ДЕЯКІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ ФІНАНСОВО-БЮДЖЕТНОЇ ПОЛІТИКИ НА МІСЦЕВОМУ РІВНІ В УМОВАХ ПРАВОВОГО РЕЖИМУ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.4.21

Ключові слова:

децентралізація, воєнний стан, фінансово-бюджетна політика, нормативно-правове забезпечення, місцеві податки і збори, колізії норм права

Анотація

Стаття присвячена аспектам формування та реалізації фінансово-бюджетної політики на місцевому рівні в умовах правового режиму воєнного стану. Визначено, що стратегічною метою реалізації державної регіональної політики є створення умов для динамічного, збалансованого розвитку регіонів та територіальних громад України. Одним з перших кроків у цьому напрямку (ще 2007 року) стала Концепція реформування місцевих бюджетів, яка була спрямована на проведення реформи у сфері місцевих бюджетів, інші стратегічні документи, що діяли в різні роки – Стратегія «Україна – 2020», Державні стратегії регіонального розвитку тощо. При цьому результатом реформи децентралізації стало підвищення зацікавленості органів місцевого самоврядування у збільшенні надходжень до місцевих бюджетів, пошуку резервів їх наповнення, поліпшення ефективності адміністрування податків і зборів. Початок війни та уведення правового режиму воєнного стану на території України стало великим потрясінням для всього суспільства. Також це стало викликом і для системи публічного управління загалом і для фінансово-бюджетної сфери окремо. Вказано, що після уведення в дію правового режиму воєнного стану економіка та система публічного управління почали працювати «на воєнних рейках». Почала перебудовуватися і бюджетно-фінансова політика, механізми та інструменти. Закцентовано увагу на двох проблемних аспектах, що пов’язані зі збиранням місцевих податків і зборів та з процедурою ухвалення рішень щодо місцевого бюджету. Ці проблеми пов’язані із змінами, що розроблялися і вводилися в нормативно-правову базу дуже швидко, то вони мають дуже багато неточностей, в них трапляються неузгодженості і колізії. Також досліджено позитивні результати фінансової децентралізації, які свідчать про суттєвий вплив на стійкість економіки України, яку ми побачили в період воєнної агресії та адаптації законодавчої та нормативної бази України відповідно до нових викликів та вимог.

Посилання

Дурман М.О., Дурман О.Л. Субвенція на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад як інструмент впровадження нової регіональної політики. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування: електр. наук. фах. вид. Херсонського національного технічного університету / голов. ред. проф. Лопушинський І.П. 2018. № 2. URL: http://el-zbirn-du.at.ua/2018_2/15.pdf

Про Стратегію сталого розвитку «Україна-2020»: Указ Президента України від 12.01.2015 р. № 5/2015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text

Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року: Постанова, Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 р. № 385. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/385-2014-%D0%BF#Text

Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки: Постанова Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 р. № 695. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text

Про схвалення Концепції реформування місцевих бюджетів: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 308-р (зі змінами від 21.07.2010 р. № 1467-р) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/308-2007-%D1%80#Text (дата звернення: 19.07.2022).

Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 р. № 252: Постанова Кабінету Міністрів України від 04.11.2022 р. № 1239. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1239-2022-%D0%BF#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-10

Номер

Розділ

ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ