АНАЛІТИЧНИЙ РОЗРАХУНОК ОЦІНОК РИЗИКУ МОРСЬКИХ ТА МУЛЬТИМОДАЛЬНИХ ЕКОЛОГО-ОРІЄНТОВАНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ З УРАХУВАННЯМ НАДІЙНОСТІ РОБОТИ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ ТА КЕРМОВОГО УПРАВЛІННЯ СУДНОМ У РАЗІ ВИНИКНЕННЯ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/mathematical-modelling/2024-7-1-9Ключові слова:
мультимодальні перевезення, надійність роботи, технічні засоби, кермове управлінняАнотація
У роботі представлено аналіз та системний підхід до визначення сутності понять «інтермодальні» та «мультимодальні» перевезення, ймовірність виникнення та ймовірність тяжкості непередбачуваних чи передбачуваних наслідків із погляду IMO та стандарту ISO8402:1995/BS 4778. У теоретичних дослідженнях використано аналітичні методи системного підходу, теорії ймовірності, методи математичної статистики та експертних оцінок. Визначено проблеми розвитку екологоорієнтованих комбінованих перевезень з урахуванням надійності роботи технічних засобів та кермового управління судна у разі виникнення надзвичайних ситуацій. Проаналізовано причини сталого розвитку мультимодальних перевезень в Україні та пропоновані шляхи їх практичного вирішення. На основі пропонованих методів дослідження відпрацьовано транспортні коридори мережі TEN-T країн Західної Європи та пропозиції Європейської Комісії щодо зміни транс’європейської транспортної мережі (TEN-T), яка включає українські логістичні маршрути. У роботі зазначено, що у практиці оцінки ризиків переважно використовуються методи експертних оцінок. Утім, експерти також звертаються до статистичних даних, якщо такі є. Тим часом, якщо говорити про створення систем управління ризиками, то одним із необхідних елементів таких систем слід уважати систему моніторингу, збору та систематизації статистичних даних щодо аварійності, втрати/псування вантажів, загибелі людей тощо. На прикладі мультимодального перевезення вантажів за маршрутом «Балтійське море – Адріатичне море та Рейн-Дунай» розглянуто два основні складники маршруту. На основі аналізу аварійності встановлено першопричини виникнення аварій та розглянуто оцінку ризику появи аварій, транспортних пригод у разі спільної появи двох та більше залежних подій, наведено приклад практичної реалізації пропонованого методу. Аналітичний розрахунок оцінок ризику морських та мультімодальних еколого-оріентованих перевезень з урахуванням надійності роботи технічних засобів та кермового управління судна у разі виникнення надзвичайних ситуацій в Україні довів, що рівень допустимого ризику визначається шляхом порівняння ціни ризику з величиною очікуваного прибутку, який отримає судновласник під час виконання рейсу. Якщо величина очікуваного прибутку вище ціни ризику, такий ризик можна вважати допустимим (передбачається, що загрози життю людей немає).
Посилання
Указ Президента України «Про приєднання України до Європейської угоди про важливі лінії міжнародних комбінованих перевезень та відповідні об'єкти» від 11 липня 2005 р. № 1077/2005. Голос України. 2005. 1 с.
Yin J. Quantitative Risk Assessment for Maritime Safety Management. PhD thesis. Hong Kong Polytechnic University. 2011. URL: http://repository.lib.polyu.edu.hk/jspui/bitstream/10397/4317/2/b24415613_ir.pdf (дата звернення: 07.07.2023).
Kristiansen Svein. Maritime Transportation: Safety Management and Risk Analysis. London, Routledge. 2005. 528 p.
International Maritime Organization. 1974 SOLAS Convention. URL: http://www.imo.org (дата звернення: 01.09.2023).
International Safety Management. Code and Guidelines on Implementation of the ISM Code. London: IMO, 2012.
Проєкт Плану відновлення України. Матеріали робочої групи «Відновлення та розбудова інфраструктури» / Національна рада з відновлення України від наслідків війни, липень 2022. URL: https://www.lccd.org.ua/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwrvyxBhAbEiwAEg_Kgr59GNWLi1CHC-3WtWHNTRIZNqduSjXgQ-KJaUaN5PtBOHZOFBqHxBoCSz8QAvD_BwE (дата звернення: 01.09.2023).
Бакаєв О.О. Пирожков С.І., Ревенко В.Л. Міжнародні транспортні коридори – пріоритет української економічної перспективи. Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Україна в ХХІ ст.: концепції та моделі економічного розвитку : щорічник наукових праць. 2001. Вип. 23. С. 474–491.
Григорак М.Ю. Концептуальні засади розвитку логістичної інфраструктури в умовах економіки знань. Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. Серія «Економіка і управління». 2013. Вип. 26. С. 212–222.
Стан та перспективи приєднання України до Конвенції про спільну транзитну процедуру, як це передбачено зобов’язаннями, що містяться в Угоді про асоціацію між Україною та ЄС / ГО «Український центр європейської політики». 2019. URL: https://www.civicsynergy.org.ua/wp-content/uploads/2018/04/Stan-taperspektyvy-pryyednannya-Ukrayinydo-Konventsiyi-pro-spilnu-tranzytnu-protseduru-yak-tse-peredbachenozobov-yazannyamyshho-mistyatsya-v-Ugodi-pro-asotsiatsiyu-mizh-Ukrayinoyu-ta-YES.pdf (дата звернення: 01.09.2023).
Комбіновані системи перевезень вантажів. Їх переваги та недоліки. URL: http://studopedia.org/14-50364.html (дата звернення: 01.09.2023).
Лимонов Э.Л. Внешнеторговые операции морского транспорта и мультимодальные перевозки. Санкт-Петербург : Выбор, 2000. 416 с.
Міжгалузеві питання – Мультимодальний транспорт. Заключний звіт 7.1, грудень 2010 / Міністерство транспорту та зв’язку України. 2010. 56 с.
Мультимодальне перевезення: визначення, види, схема. URL: http://xn--80aimveh.pp.ua/nauka/64-multimodalne-perevezennya-viznachennya-vidi-shema. html (дата звернення: 01.09.2023).
Соколова О.Є. Концептуальні засади формування мультимодальної системи перевезення вантажів. Наукоємні технології. 2014. № 1. С. 114–118.
Терминология комбинированных перевозок (Terminology on combined transport). United Nations. New York and Geneva, 2001. 69 с. URL: http:// www. internationaltransportforum (дата звернення: 01.09.2023).
Транспортна стратегія України на період до 2030 року (проєкт). URL: http://www.mtu.gov.ua/projects/115 (дата звернення: 01.09.2023).