ЛІЗИНГ ПОВІТРЯНИХ СУДЕН ЯК ЕФЕКТИВНА БІЗНЕС-ТЕХНОЛОГІЯ АВІАКОМПАНІЇ
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.3.15Ключові слова:
бізнес-технології, лізинг, авіакомпанія, авіаційний лізинг, фінансовий лізинг, оперативний лізинг, оцінка ефективності лізингу.Анотація
У статті розглянуто теоретичні аспекти поняття «бізнес-технології». Охарактеризовано сутність основних видів бізнес-технологій, які є виправданими, сталими та такими, що отримали світове визнання. Доведено, що для ефективного функціонування авіакомпанії щодо оновлення парку повітряних суден (ПС) більш сприятливим є лізинг. Процес відновлення парку літаків будь-якої авіакомпанії вимагає значного фінансового забезпечення. При цьому лізинг є однією з основних бізнес-технологій щодо залучення інвестицій в галузь авіаційного транспорту. Це обумовлено високою вартістю сучасних типів ПС, а також відсутністю у вітчизняних авіакомпаній належних обігових коштів. З’ясовано, що на ринку фінансування придбання літаків взаємодіють три основні суб'єкти: оператор повітряних суден (лізингоотримувач, орендар); лізингодавець (банк або спеціалізована лізингова компанія); кредитор (фінансова установа, яка надає кошти). Сформовано загальну схему лізингу ПС та визначено взаємозв’язки учасників лізингової угоди. Розкрито сутність фінансового та оперативного видів лізингу, а також визначено вигідність їх застосування для всіх учасників лізингової угоди. Проаналізовано методи порівняльної оцінки ефективності фінансового лізингу, де простежуються два підходи: витратний та вартісний. В першому підході сума дисконтованих грошових потоків з лізингу мінімізується. В другому підході чиста поточна вартість лізингового фінансування максимізується. З’ясовано, що вартісний підхід вважається реалістичний, адже в ньому враховується найважливіша вимога кредитора – дисципліна погашення кредиту. Запропоновано форму фінансування відновлення парку ПС за критерієм мінімальних грошових потоків кредитної заборгованості CCF та лізингової заборгованості LCF. Зроблено розрахунок порівняльної оцінки ефективності лізингу на прикладі придбання літака типу Boeing 737 MAX 8.
Посилання
Дудко П. М. Сучасні тенденції розвитку бізнес-технологій у підприємництві. Проблеми економіки. 2017. Вип. № 3. С. 170–174.
Ковтуненко В. М., П'ятецька Б. М. Лізинг як ефективний інструмент розвитку авіаційної галузі України. Агросвіт. 2018. № 1. С. 36–31. 3. Повітряний кодекс України (2011, зі змінами та доповненнями). URL: http://zakon3.ra-da.gov.ua/laws/ show/3393-17/ed201704123.
Про затвердження Порядку і правил проведення обов'язкового авіаційного страхування цивільної авіації: Постанова від 6 вересня 2017 р. № 676. Законодавство України. Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/676-2017-%D0%BF (дата звернення: 28.11.2022).
Нєнно І.М., Грінченко Ю.Л. Петренко І.І. Управління фінансово-економічною безпекою авіаційної галузі України. Economic journal Odessa polytechnic university. 2020. № 2(12). С. 53–59.
Перехрест T.B. Методологія оцінювання ефективності діяльності підприємства. Науковий вісник. 2010. № 3.
Boeing 737 MAX. Материал из Википедии – свободной энциклопедии. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/ Boeing_737_ MAX