ЧИСЕЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ФОРМИ НОСОВОЇ ЧАСТИНИ ВИСОКОШВИДКІСНОГО ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ НА АЕРОДИНАМІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/mathematical-modelling/2024-7-2-1Ключові слова:
високошвидкісний транспортний засіб, аеродинаміка, рівняння Нав’є – Стокса, метод контрольного об’єму, аеродинамічні коефіцієнтиАнотація
Для дослідження впливу форми носової частини на аеродинамічні характеристики високошвидкісного транспортного засобу застосовують тривимірні нестаціонарні осереднені за Рейнольдсом рівняння Нав’є – Стокса. Для моделювання турбулентності використовували модель турбулентності SST. Розроблено програмно-методичне забезпечення для чисельного моделювання та визначення основних параметрів нестаціонарного обтікання високошвидкісного транспортного засобу. Чисельне розв’язання системи вихідних рівнянь виконано методом контрольних об’ємів. Блочно-матрична система лінійних алгебраїчних рівнянь неявної схеми розв’язувалася методом мінімізації узагальненої нев’язки (GMRES) з неповним LU-розкладанням (ILU(k)) загальної матриці системи як передзумовлювання. Наведено результати візуалізації тривимірної течії. Установлено розподіл газодинамічних характеристик обтікання корпусу високошвидкісного транспортного засобу поблизу шляхової структури. Проведено аналіз та визначено вплив довжини, ширини й висоти носової частини на аеродинамічні характеристики високошвидкісного транспортного засобу. Збільшення довжини та висоти зменшує лобовий опір, а збільшення ширини носової частини високошвидкісного транспортного засобу призводить до збільшення коефіцієнта лобового опору. Незалежно від геометричних параметрів носової частини на корпус високошвидкісного транспортного засобу діє негативна підйомна сила, яка притискає корпус до шляхової структури, та позитивний момент тангажу. Збільшення довжини та ширини носової частини, а також висоти її встановлення над колійною структурою призводить до зменшення модуля притискної сили, а також моменту тангажу. Розроблена методика та результати розрахунків можуть бути застосовані при дослідженні зв’язаних задач динаміки та аеродинаміки, оптимізації аеродинамічної форми, а також для вибору конструктивних параметрів високошвидкісного транспортного засобу на надпровідних магнітах, системи підвіски та шляхової структури.
Посилання
Orellano A., Sperling S. Aerodynamic Improvements and Associated Energy Demand Reduction of Trains. The Aerodynamics of Heavy Vehicles II: Trucks, Buses, and Trains. 2009. V. 41. P. 219–231. https://doi.org/10.1007/978-3-540-85070-0_19.
Guilmineau E. Computational study of flow around a simplified car body. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics. 2008. V. 96. P. 1207–1217. https://doi.org/10.1016/j.jweia.2007.06.041.
Hemida H., Baker C. Large-eddy simulation of the flow around a freight wagon subjected to a crosswind. Computers & Fluids. 2010. V. 39(10). P. 1944–1956. https://doi.org/10.1016/j.compfluid.2010.06.026.
Favre T., Diedrichs B., Efraimsson G. Detached-Eddy simulations applied to unsteady crosswind aerodynamics of ground vehicles. Progress in Hybrid RANS-LES Modelling. Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design. 2010. V. 111. P. 167–177. https://doi.org/10.1007/978-3-642-14168-3_14.
Baker C.J., Gilbert T., Jordan S. The validation of the use of moving model experiments for the measurement of train aerodynamic parameters in the open air. Proceedings of the World Congress on Rail Research. 2013.
Khier W., Breuer M., Durst F. Flow structure around trains under side wind conditions: a numerical study. Computer & Fluids. 2000. V. 29. P. 179–195. https://doi.org/10.1016/s0045-7930(99)00008-0.
Favre T., Efraimsson G., Diedrichs B. Numerical investigation of unsteady crosswind vehicle aerodynamics using time-dependent inflow conditions. Seventh World MIRA International Vehicle Aerodynamics Conference. 2008. URL: https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-11322.
Krajnovic S., Hemida H., Diedrichs B. Time-dependent simulations for the directional stability of high speed trains under the influence of cross winds or cruising inside tunnels. Fluid dynamics applications in ground transportation: Simulation, a primary development tool in the automotive industry. 2005. 9 pp.
Hemida H.N., Krajnovic S. Exploring the flow around a generic high-speed train under the influence of side winds using LES. Fourth International Symposium on Computational Wind Engineering, Yokohama. 2006. P. 589–592.
Menter F. R. Two-equation eddy-viscosity turbulence models for engineering applications. AIAA Journal. 1994. V. 32(8). P. 1598–1605. https://doi.org/10.2514/3.12149.