ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ СТРАТЕГІЧНИХ АЛЬЯНСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2024.2.51

Ключові слова:

стратегічні альянси, конкурентна перевага, бізнес-модель, компанії-партнери, можливості, вигода, розподіл ризиків.

Анотація

В статті обґрунтовано актуальність створення стратегічних альянсів вітчизняних і зарубіжних компаній з метою уникнення труднощів комунікацій у несприятливий для національної економіки час, коли запроваджений воєнний стан погіршив умови як внутрішнього так і міжнаціонального співробітництва вітчизняних компаній, обмежив можливості бізнесу в частині управління власними ресурсами через ускладнення нормативно-правової бази транскордонних трансакцій тощо. На основі узагальнення закордонних й вітчизняних напрямів теоретичних досліджень поняття «стратегічний альянс» встановлено, що його ключовими елементами є: угода, партнерство, спільне використання ресурсів або можливостей, взаємна вигода, розподіл ризиків. Досліджено характеристики, наявність яких робить альянс стратегічним, вигоди та негативні аспекти вибору на користь створення альянсу. Розглянуто можливі форми бізнес-моделей, використовувані стратегічними партнерствами залежно від цілей, галузі, характеру партнерства та показано, як непередбачувані раніше комбінації співробітництва примушують компанії шукати ефективний алгоритм спільної праці. Визначено, що сформовані альянси використовують бізнес-моделі, які впливають на внутрішні бізнес-моделі компаній, у зв’язку з чим виникає потреба погодити внутрішню стратегію і, відповідно, скоригувати внутрішні бізнес-моделі відповідно до умов оточуючого середовища. Запропоновано напрями узгодження внутрішньої стратегії компаній-партнерів із загальною стратегією стратегічного альянсу. Зроблено висновок, що для українських компаній переваги, пов’язані з цим унікальним типом партнерства, можуть бути особливо корисними та принести низку позитивних ефектів. З урахуванням поточної економічної ситуації та особливостей українського бізнес-ландшафту, запропоновано види альянсів, які можуть бути найбільш актуальними.

Посилання

Kale, P., Singh, H. (2009) Managing Strategic Alliances: What Do We Know Now, and Where Do We Go From Here? Academy of Management Perspectives, 8(23:3), 45–62.

Faulkner, D. International Strategic Alliances: Co-operating to Compete. McGraw-Hill, London, 1995.

Gulati, R. (1998) Alliance and Networks. Strategic Management Journal, 19, 293–317.

Yoshino, M.Y., Rangan, U.S. Strategic Alliances: an Entrepreneurial Approach to Globalization. Harvard Business School Press, Boston, 1995.

Магомедова А.М. Утворення стратегічних альянсів як спосіб розвитку партнерських відносин. Інвестиції: практика та досвід, 2011. № 19. С. 47–49.

Козаченко Г.В., Шульженко Л.Є. Стратегічні альянси: дуальний характер. Теоретичні та прикладні питання економіки, 2016. Вип. 27, Т.1. URL: http://tppe.econom.univ.kiev.ua/data/2012_27_1/Zb27_1_07.pdf (дата звернення: 12.04.2024).

Журавльов В. Стратегічні альянси як сучасні моделі бізнесу. Наука –виробництву, 2022. Вип. 5. С. 159-160.

Шкода М., Щербаков В. Аналіз розвитку бізнес-альянсів в Україні та їх вплив на економіку країни. Журнал стратегічних економічних досліджень, 2023. № 4(15). С. 83–89.

Evan, W.E. The Organization-Set: Toward a Theory of Interorganizational Relations. In James D. Thompson (ed.), Approaches to Organizational Design. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press. 1966.

Hamel, G. (1991) Competition for competence and inter-partner learning within international strategic alliances. Strategic Management Journal, 12, 83–103.

Inkpen, A. C. (1998) Learning and knowledge acquisition through international strategic alliances. Academy of Management Executive, 12(4), 69–80.

Rothaermel, F., Boeker, W. (2008) Old technology meets new technology: Complementarities, similarities and alliance formation. Strategic Management Journal, 29(1), 47–77.

Porter, M.E. Competitive Advantage of Nations. New York: The Free Press, 1990.

Strategic Management: Concepts and Cases. 12th Edition by Jr. Thompson, Arthur A., A. J. Strickland. McGraw-Hill College, 2001.

Contractor, F., Ra, W. (2009) Negotiating alliance contracts: Strategy and behavioral effects of alternative compensation arrangements. International Business Review. 9 (3), 271–299.

Soares, B. The use of strategic alliances as an instrument for rapid growth, by New Zealand based quested companies. United New Zealand School of Business Dissertations and Theses, 2007.

Steinhilber, S. Strategic Alliances: Three Ways to Make Them Work. US-MA: Harward Business School Publishing, 2008.

Accenture: STRATEGY & CONSULTING. URL: https://www.accenture.com/us-en/insights/strategy/macroforesight (дата звернення: 19.03.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-02