ДЕКОМПОЗИЦІЯ В ЗАДАЧІ ДИНАМІЧНОГО ПОЗИЦІОНУВАННЯ

Автор(и)

  • П.В. КАШТАЛЬЯН
  • С.О. РОЖКОВ
  • Т.І. ТЕРНОВА

DOI:

https://doi.org/10.32782/2618-0340-2018-2-72-80

Ключові слова:

динамічне позиціонування, декомпозиція, енергозабезпечення судна

Анотація

Дана робота присвячена вирішенню задачі декомпозиції системи управління стабілізацією координат морського судна. У статті розглянуто питання побудови математичної моделі судна, як динамічного об'єкта в полі сил, що збурюють, отримано узагальнену модель об'єкта і його декомпозицію. Сучасні технології і зачі мореплавання висунули задачу позиціонування суден. Розширення обсягу роботи на шельфі, обслуговування платформ і оперативні роботи вимагають точного позиціонування при значному хвилюванні. Виникає все більше додатків динамічного позиціонування (ДП), з'являються нові класи судів для цих додатків, а самі системи ДП стають більш масовими і дешевими. Таким чином, актуальна розробка методів і засобів підвищення точності позиціювання. В роботі показано, що дана задача відноситься до задач з розподіленими параметрами, а модель судна має другий порядок. Поставлено завдання аналізу методів регулювання використовуваних для динамічного позиціонування. Не дивлячись на значні зусилля розробників і велику кількість реалізованих проектів, досягти тривалого утримання судна при хвилюванні в заданій позиції не вдається. Причиною цього є не лише брак енергоозброєності використовуваних судів. Численні дослідження в області розвитку систем регулювання поки не дають очікуваного результату. Виходячи з ситуації, що склалася, в статті зроблено спробу аналізу методів побудови систем регулювання і розробки алгоритму точного позиціонування судна при енергії хвилювання, що не перевищує енергоозброєності об'єкта (судна). В результаті проведеного дослідження були зроблені наступні висновки: 1) задача динамічного позиціонування є задачею з розподіленими параметрами; 2) опис судна, як об'єкта регулювання, являє собою диференціальне рівняння в приватних похідних другого порядку; 3) декомпозиція задачі регулювання координат плаваючого засобу дозволяє виділити окрему підсистему динамічного позиціонування; 4) з огляду на те, що використання сучасних методів регулювання не дозволяє створити системи здатні довго зберігати необхідну точність позиціонування, потрібен аналіз використовуваних методів регулювання.

Посилання

Шостак В. П. Динамическое позиционирование плавучих объектов. Чикаго, Мегатрон, 2010. 130 с.

Guidelines for vessels with dynamic positioning systems. Оngsberg K-Pos DP IMO, International maritime organization MSC/Circ. 645 (1994) URL:

http://imo.udhb.gov.tr/dosyam/EKLER/MSC-Circ.645.pdf

Быковский А. В. и др. Повышение точности инерциальных навигационных систем с использованием внешней информации. Москва: МГТУ, 1989. 148 с.

Фрейдзон И. P., Филлипов Л. Г. Автоматические системы динамического удержания буровых судов. Судостроение за рубежом. 1980. № 1. С. 13-27.

Integrated Dynamic Positioning System (DPS-1) Technical Description. (2018) URL: www.emi-marine.com.

Thor I. Fossen. (2005) A nonlinear unified state-space model for ship maneuvering and control in a seaway. Journal of Bifurcation and Chaos. 15 (9), 2717-2746. DOI: 10.1142/S0218127405013691

Чижиумов С. Д. Основы динамики судов на волнении. Комсомольск-на-Амуре: ГОУВПО "КнАГТУ", 2010. 110 с.

Thor I. Fossen, Tristan Perez. (2009) Kalman Filtering for Positioning and Heading Control of Ships and Offshore Rigs. IEEE Сontrol Systems Magazine. 29, 6, 32-46.

Зубова A. А. Моделирование гидродинамического взаимодействия судов на основе методов вычислительной гидродинамики: дисс. … канд. техн. наук. Санкт-Петербург, 2015.

Будак Б. М., Фомин С. В.Кратные интегралы и ряды. Москва: Наука, 1965. 607 с.

Asgeir J. Sørensen. Marine Control Systems Propulsion and Motion Control of Ships and Ocean Structures. Lecture Notes. Report UK-13-76. Trondheim: Department of Marine Technology Norwegian University of Science and Technology, 2013. 525 p.

Лукомский Ю. А., Чугунов В.С. Системы управления морскими подвижными объектами. Ленинград: Судостроение, 1988. 272 с.

Мирошников А. Н., Антоненко В. П. (2018) Системы динамического позиционирования: новые задачи и тенденции развития. URL: http://korabel.ru/news/comments/_dinamichtskogo_pozicionrovaniya_novye_zadachi_i_tendencii_razvitiya_2html

Справочник по теории автоматического управления / Под ред. A.A. Красовского. Москва: Наука. Гл. ред. физ. -мат. лит., 1987.712 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-13