МЕТОДИ ПІДВИЩЕННЯ БЕЗПЕКИ ПОЛЬОТІВ ПОВІТРЯНИХ СУДЕН В ОСОБЛИВИХ СИТУАЦІЯХ У ПОЛЬОТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.1.7

Ключові слова:

людський фактор, безпека польотів, особлива ситуація, повітряне судно, командир повітряного судна, реконфігурація управління,логіко-психологічний та психофізіологічний стан

Анотація

У роботі представлені концептуальні основи інноваційних методів у сфері підвищення безпеки польотів повітряних суден (ПС) в умовах невизначеності. Введено поняття системно-взаємопов'язаної структури «ПС-система автоматичного управління-екіпаж-середовище-особлива ситуація». Запропоновано структуру можливого конвергентного управління ПС в умовах виникнення особливої ситуації (ОС) у польоті. У разі виникнення нештатної ситуації (НС) у повітрі командир ПС (КПС) формує відповідний конкретному поточному випадку образ польоту шляхом відтворення: моделі НС, що фактично розвивається, у польоті; моделі подібної до НС, відпрацьованої на тренажері; моделі невідповідності ситуації яка фактично розвивається, необхідної моделі штатного польоту ПС; моделі дій КПС (екіпажу), що парирує розвиток НС. Тотожність парируємої польотної ситуації та її інтерпретація екіпажем в рамках раптової зміни штатного режиму польоту залежить від глибини теоретичного опрацювання причини виникнення НС у польоті, її розвитку і твердості освоєних навичок, відпрацьованих на тренажері з парирування типових систе та їх подальшого розвитку. Відповідно створюються передумови до змісту теоретичного опрацювання причин виникнення НС у польоті та до глибини відпрацювання навичок відтворення НС. Враховуючи роль людини в успішності відтворення НС можна стверджувати, що заходи щодо запобігання втрат ситуаційної усвідомленості можна розділити на дві основні групи: навчання та підготовки екіпажів діям в НС при штатних бортових системах ПС; вдосконалення бортових систем і вироблення вимог до них. Перша група характеризується ситуаційним усвідомленням тобто, діями людини у контурі “ПС – система автоматизованого управління – екіпаж – середовище – особлива ситуация”. При цьому найважливішу роль відіграють характеристики пілота – професійна надійність та професійна живучість. Таким чином, результати досліджень цих характеристик можуть відігравати особливу роль у створенні нових методологій, форм та методів запобігання авіаційним подіям та передумовам до них.

Посилання

Baez J. Subcellular Life Forms. UCR. 2005. Retrived from: http:// math.ucr.edu/home/baez/subcellular.html

Казак В.М. Синтез характеристик психофізіологічного портрета особи, яка приймає рішення за умов високого ризику. Проблеми сучасної психології. 2013. С. 20-25.

Казак В.М. Системні методи відновлення живучості літальних апаратів в особливих ситуаціях у польоті. К.: «НАУ-друк». 2010.

Казак В.М., Прохоренко І.В., Тимошенко Н.А. Когнітивні технологи запобігання розвитку ОС у польоті за умов невизначеності. Вісник інженерної академії України. 2017. С. 18-20.

Кушнір О.А. Деякі психолого-педагогічні аспекти формування професійної надійності майбутніх пілотів. Сб.труд Товариства незалежних розслідувачів авіаційних подій. 2011. С. 163-171.

Roco M., Brinbridge W. Converging Technologies for Improving Human Performance: Nanotechnology, Biotechnology, Information Technology and Cognitive Science. 2004.

Schummer J. From Nano-Convergence to NBIC-Convergence “The best way to predich the future is to create it”. Coverning Future Technologies. – Springer Netherlands. 2009.

Козлов В.В. Розслідування без медико-психологічної експертизи – гроші на вітер (або дорозслідування розслідувань). 2013.

Miyakawa, et. all. Research of Flight Control System for High Maneuver Aircraft. 2008.

Stuart A. Gilder, Michael Wack, Leon Kaub, Sophie C. Roud, Nikolai Petersen, Helmut Heinsen, Peter Hillenbrand, Stefan Milz& Christoph Schmitz. (2018).Distribution of magnetic remanence carriers in the human brain// Scientific Reportsvolume.

Gábor Tamás, Ed S. Lein. Transcriptomic and morphophysiological evidence for a specialized human cortical GABAergic cell type. Nature Neuroscience. 2018.

ІКАО, Асамблея -40 сесія. Виконавчий комітет (Дос.98594th)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-28