УПРАВЛІНСЬКИЙ КОНФЛІКТ І МЕДІАЦІЯ ЯК ЗАСІБ ЙОГО ВИРІШЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2024.3.44

Ключові слова:

медіація, конфлікт, суперечка, публічне управління, угода, перемовини, медіатор, сторона, керівник.

Анотація

У статті з метою дослідити особливості конфлікту в публічному управлінні та застосування для його вирішення методу медіації розглянуто сутність конфлікту в організації, сутність медіації, її учасники, складові, етапи, її дихотомічну природу та специфіку використання у процесі розв’язання конфлікту в публічному управлінні. З’ясовано, що конфлікт має подвійну природу – негативні наслідки, що в умовах організації роз’єднують колектив, створюють деструктивну атмосферу; та позитивні, що виявляються в згуртуванні колективу управлінців задля вирішення складної проблеми, тобто створюють уже конструктивну атмосферу. Тобто медіація передбачає колективне ухвалення рішення з правильним вибором його варіанту, що буде загальноприйнятним для сторін суперечки. Важливою визначається й роль керівника установи. Зроблено висновки, що для вирішення конфлікту в управлінській організації, зокрема у процесі ухвалення управлінського рішення, потрібні позитивні риси медіації – згуртування колективу, спільна діяльність, розвиток самосвідомості й розуміння інших. При цьому рішення ухвалюються як колективно, так і з участю керівника установи. У демократичному світі медіація давно відома як метод позасудового розв’язання конфліктів, що передбачає добровільну згоду суб’єктів суперечки саме на використання медіації, вільне обрання ними посередника-медіатора, їхню співпрацю задля досягнення загальноприйнятного рішення. Тому в Україні також потрібно впроваджувати медіацію, адже вона є простою та зручною для суб’єктів, може бути припинена ними в будь- який момент. У публічному управлінні за допомогою колективного обговорення вирішуються загальні проблеми, ухвалюються відповідні рішення, що можуть впливати не лише на діяльність окремої адміністративної установи, але й на імідж держави загалом.

Посилання

Закон України «Про медіацію» від 16.11.2021, № 1875-IX. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1875-20#Text

Гура О.І., Гура Т.Є. Психологія управління соціальною організацією : навчальний посібник. Запоріжжя : КПУ, 2013. 168 с.

Мотозюк Л.М. Психологічні аспекти ухвалення управлінських рішень у конфліктних ситуаціях. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2013. № 2(8). С. 162-166.

Боковець В.В., Соколовська В.В. Управління конфліктними ситуаціями в роботі з персоналом. Ефективна економіка. DОІ: 10.32702/2307-2105-2020.10.4

Дараганова Н. В. Медіація як один із альтернативних способів вирішення індивідуальних трудових спорів. Юридична наука. 2011. № 6. С. 77-83. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/jnn_2011_6_10

Лазаренко М. М. Імплементація медіації в правову систему: міжнародний досвід та перспективи інституціоналізації в Україні. Актуальні проблеми міжнародних відносин. 2015. Вип. 124, Ч. ІІ. С. 108-116.

Лях І. О. Актуальні питання провадження медіації при вирішенні трудових конфліктів. Розвиток підприємництва в Україні: безпека здійснення господарської діяльності : зб. наук. пр. за підсумками круглого столу, 14 груд. 2018. Харків : Право, 2018. С. 137-142.

Біцай А.В. Моделі медіації у світі та перспективи для України. Право і суспільство. 2013. № 6. С. 85-89.

Мазаракі Н.А. Медіація в Україні: теорія та практика : монографія. Київ : Київський національний торгівельно-економічний університет, 2018. 276 с. DOI: http://doi.org/10.31617/m.knute.2018-1155

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-27

Номер

Розділ

ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ