ЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ПРОВЕДЕННЯ МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.2.27Ключові слова:
професійна етика, етика, етика в маркетингу, професійна мораль, маркетингові дослідження, респондент, дослідницька компанія, компанія-замовник, обманАнотація
У статті порушено питання дотримання етичних норм та правил у професійній діяльності маркетологів. Оскільки етичні конструкції професійної етики в маркетингу можна аналізувати з огляду ключових маркетингових функцій, які реалізуються в компанії, доречним є з’ясування етичних проблем проведення маркетингових досліджень. Етика проведення маркетингових досліджень є одним із складових компонентів конструкції маркетингової етики поряд із етикою у здійсненні маркетингової товарної політики, маркетингової політики ціноутворення, маркетингової політики розподілу, маркетингових комунікацій. Ключові проблеми у ході проведення маркетингових досліджень торкаються проблем взаємовідносин між різними учасниками цього процесу. Відносини учасників маркетингових досліджень – дослідницької компанії, компанії-замовника та респондентів – це є відносини конкретних людей, які виконують ті чи інші функції в процесі виконання своїх ролей. Важливим є окреслення проблем, які виникають в процесі взаємовідносин за схемою «дослідницька компанія»-«компанія-замовник», «дослідницька компанія»-респондент», «компанія-замовник-респондент». Незважаючи на те, що безпосереднього контакту між компанією замовником та респондентами у ході проведення дослідження не відбувається і їхні відносини є більше опосередкованими, ніж безпосередніми, етичні проблем в їхніх відносинах виникають доволі часто. Важливим моментом у проведенні маркетингових досліджень є задоволення ключових потреб усіх учасників дослідження шляхом застосування взаємовигідних механізмів взаємодії в означених конструкціях взаємовідносин. Етичні питання – це не питання координації чи формалізації відносин, частіше за все – це відповідальність кожного із учасників процесу дослідження.
Посилання
Бралатан В.П., Гуцаленко Л.В., Здирко Н.Г. Професійна етика. Навч. посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2011. 252 с.
Нова редакція міжнародного процесуального кодексу ІСС / ESOMAR. Маркетинг в Україні. 2007. № 4. С. 67-70. URL: https://www.uam.in.ua/upload/medialibrary/547/547ffddcba49f0d6c89d4422f58b0403.pdf (Дата звернення: 02.12.2022)
Ferrell O.C., Skinner S.J. Ethical Behavior and Bureaucratic Structure in Marketing Research Organizations. Journal of Market Research. 1988. Volume 25, Issue 1. pp. 103-109.
Tybout A.M., Zaltman G. Ethics in Marketing Research: Their Practical Relevance. Journal of Market Research. 1974. Volume 11, Issue 4. pp. 357-368.
Yalopp A.C., Mowatt S. Investigating market research ethics. An empirical study of codes of ethics in practice and their effect on ethical behaviour. International Journal of Market Research. 2016. Volume 58, Issue 3. pp. 381-400.