ANALYTICAL CALCULATION OF THE RISK ASSESSMENTS OF MARINE AND MULTIMODAL ECOLOGICAL-ORIENTED TRANSPORTATION, TAKING INTO ACCOUNT THE RELIABILITY OF TECHNICAL MEANS AND STEERING OF THE SHIP IN CASE OF EMERGENCIES IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/mathematical-modelling/2024-7-1-9

Keywords:

multimodal transportation, reliability of work, technical means, steering control

Abstract

The paper presents an analysis and a systematic approach to determining the essence of the concept of «intermodal» and «multimodal» transportation, the probability of occurrence and the probability of the severity of unforeseen or foreseeable consequences from the point of view of the IMO and the ISO8402:1995/BS 4778 standard. Analytical methods of the system approach, probability theory, methods of mathematical statistics and expert evaluations were used in theoretical studies. The problems of the development of environmentally-oriented combined transportation, taking into account the reliability of the operation of technical means and steering control of the ship in the event of emergency situations, have been identified. The reasons for the sustainable development of multimodal transportation in Ukraine are analyzed, and ways of their practical solution are proposed. On the basis of the proposed research methods, the transport corridors of the TEN-T network of the countries of Western Europe and the proposals of the European Commission regarding the change of the trans-European transport network (TEN-T), which includes Ukrainian logistics routes, have been worked out. The paper states that in the practice of risk assessment, expert assessment methods are mainly used. However, experts also refer to statistical data, if any. Meanwhile, if we talk about the creation of risk management systems, then one of the necessary elements of such systems should be considered a system of monitoring, collection and systematization of statistical data regarding accidents, loss/damage of goods, deaths of people, etc. The two main components of the route are considered on the example of multimodal cargo transportation along the «Baltic Sea-Adriatic Sea and Rhine-Danube» route. Based on the accident analysis, the root causes of accidents are established and the risk assessment of accidents and traffic accidents in case of the joint occurrence of two or more dependent events is considered, an example of the practical implementation of the proposed method is given. Analytical calculation of risk assessments of maritime and multimodal environmentally-oriented transportation, taking into account the reliability of technical equipment and ship steering in the event of emergency situations in Ukraine, proved that the level of acceptable risk is determined by comparing the risk price with the amount of expected profit that the ship owner will receive during the voyage . If the value of the expected profit is higher than the risk price, such a risk can be considered acceptable (it is assumed that there is no threat to people's lives).

References

Указ Президента України «Про приєднання України до Європейської угоди про важливі лінії міжнародних комбінованих перевезень та відповідні об'єкти» від 11 липня 2005 р. № 1077/2005. Голос України. 2005. 1 с.

Yin J. Quantitative Risk Assessment for Maritime Safety Management. PhD thesis. Hong Kong Polytechnic University. 2011. URL: http://repository.lib.polyu.edu.hk/jspui/bitstream/10397/4317/2/b24415613_ir.pdf (дата звернення: 07.07.2023).

Kristiansen Svein. Maritime Transportation: Safety Management and Risk Analysis. London, Routledge. 2005. 528 p.

International Maritime Organization. 1974 SOLAS Convention. URL: http://www.imo.org (дата звернення: 01.09.2023).

International Safety Management. Code and Guidelines on Implementation of the ISM Code. London: IMO, 2012.

Проєкт Плану відновлення України. Матеріали робочої групи «Відновлення та розбудова інфраструктури» / Національна рада з відновлення України від наслідків війни, липень 2022. URL: https://www.lccd.org.ua/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwrvyxBhAbEiwAEg_Kgr59GNWLi1CHC-3WtWHNTRIZNqduSjXgQ-KJaUaN5PtBOHZOFBqHxBoCSz8QAvD_BwE (дата звернення: 01.09.2023).

Бакаєв О.О. Пирожков С.І., Ревенко В.Л. Міжнародні транспортні коридори – пріоритет української економічної перспективи. Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Україна в ХХІ ст.: концепції та моделі економічного розвитку : щорічник наукових праць. 2001. Вип. 23. С. 474–491.

Григорак М.Ю. Концептуальні засади розвитку логістичної інфраструктури в умовах економіки знань. Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. Серія «Економіка і управління». 2013. Вип. 26. С. 212–222.

Стан та перспективи приєднання України до Конвенції про спільну транзитну процедуру, як це передбачено зобов’язаннями, що містяться в Угоді про асоціацію між Україною та ЄС / ГО «Український центр європейської політики». 2019. URL: https://www.civicsynergy.org.ua/wp-content/uploads/2018/04/Stan-taperspektyvy-pryyednannya-Ukrayinydo-Konventsiyi-pro-spilnu-tranzytnu-protseduru-yak-tse-peredbachenozobov-yazannyamyshho-mistyatsya-v-Ugodi-pro-asotsiatsiyu-mizh-Ukrayinoyu-ta-YES.pdf (дата звернення: 01.09.2023).

Комбіновані системи перевезень вантажів. Їх переваги та недоліки. URL: http://studopedia.org/14-50364.html (дата звернення: 01.09.2023).

Лимонов Э.Л. Внешнеторговые операции морского транспорта и мультимодальные перевозки. Санкт-Петербург : Выбор, 2000. 416 с.

Міжгалузеві питання – Мультимодальний транспорт. Заключний звіт 7.1, грудень 2010 / Міністерство транспорту та зв’язку України. 2010. 56 с.

Мультимодальне перевезення: визначення, види, схема. URL: http://xn--80aimveh.pp.ua/nauka/64-multimodalne-perevezennya-viznachennya-vidi-shema. html (дата звернення: 01.09.2023).

Соколова О.Є. Концептуальні засади формування мультимодальної системи перевезення вантажів. Наукоємні технології. 2014. № 1. С. 114–118.

Терминология комбинированных перевозок (Terminology on combined transport). United Nations. New York and Geneva, 2001. 69 с. URL: http:// www. internationaltransportforum (дата звернення: 01.09.2023).

Транспортна стратегія України на період до 2030 року (проєкт). URL: http://www.mtu.gov.ua/projects/115 (дата звернення: 01.09.2023).

Published

2024-08-02