ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ДИЗЕЛЬНОГО ПАЛИВА ЗА ГУСТИНОЮ І В’ЯЗКІСТЮ
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2024.1.3Ключові слова:
дизельне паливо, якість дизельного палива, технічні вимоги, фізико-хімічні показники, густина, кінематична в’язкістьАнотація
Робота присвячена дослідженню якості за густиною і в’язкістю зразків дизельного палива (ДП), присутніх на ринку України в умовах воєнного стану. Проаналізовано основні експлуатаційні вимоги до дизельних палив, виконання яких задовольняє надійну й економічну роботу двигунів. Акцентовано увагу на питанні забезпечення якості ДП, що оцінюється низкою фізико-хімічних показників, основними серед яких є густина і в’язкість. Зазначено, що ці параметри залежать від фракційного і вуглеводневого складу палива. Проведено аналіз впливу густини і в’язкості на процеси випаровування пального і сумішоутворення, а також загалом на роботу паливної системи двигуна. У контексті експлуатаційних вимог обгрунтовано важливість контролю відповідності фізико-хімічних показників нафтових автомобільних палив нормам ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови». Зокрема, густину ДП визначають для розрахунку дозувальних приладів систем живлення, а також для обліку витрати палива. Проаналізовано негативні наслідки для роботи двигуна, викликані відхиленням величини кінематичної в'язкості і густини палива від стандартного значення. Описано методики, згідно яких виконано вимірювання густини й визначення кінематичної в’язкості досліджуваних зразків. Вимірювання густини проведено безпосередньо за допомогою ареометра, значення приводили до нормованої температури 15 °С. Визначення кінематичної в’язкості здійснено за допомогою спеціального приладу, основними конструктивними елементами якого були капілярний віскозиметр і рідинний термостат, який забезпечував стабільність температури пального +40°С (стандартне значення). Наведено дані експериментів та обчислень густини й кінематичної в’язкості, виконано порівняння одержаних значень з вимогами стандарту ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови», а також з нормативними вимогами європейських стандартів. За результатами досліджень густини і кінематичної в’язкості зроблено висновок про якість, експлуатаційні властивості і придатність до використання досліджуваних зразків дизельних палив.
Посилання
Імпорт дизельного палива. URL: https://24tv.ua/economy/import-dizelyu-ukrayini-zrostayut-postavki-palivapopri-naprugu_n2451741
Бойченко С., Пушак А., Топільницький П., Лейда К. Моторні палива: властивості та якість : підручник / за заг. ред. проф. С. Бойченка. Київ: Центр учбової літератури, 2020. 324 с.
Технічний регламент щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/927-2013-%D0%BF#n11
ДСТУ 7688:2015 Паливо дизельне Євро. Технічні умови. URL: https://zakon.isu.net.ua/sites/default/files/normdocs/dstu_7688_2015.pdf
Чабанний В.Я. Паливно-мастильні матеріали, технічні рідини та системи їх забезпечення. Кіровоград: ЦентральноУкраїнське видавництво, 2008. 353 с.
ДСТУ ГОСТ 31072:2006 Нафта і нафтопродукти. Метод визначення густини, відносної густини та густини в градусах АРІ ареометром (ГОСТ 31072-2002, ЮТ). URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=56160
ДСТУ ГОСТ 33-2003 (ИСО 3104-94) Нафтопродукти. Прозорі і непрозорі рідини. Визначення кінематичної в’язкості і розрахунок динамічної в’язкості (ГОСТ 33-2000 (ИСО 3104-94), ЮТ). URL: https://online.budstandart.com/ru/catalog/doc-page?id_doc=62368