ОЦІНЮВАННЯ ПРОПУСКНОЇ ЗДАТНОСТІ ПЕРЕХРЕСТЯ В УМОВАХ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ МЕТОДОМ ТРАНСПОРТНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.2.10Ключові слова:
транспортна система, імітаційне моделювання, система імітаційного моделювання транспортного руху, пропускна здатність перехрестя, надзвичайна ситуаціяАнотація
У статті проаналізовано пропускну здатність перехрестя для різних сценаріїв, які можуть виникати в транспортній системі внаслідок надзвичайних ситуацій в умовах воєнного стану в Україні. Для цього було використано програмне забезпечення для транспортного мікромоделювання PTV Vissim. Дослідження здійснено на прикладі перехрестя магістральних вулиць з пожвавленим рухом в обласному центрі країни, яке поєднує транспортні потоки з різних районів міста, в’їзні і виїзні потоки з нього. Перехрестя відіграють вирішальну роль для ефективності, зручності, безпечності, екологічності вулично-дорожньої мережі міста, оскільки вони служать точками зустрічі, де перетинаються багато маршрутів громадських, комерційних та приватних транспортних засобів. Вони є життєво важливими компонентами транспортної інфраструктури та полегшують рух моторних транспортних засобів, пішоходів і велосипедистів містом і в той же час можуть бути причиною збільшення кількості заторів та аварійних ситуацій у випадку неправильної їх організації. Зі збільшенням кількості надзвичайних подій, викликаних як атаками агресора на об’єкти критичної інфраструктури, так і безпосередньо в результаті бойових дій в нашій країні, надзвичайно важливо зрозуміти, як ці події впливають на транспортні потоки на перехрестях. У цьому дослідженні пропонується використовувати методи імітаційного моделювання транспортних потоків для прогнозування різних сценаріїв надзвичайних ситуацій та оцінювання їх впливу на пропускну здатність перехрестя. Для досягнення мети роботи проведено моделювання трьох сценаріїв роботи перехрестя: робота в існуючих умовах в нормальному режимі у період максимального завантаження (ранкову годину «пік»); робота в тих же початкових умовах, але з вимкненим світлофорним регулюванням; режим евакуації зі збільшеним потоком транспорту в напрямку виїзду з міста з відсутнім громадським транспортом. Це моделювання дозволило оцінити вплив цих сценаріїв на параметри дорожнього руху, розробити рекомендації для підвищення загальної готовності до реагування на надзвичайні ситуації і визначити напрямки подальших досліджень.
Посилання
Указ Президента України Про введення воєнного стану в Україні 24.02.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#n2. (дата звернення: 30.06.2023).
Кодекс цивільного захисту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text. (дата звернення: 30.06.2023).
Kučera T., Chocholáč J. Design of the City Logistics Simulation Model Using PTV VISSIM Software. Transportation Research Procedia. 2021. Vol. 53. P. 258–265. URL: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2021.02.033 (date of access: 01.07.2023).
Parameters Influencing Lane Flow Distribution on Multilane Freeways in PTV Vissim / C. M. Weyland et al. Procedia Computer Science. 2021. Vol. 184. P. 453–460. URL: https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.03.057 (date of access: 01.07.2023).
Emergency traffic distribution and related traffic organization method under natural disasters / X. Ma et al. Sustainable Operations and Computers. 2022. URL: https://doi.org/10.1016/j.susoc.2022.09.001.
Транспортне моделювання як один із методів оцінки ефективності інженерно-планувальних елементів розв’язок в різних рівнях. / Осетрин М., Беспалов Д., Дорош М., Тарасюк В. // Містобудування та територіальне планування, (70), 2019 417–430. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2019.70.417-430
EasyWay. URL: https://www.eway.in.ua/ua/cities/cherkasy. (дата звернення: 30.06.2023).
3D Warehouse – SketchUp. URL: https://3dwarehouse.sketchup.com/. (дата звернення: 30.06.2023).