ПЛАНУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ПОКРИТТІВ ПІШОХІДНИХ ЗОН ІЗ ФЕМ З ТРЬОМА КЛИНОПОДІБНИМИ ЕЛЕМЕНТАМИ В НИЖНІЙ ОСНОВІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/mathematical-modelling/2024-7-2-5Ключові слова:
пішохідні зони, фігурні елементи мощення, клиноподібні елементи, нижня основа, вертикальне навантаження, осіданняАнотація
Найбільш поширеним типом покриттів для пішохідних територій є покриття, виконані з фігурних елементів мощення (ФЕМ). Вони мають багато переваг серед інших типів покриттів. До покриттів висуваються вимоги щодо їх надійності та забезпечення показників якості. Але іноді під час візуальних обстежень пішохідних зон спостерігаються деформації різного типу. Однією з причин цих пошкоджень є неправильно вибране конструктивне рішення покриття. Тому потрібно шукати і досліджувати нові, більш ефективні варіанти конструкцій пішохідних зон. Запропоновано змінити геометричну форму ФЕМ шляхом застосовування в їхній нижній основі трьох клиноподібних елементів, що збільшить площу поверхні, яка контактує з нижче розташованим шаром одягу покриття. Завдяки цьому відбудеться можливість передавання на несучі шари збільшеного вертикального навантаження. Клиноподібні елементи попереджатимуть горизонтальний зсув ФЕМ за впливу на поверхню покриття зовнішнього горизонтального навантаження. Нова форма нижньої основи сприятиме додатковому ущільненню нижче розташованого шару із сипучого матеріалу під час улаштування ФЕМ, що приведе до більш жорсткої їх фіксації. Запропонована форма нижньої основи ФЕМ сприятиме збільшенню несучої здатності покриттів і збереженню початкового положення плиток у просторі, що приведе до збільшення безремонтного терміну експлуатації таких покриттів. Планується проведення експериментальних досліджень нових варіантів покриттів в лабораторних умовах. Визначено основні фактори, що впливають на експлуатаційні характеристики покриття. Такими факторами вибрані кути при ребрах клиноподібних елементів (у поперечному перетині), величина вертикально докладеного навантаження, час дії навантаження, товщина піщаного шару під покриттям. Підібрані матеріали та обладнання для проведення досліджень. Вибрана 4-х факторна трирівнева модель скороченого плану проведення експериментів. Планується дослідити чотири ділянки покриттів з ФЕМ, три з яких мають клиноподібні елементи в нижній основі з відповідними значеннями кутів, і одну – традиційну зі зразків, що мають плоску нижню поверхню.
Посилання
Burak R.J., Eng P. Construction details and guide specifications for interlocking concrete pavement. Montreal, Quebec: INFRA, 2002. 16 p.
Azman M., Hasanan M.N., Mohd R.H., Haryati Y., Che R.I., Nur Hafizah A.K. The Effect of Groove-Underside Shaped Concrete Block on Pavement Permanent Deformation. Jurnal Teknologi Sciences & Engineering. 2013. Vol. 61:3. Р. 7–14.
Думанська В.В. Вдосконалення технології улаштування покриттів з фігурних елементів мостіння: автореф. дис. … канд. тех. наук: 05.23.08 «Технологія та організація промислового та цивільного будівництва». Одеська державна академія будівництва та архітектури. Одеса, 2011. 20 с.
Думанська В.В., Перпері А.О., Калінін О.О. Пошук шляхів вирішення проблеми руйнування покриттів пішохідних доріжок та майданчиків із фігурних елементів мостіння. Регіональні проблеми архітектури та містобудування. 2022. № 16. С. 179–185.
Dumanska V., Vilinska L., Marchenko V. Studies of coatings from FEP with corrugated base from toothed elements of pyramidal shape on the horizontal and inclined surfaces. Academic Journal. Series: Industrial Machine Building, Civil Engineering. 2017. № 1 (48). P. 265–272.
Dumanska V., Kalinin O., Sidorova N., Kalinina T. Study of pavements of concrete paving blocks with ribbed underside surface. Key Engineering Materials. 2020. Vol. 864. Р. 101–107.