ІДЕНТИФІКАЦІЯ ДИНАМІЧНИХ ПАРАМЕТРІВ СПЕЦІАЛІЗОВАНОГО АВТОМОБІЛЯ ПРИ НЕРІВНОМІРНОМУ НАВАНТАЖЕННІ ЙОГО КУЗОВА
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.2.39Ключові слова:
сідельні тягачі, експлуатаційні вимог, колеса, борт, транспортний засіб, частота коливання, навантаження, причеп, моделювання, коливання, сипке середовище.Анотація
У даній роботі представлено дослідження коливальних процесів, що відбуваються внаслідок експлуатації вантажних транспортних засобів, завантажених сипкими вантажами. Стрімкий ріст вантажних перевезень, зорієнтований, головним чином, на перевезення зерна з поля до місць зберігання або до портів, складає основну частку в відсотковому співвідношенні в перевезеннях вантажів подібного типу. Дороги загального користування, особливо ті, де відбувається активний рух без можливості та дозволу дорожніх знаків об’їхати той чи інший проміжок, мають великий влив на стан транспортного засобу. Одночасно із цим, вплив транспортного засобу відбувається взаємним чином і на дорожнє покриття. Якщо говорити про структурні елементи автопоїзда, цілі дослідження яких закладалися, до це такі основні елементи, як мости, рама, ресори, підвіска, колеса тощо. Разом із вище сказаним, дослідження мають свій прямий зміст лише при експлуатації з причепом. Дія такого виду навантаження на автомобіль призводить до зміни коливань як по частоті, так і за амплітудою. Тому, в дослідженні показано результати теоретичного моделювання коливань над колесами як правого, так і лівого бортів транспортного засобу за навантаження його над мостом транспортного засобу, над мостом причепу, а також між мостами автомобіля та причепа. В результаті проведеного ряду досліджень, можна зробити висновок, що виникнення коливань причепу при його завантаженні, наприклад, зерном, призводить до формування коливань над колесами у досліджуваного транспортного засобу. Закономірним є той факт, що найбільші з коливань за частотою та амплітудою спостерігаються за навантаження причепа над його мостом. Аналогічним чином, найбільші частота та амплітуда коливань відбувається і над мостом автомобіля. Мінімальні ж, за значеннями амплітуди і частоти, коливання спостерігаються за навантаження причепа між його мостами.
Посилання
Gupta, A., & Rastogi, V. Effect of Distributed Damping on the Dynamic Behavior of Flexible Chassis of Heavy Road Vehicle Under Standardized Random Road Responses. Iranian Journal of Science and Technology, Transactions of Mechanical Engineering, 2020, 45, 1071–1090. https://doi.org/10.1007/s40997-020-00366-5
Yupapin, P.P., & Pornsuwancharoen, N. Asphalt road surface vibration and force distribution generated by pickup truck braking. Measurement, 2019, 148, 106871. https://doi.org/10.1016/j.measurement.2019.106871
Kumar, A., Jaiswal, H., Ahmad, F., & Patil, P.P. Dynamic Vibration Characteristics Analysis of Truck Transmission Gearbox Casing with Fixed Constraint of Vehicle Frame Based on FEA. Procedia Engineering, 2014, 97, 1107–1115. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2014.12.389
Kumar, S. Vibration in operating heavy haul trucks in overburden mining. Applied ergonomics, 2004, 35 6, 509-20. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2004.06.009
Kumar, A., Jaiswal, H., Pandey, A., & Patil, P.P. Free Vibration Analysis of Truck Transmission Housing based on FEA. Procedia Materials Science, 2014, 6, 1588–1592. https://doi.org/10.1016/j.mspro.2014.07.141
Ibrahim, I.M., Crolla, D., & Barton, D.C. Effect of frame flexibility on the ride vibration of trucks. Computers & Structures, 1996, 58, 709-713. https://doi.org/10.1016/0045-7949(95)00198-P
Gupta, A., & Rastogi, V. Effects of Various Road Conditions on Dynamic Behaviour of Heavy Road Vehicle. Procedia Engineering, 2016, 144, 1129–1137. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2016.05.078
Ma, Y., Xie, S., Zhang, X., & Luo, Y. Hybrid modeling approach for vehicle frame coupled with nonlinear dampers. Commun. Nonlinear Sci. Numer. Simul., 2013, 18, 1079–1094. https://doi.org/10.1016/j.cnsns.2012.09.013
Bhat, S., & Sheepri, S. Influence of Fifth Wheel Position on Cab Durability and Dynamics in Tractor-Semitrailer Vehicle. SAE International Journal of Commercial Vehicles, 2021. https://doi.org/10.4271/02-15-02-0009
Bonde, D.H., Panche, N.K., Meshram, H.S., Dhongade, V.W., Dharmik, A.V., Parate, J.D., Pardhi, M.G., & Gupta, V.S. Fabrication and Performance Analysis of a Device to Transform Vibration Energy on an Automobile. Advances in Mechanical Engineering, 2020, P. 25–33. https://doi.org/10.1007/978-981-15-3639-7_4