ІНКЛЮЗИВНИЙ ВЕБДИЗАЙН: СТАНДАРТИ ТА ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ ТЕСТУВАННЯ ДОСТУПНОСТІ ВЕБСАЙТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/mathematical-modelling/2024-7-2-17

Ключові слова:

інклюзивний вебдизайн, вебдоступність, вебстандарт, цифровий інструмент тестування вебдоступності, імідж бренду

Анотація

У роботі розглядається інклюзивний вебдизайн як міждисциплінарна галузь, спрямована на дослідження та усунення бар’єрів у використанні цифрових продуктів і послуг. Такі бар’єри можуть бути спричинені фізичними особливостями користувачів. А інклюзивний вебдизайн, керуючись принципами рівності, гнучкості, інтуїтивності, толерантності до помилок, допомагає створювати якісні вебсайти й вебзастосунки, доступні для всіх категорій користувачів. Затвердження принципів інклюзивного дизайну має вирішальне значення для бізнесу, допомагаючи бути конкурентоспроможним у дедалі більш різноманітному та інклюзивному суспільстві. У роботі висвітлено сучасні вебстандарти та критерії вебдоступності. Розглянуто цифрові інструменти для автоматизованого тестування доступності вебсайтів, серед яких: Qualweb, Accessibility Checker, SBF Color Contrast Checker, Stark Accessibility Checker. Досліджено функціонал цих інструментів і продемонстровано, що їх використання розробниками цифрових продуктів дає змогу швидко та ефективно аналізувати вебдоступність, виявляти проблеми й отримувати корисні рекомендації для їх усунення. Проаналізовано рівень доступності вебсайтів українських закладів вищої освіти (ЗВО). Дослідження показало, що загалом сайти українських ЗВО не відповідають найвищим стандартам вебдоступності, як-от WCAG 2.2 на рівні ААА. Водночас сайти окремих провідних ЗВО України демонструють близькі до успішних показники вебдоступності. Для більш глибокого аналізу причин низької вебдоступності розглянуто сайт Державного податкового університету виявлено низку проблем у вебдизайні й надано рекомендації щодо їх усунення. Стаття може бути корисною як широкому загалу, так і здобувачам вищої освіти спеціальності 122 «Комп’ютерні науки» за освітньо-професійною програмою «Технології цифрового дизайну».

Посилання

Ісаченко І. Нова елегантність міст. Еволюція інклюзивного дизайну. PRAGMATIKA. 2020. № 10. URL: https://pragmatika.media/nova-elegantnist-mist-evoljucija-inkljuzivnogo-dizajnu.

Аналітичний звіт «Думки і погляди населення України щодо державних електронних послуг у 2023 році». URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/press-releases/ukrayintsi-stalychastishe-korystuvatysya-internetom-80-onlayn-shchodnya-sotsopytuvannya.

Цифрова інклюзія та доступність: соціальна діджиталізація: монографія / Ганна Давиденко. Вінниця : ТВОРИ. 2023. 240 с.

Криклій О.А. Концепція цифрової інклюзії. Сутність, фактори, елементи. Економічні горизонти. 2022. № 3 (21). С. 62–71.

Єнін М., Кухта М. Цифровий розрив та вразливі у цифровому аспекті соціальні групи в Україні. Соціокультурні трансформації та геополітичні виклики в умовах багатополярного світу. 2022. Київ, Держ. торг. – екон. ун-т. С. 216–221.

Zallio Matteo, Clarkson P. John. Designing the metaverse: A study on inclusion, diversity, equity, accessibility and safety for digital immersive environments. Telematics and Informatics. Vol. 75. December 2022. https://doi.org/10.1016/j.tele.2022.101909.

Persson H., Åhman H., Yngling A. Universal design, inclusive design, accessible design, design for all: different concepts–one goal? On the concept of accessibility–historical, methodological and philosophical aspects. Universal Access in the Information Society. 2014. Vol. 14, no. 4. P. 505–526. https://doi.org/10.1007/s10209-014-0358-z

Paul Cairns, Christopher Power, Mark Barlet, Greg Haynes. Future design of accessibility in games: A design vocabulary. International Journal of Human Computer Studies. 2019. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2019.06.010.

Медведь А. Доступність цифрових управлінських послуг для громадян України. Модернізація професійної підготовки державних службовців в умовах глобальних викликів та сучасних змін в суспільстві: збірник тез міжнародного круглого столу (Україна–Литовська Республіка, 08 липня 2021 р.). Київ, Навчально-науковий інститут публічного управління та державної служби Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2021. 176 с. С. 166–176. URL: https://ipacs.knu.ua/pages/osn/2/news/1850/files/1231.pdf.

Попов Д. Міжнародні практики щодо доступності мобільних застосунків державних органів влади: звіт за результатами дослідження. 2021. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/ua/Accessibility_Goverment_UKR_final.pdf.

Попов Д. Короткий посібник з цифрової доступності. 2023. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2023-06/korotkiy_posibnik_z_cifrovoi_dostupnosti_-_ukr.pdf.

Попов Д. Вебдоступність сайтів державних органів влади: звіт за результатами моніторингу. 2024. URL: https://bf.diia.gov.ua/storage/app/media/Docs/undp-ua-monitoring_basic_web_accessibility_-_2023-2024.pdf.

Костюк О. Адаптивні інформаційно-комунікаційні технології для інклюзивної освіти дітей з обмеженими можливостями. Міжнародний журнал з новітніх технологій у навчанні (iJET). 2018. № 13 (4). С. 4–17.

Носенко Ю.Г. Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання: навчальний посібник / [А. В. Гета, В. М. Заіка, В. В. Коваленко та ін.]; за заг. ред. Ю. Г. Носенко. Полтава : ПУЕТ, 2018. 261 с.

Атакулова К. Ю. Дослідження методів проектування інтерфейсу вебсайтів для забезпечення доступності користувачам з обмеженими можливостями: кваліфікаційна робота за спеціальністю 121 «Інженерія програмного забезпечення»; Харківський національний університет радіоелектроніки. Харків, 2023. 57 с.

Чемерис Г. Ю. UX/UI дизайн: навчальний посібник для здобувачів ступеня вищої освіти бакалавра спеціальності «Дизайн» освітньо-професійної програми «Графічний дизайн». Запоріжжя : ЗНУ, 2021. 290 с.

Шикірявий Є., Шестопалов В. Інклюзивний веб-дизайн. Дія.Освіта: URL: https://osvita.diia.gov.ua/courses/inkluzivnij-vebdizajn.

DRIVE: Проєкт з дослідження впливу цифрової трансформації на вразливі групи населення. 2022. URL: https://ega.ee/wp-content/uploads/2022/07/ DRIVE_Ukraine_report_DVG_2022_UA.pdf.

Гладченко О., Ратушняк Т., Омельчук А., Ніжегородцев В., Вишемірська Я., Беспарточна О. Формування інформаційної культури майбутніх фахівців цифрового дизайну (освітньо-професійна програма «Технології цифрового дизайну»). Теорія і практика управління соціальними системами. Харків. 2023. № 4. С. 85–103. URL: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/294717. https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.4.08.

Настанови з доступності вебвмісту (WCAG) 2.1. URL: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-ua/.

IAAP|Міжнародна асоціація фахівців із доступності. URL: https://www.accessibilityassociation.org/.

ДСТУ EN 301 549:2022. Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ. 2022. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0068774-22#Text.

ColorBrewer: Color Advice for Maps. URL: https://colorbrewer2.org/

Список інструментів оцінки веб-доступності W3C. URL: https://www.w3.org/WAI/testevaluate/tools/list.

QualWeb. URL: https://qualweb.di.fc.ul.pt.

Рейтинг вишів «ТОП-200 Україна 2024». URL: https://osvita.ua/vnz/rating/92375/.

Перевірка доступності – відповідність вимогам ADA та WCAG. URL: https://www.accessibilitychecker.org/.

Державний податковий університет | Міністерство фінансів України. URL: https://dpu.edu.ua/.

SBF Color Contrast Checker. URL: https://www.sbwfc.co.kr/color-contrast-checker.

Website Checker for Agencies and Multi-Product Companies. URL: https://sitechecker.pro/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30