THE ROLE OF THE SCIENTIFIC AND RESEARCH GROUP IN THE EDUCATIONAL PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.4.27Keywords:
self-improvement, group activity, students, independence, group membersAbstract
The article based on the student circle "Technical service and modern electrical technologies" of the Faculty of Energy and Electrical Engineering of the separate division of the National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine "Berezhansky Agricultural Technical Institute" examines the role of research circles in the educational process of training highly qualified specialists and the main aspects of their activities that contribute development of professional thinking, creative growth and self-improvement of students. Attention was drawn to effective methods and forms of the group's work. Attention is focused on the factors that stimulate higher education students to independent creativity, professional orientation and interest in selfimprovement and realization of skills and abilities in practical and scientific work. The impact of modern technologies on the development of the scientific research circle was considered, and recommendations were offered to increase the efficiency of its functioning. The student research circle is the foundation of professional training of higher education students, where an intellectual approach to scientific and independent work is formed, creative abilities, abilities and skills based on subjective views are generated. Scientific work carried out by members of the group within the framework of the activity of the student group allows you to master the experience of systematization of thoughts, consistent presentation, analysis and generalization of the obtained research results and allows you to familiarize yourself with the theoretical and practical aspects of academic disciplines in more detail. The authors believe that the leading factors influencing the educational process are independent, practical and scientific work. The result of the group's work is that students learn how to make multimedia presentations, create reports in which research results are presented, take the first steps in writing theses, try themselves in writing articles, acquire oratory skills and independence in speaking at scientific forums, seminars and conferences, develop and manufacture operational installations that are directly implemented in the educational process for performing laboratory work and conducting various researches.
References
Терешкун О. Ф. Наука і техніка як ідеологія сучасного суспільства. Вісник НТУУ "КПІ". Політологія. Соціологія. Право : збірник наукових праць. 2010. № 4 (8). С. 104–110.
Зубченко Л.В. Педагогічна творчість студентів через організацію науково-дослідної роботи. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2017. № 3 (308). С. 29–36.
Лісецька І.С. Роль студентського наукового гуртка у підготовці майбутніх висококваліфікованих спеціалістів. Сучасна педіатрія. Україна. 2020. 2(106). С. 104–107
Скоробогатова Н. Є. Інноваційно-інвестиційне співробітництво України і ЄС в межах забезпечення сталого розвитку. Економічний вісник НТУУ «КПІ» : збірник наукових праць. 2014. Вип. 11. С. 19–26.
Соколова Н.Д. Діяльність студентського гуртка Т. Флоринського в Університеті Св. Володимира на поч. ХХ ст. Часопис української історії. Київ, 2018. Вип. 38. С. 24–30.
Петрова І.Л., Сивка О.В. Розвиток інноваційної діяльності в організаціях освітньої сфери. Вчені записки Університету «КРОК». 2018. № 3 (51). С. 119–126.
Бурлак Г.М., Вілінська Л. М., Писаренко О. М., Василенко О. Б. Інтегративний підхід до навчання студентів природничим наукам. Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. 2021. Випуск 2 (127). С. 23–29.
Повідайчик О.С., Герич М.С., Повідайчик М.М. Залучення студентів до науково-дослідницької діяльності з перших курсів як педагогічна умова формування конкурентоздатних фахівців. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип.20. Том 2. С. 97–100.
Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості: підручни. Київ: Міленіум, 2006. 346 с.
Дубнюк В.Л., Котляров В.П., Романенко В.В.,Козирєв О.С. Залучення студентів до науково-технічних гуртків - шлях до покращення конструкторської підготовки. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія «Механізація та автоматизація виробничих процесів». 2021. випуск 3 (45). С. 3–9.
Цмоць І.Г., Теслюк Т.В. Структура та моделі роботи системи управління мікрокліматом міні теплиці. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Компютерні науки та інформаційні технології, 2016. № 843. С. 228–237.
Сацик В.О., Карпук Д.П. Апаратне забезпечення автоматизованого регулювання мікроклімату теплиці. Міжвузівський збірник «Наукові нотатки». Луцьк, 2013. Вип. № 40. С. 245–250.
Віхрова Л.Г., Каліч В.М., Прокопенко Т.О. Адаптивна автоматизована система збору та контролю основних параметрів мікроклімату в теплиці. Техніка в сільськогосподарському виробництві, галузеве машинобудування, автоматизація. Кіровоград : КНТУ, 2016. Вип. 29. 318 с.
Білаш В., Гринь В. Значення студентських наукових гуртків у професійному становленні випускників-медиків. Біорізноманіття: інноваційна діяльність у системі екології й освіти : матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції (3–4 червня 2021 р., с. Крива Руда, Семенівський р-н, Полтавська обл.). Полтава, 2021. 191 с. Присвячено 60-річчю заснування дендропарку загальнодержавного значення «Криворудський». С. 118–121.
Василишина Н. М. Прогресивні методики викладання іноземної мови у закладах вищої освіти із застосуванням сучасних технологій. Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. 2021. Випуск 4 (129). С. 41–46.