КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ПРИ ВИКЛАДАННІ ДИСЦИПЛІНИ «ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНІ МЕТОДИ І МОДЕЛІ: ОПТИМІЗАЦІЙНІ МЕТОДИ І МОДЕЛІ»
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2024.3.48Ключові слова:
компетентнісний підхід, дисципліни економіко-математичного циклу, економіко-математичні методи і моделі, економічні спеціальності, задача математичного програмування, симплексний метод, практична спрямованість.Анотація
У роботі розглянуто компетентнісний підхід при викладанні дисципліни «Економіко-математичні методи і моделі: оптимізаційні методи і моделі». Ця дисципліна належить до переліку нормативних навчальних дисциплін та є важливою і невід’ємною складовою підготовки студентів спеціальностей 051 – Економіка, 071 – Облік і оподаткування, 072 – Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок. Завданням спеціалістів, якими стануть сьогоднішні студенти цих спеціальностей, буде керування та оптимізація роботи економічних систем, знаходження траєкторії їх розвитку, забезпечення функціонування установ у напрямку максимальної економічної ефективності. Щоб відповідати таким вимогам, необхідно володіти методами математичного моделювання, вміти будувати економіко-математичні моделі, знати методи оптимізації економічних процесів та явищ. Компетентнісний підхід до підготовки майбутніх економістів, обліківців, працівників банківської сфери, аналітиків сучасного виробництва робить дисципліни математичного циклу своєчасними та затребуваними. «Економіко-математичні методи та моделі» є одним з таких базових курсів. При цьому в сучасних умовах зв'язок теоретичної складової дисципліни та завдань практичної спрямованості стає ще більш актуальним. Серед основних компетентностей, що набувають студенти вищеозначених спеціальностей, виділяють інтегральні, загальні та спеціальні. Для демонстрації, яким чином формуються у студентів названі компетентності, обрано декілька тем: «Постановка задачі математичного програмування. Загальна економіко-математична модель задачі лінійного програмування», «Симплексний метод при розв’язанні задач лінійного програмування». В ході розв’язання задачі розглянуто економічну інтерпретацію кожного кроку симплексного алгоритму. Наголошено, що задачі оптимізації з великою кількістю чинників доцільно вирішувати за допомогою сучасного інформаційного та програмного забезпечення.
Посилання
Вітлінський В.В. Математичне програмування: Навч.-метод. Посібник для самостійного вивчення дисципліни/ В.В Вітлінський, С.І. Наконечний, Т.О. Терещенко. К.: КНЕУ, 2001. 248 с.
Бурєннікова О.В. Оптимізаційні методи та моделі : навчальний посібник /Н. В. Бурєннікова, О. В. Зелінська, І. М. Ушкаленко, Ю. Ю. Бурєнніков. Вінниця : ВНТУ, 2019. 121 с.