INCLUSIVE WEBDESIGN: STANDARDS AND DIGITAL TOOLS FOR WEBSITE ACCESSIBILITY TESTING
DOI:
https://doi.org/10.32782/mathematical-modelling/2024-7-2-17Keywords:
inclusive web design, web accessibility, web standard, digital web accessibility testing tool, brand imageAbstract
The work considers inclusive web design as an interdisciplinary field aimed at researching and removing barriers to the use of digital products and services. Such barriers may be caused by the physical characteristics of users. And inclusive web design, guided by the principles of equality, flexibility, intuitiveness, error tolerance, helps create high-quality websites and web applications accessible to all categories of users. Adopting the principles of inclusive design is critical for businesses to help them compete in an increasingly diverse and inclusive society. The work highlights modern web standards and web accessibility criteria. Digital tools for automated website accessibility testing are considered, including: Qualweb, Accessibility Checker, SBF Color Contrast Checker, Stark Accessibility Checker. The functionality of these tools has been studied and it has been demonstrated that their use by developers of digital products allows for quick and efficient analysis of web accessibility, identifying problems and obtaining useful recommendations for their elimination. The level of accessibility of websites of Ukrainian higher education institutions was analyzed. The study showed that, in general, the websites of Ukrainian higher education institutions (HEIs) do not meet the highest web accessibility standards, such as WCAG 2.2 at the AAA level. At the same time, the websites of some leading higher educational institutions of Ukraine demonstrate close to successful indicators of web accessibility. For a more in-depth analysis of the reasons for low web accessibility, the website of the State Tax University was examined, a number of problems in web design were identified, and recommendations for their elimination were provided. The article can be useful both to the general public and to students of higher education in the specialty 122 “Computer Science” under the educational and professional program “Technologies of Digital Design”.
References
Ісаченко І. Нова елегантність міст. Еволюція інклюзивного дизайну. PRAGMATIKA. 2020. № 10. URL: https://pragmatika.media/nova-elegantnist-mist-evoljucija-inkljuzivnogo-dizajnu.
Аналітичний звіт «Думки і погляди населення України щодо державних електронних послуг у 2023 році». URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/press-releases/ukrayintsi-stalychastishe-korystuvatysya-internetom-80-onlayn-shchodnya-sotsopytuvannya.
Цифрова інклюзія та доступність: соціальна діджиталізація: монографія / Ганна Давиденко. Вінниця : ТВОРИ. 2023. 240 с.
Криклій О.А. Концепція цифрової інклюзії. Сутність, фактори, елементи. Економічні горизонти. 2022. № 3 (21). С. 62–71.
Єнін М., Кухта М. Цифровий розрив та вразливі у цифровому аспекті соціальні групи в Україні. Соціокультурні трансформації та геополітичні виклики в умовах багатополярного світу. 2022. Київ, Держ. торг. – екон. ун-т. С. 216–221.
Zallio Matteo, Clarkson P. John. Designing the metaverse: A study on inclusion, diversity, equity, accessibility and safety for digital immersive environments. Telematics and Informatics. Vol. 75. December 2022. https://doi.org/10.1016/j.tele.2022.101909.
Persson H., Åhman H., Yngling A. Universal design, inclusive design, accessible design, design for all: different concepts–one goal? On the concept of accessibility–historical, methodological and philosophical aspects. Universal Access in the Information Society. 2014. Vol. 14, no. 4. P. 505–526. https://doi.org/10.1007/s10209-014-0358-z
Paul Cairns, Christopher Power, Mark Barlet, Greg Haynes. Future design of accessibility in games: A design vocabulary. International Journal of Human Computer Studies. 2019. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2019.06.010.
Медведь А. Доступність цифрових управлінських послуг для громадян України. Модернізація професійної підготовки державних службовців в умовах глобальних викликів та сучасних змін в суспільстві: збірник тез міжнародного круглого столу (Україна–Литовська Республіка, 08 липня 2021 р.). Київ, Навчально-науковий інститут публічного управління та державної служби Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2021. 176 с. С. 166–176. URL: https://ipacs.knu.ua/pages/osn/2/news/1850/files/1231.pdf.
Попов Д. Міжнародні практики щодо доступності мобільних застосунків державних органів влади: звіт за результатами дослідження. 2021. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/ua/Accessibility_Goverment_UKR_final.pdf.
Попов Д. Короткий посібник з цифрової доступності. 2023. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2023-06/korotkiy_posibnik_z_cifrovoi_dostupnosti_-_ukr.pdf.
Попов Д. Вебдоступність сайтів державних органів влади: звіт за результатами моніторингу. 2024. URL: https://bf.diia.gov.ua/storage/app/media/Docs/undp-ua-monitoring_basic_web_accessibility_-_2023-2024.pdf.
Костюк О. Адаптивні інформаційно-комунікаційні технології для інклюзивної освіти дітей з обмеженими можливостями. Міжнародний журнал з новітніх технологій у навчанні (iJET). 2018. № 13 (4). С. 4–17.
Носенко Ю.Г. Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання: навчальний посібник / [А. В. Гета, В. М. Заіка, В. В. Коваленко та ін.]; за заг. ред. Ю. Г. Носенко. Полтава : ПУЕТ, 2018. 261 с.
Атакулова К. Ю. Дослідження методів проектування інтерфейсу вебсайтів для забезпечення доступності користувачам з обмеженими можливостями: кваліфікаційна робота за спеціальністю 121 «Інженерія програмного забезпечення»; Харківський національний університет радіоелектроніки. Харків, 2023. 57 с.
Чемерис Г. Ю. UX/UI дизайн: навчальний посібник для здобувачів ступеня вищої освіти бакалавра спеціальності «Дизайн» освітньо-професійної програми «Графічний дизайн». Запоріжжя : ЗНУ, 2021. 290 с.
Шикірявий Є., Шестопалов В. Інклюзивний веб-дизайн. Дія.Освіта: URL: https://osvita.diia.gov.ua/courses/inkluzivnij-vebdizajn.
DRIVE: Проєкт з дослідження впливу цифрової трансформації на вразливі групи населення. 2022. URL: https://ega.ee/wp-content/uploads/2022/07/ DRIVE_Ukraine_report_DVG_2022_UA.pdf.
Гладченко О., Ратушняк Т., Омельчук А., Ніжегородцев В., Вишемірська Я., Беспарточна О. Формування інформаційної культури майбутніх фахівців цифрового дизайну (освітньо-професійна програма «Технології цифрового дизайну»). Теорія і практика управління соціальними системами. Харків. 2023. № 4. С. 85–103. URL: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/294717. https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.4.08.
Настанови з доступності вебвмісту (WCAG) 2.1. URL: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-ua/.
IAAP|Міжнародна асоціація фахівців із доступності. URL: https://www.accessibilityassociation.org/.
ДСТУ EN 301 549:2022. Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ. 2022. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0068774-22#Text.
ColorBrewer: Color Advice for Maps. URL: https://colorbrewer2.org/
Список інструментів оцінки веб-доступності W3C. URL: https://www.w3.org/WAI/testevaluate/tools/list.
QualWeb. URL: https://qualweb.di.fc.ul.pt.
Рейтинг вишів «ТОП-200 Україна 2024». URL: https://osvita.ua/vnz/rating/92375/.
Перевірка доступності – відповідність вимогам ADA та WCAG. URL: https://www.accessibilitychecker.org/.
Державний податковий університет | Міністерство фінансів України. URL: https://dpu.edu.ua/.
SBF Color Contrast Checker. URL: https://www.sbwfc.co.kr/color-contrast-checker.
Website Checker for Agencies and Multi-Product Companies. URL: https://sitechecker.pro/.