity, but this potential is often implemented in practice far from being fully due to the inadequate knowledge of the subject field for this technology that actually occurs, despite to a sufficiently long evolution of their application. First of all, it is necessary to generalize, systematize and classify information about the subject field of computer multimedia projection technologies in order to bring them into a unified, well-organized system. The article deals with separate issues of the mentioned problem, concerning the following important aspects. The analysis of the subject field in computer multimedia projection technologies, with an emphasis on the issue of lack in the information completeness and information availability for target users in relation to the field and its basic meta-sectors, such as the application and research of computer multimedia projection technologies, is carried out. On the basis of the research, the relevance and practical significance of obtaining generalized models for the subject field in computer multimedia projection technologies and its meta-sectors as the only complex system, detailed analysis and a formal description of the semantics of a given subject field was substantiated. A semantic analysis was carried out and a formalized hierarchical comparative description of the subject field in computer multimedia designing technologies and its meta-sectors was created on the basis of a model in the semantic network type that combines the components of semantic categories, subcategories and elements with the semantic relations of the "part-whole".

References

Буйницька О. П. Інформаційні технології та технічні засоби навчання. Київ: Центр навчальної літератури, 2017. 240 с.

Мультимедійні системи як засоби інтерактивного навчання: Посібник / Ред. Ю. О. Жука. Київ: Педагогічна думка, 2012. 112 с.

Основи нових інформаційних технологій навчання: Посібник / Ред. Ю. І. Машбиця. Київ: Інститут змісту та методів навчання, 2010. 217 с.

Мольянинова О. Г. Мультимедиа в образовании (теоретические основы и методика использования): Монография. Красноярск: Издательство КрасГУ, 2009. 300 с.

Андерсен Б. Б., Ван дер Бринк К. Мультимедиа в образовании: Специальный учебный курс. Москва: Дрофа, 2007. 223 с.

Перспективні інформаційні технології та середовища. [Електронний ресурс]. 2018. URL: http://ukrdoc.com.ua/text/23299/index-1.html?page=2 (дата звернення 05.11.18).

Мультимедіа [Електронний ресурс]. 2018. URL: http://prog.bobrodobro.ru/105837.html (дата звернення 15.10.18).

Мультимедіа [Електронний ресурс]. 2018. URL: https://ukrbukva.net/463-Multimedia-tehnologii.html (дата звернення 05.11.18).

Мультимедіа обладнання [Електронний ресурс]. 2018. URL: http://myprojector.ru/blog/22..html (дата звернення 29.10.18).

Вибір мультимедіа обладнання [Електронний ресурс]. 2018. URL: http://www.infologics.ru/present/catalogue.html (дата звернення 22.10.18).

Мультимедійний проектор [Електронний ресурс]. 2018. URL: http://8ref.com/16/referat_160107.html (дата звернення 22.10.18).

Мультимедійний проектор [Електронний ресурс]. 2018. URL: http://bukvar.su/kommunikacii-i-svjaz/156025-Mul-timediiynyiy-proektor.html (дата звернення 19.11.18).

Будова проектора [Електронний ресурс]. 2018. URL: http://juliaruslan.blogspot.com/2016/02/dvd.html (дата звернення 15.10.18).

Відстань проектора та проекційне відношення [Електронний ресурс]. 2018. URL: http://myprojector.ru/blog/22.html (дата звернення 26.11.18).

Офіційний сайт Epson. [Електронний ресурс]. 2018. URL: http://epson.ua/publication/news.html (дата звернення 19.11.18).

Мультимедіа для учбовиx закладів [Електронний ресурс]. 2018. URL: http://www.dissercat.com/content/multimedia-kak-sredstvo-povysheniyaeffektivnosti-obucheniya-v-obshcheobrazovatelnoi-shkole.html (дата звернення 05.11.18).

Застосування інтерактивної дошки в процесі освіти [Електронний ресурс] . 2018. URL: http://uawsi.com/31/313529.html (дата звернення 29.10.18).

Методологія експертного оцінювання [Електронний ресурс]. 2018. URL: http://derzhava.in.ua:8081/upr_fundament_doslidzhen/DocLib4/2008/ЛРІДУ/Методологія%20експертного%20оцінювання.pdf (дата звернення 19.11.18).

Published

2023-10-16