ANALYTICAL DESCRIPTION OF THE TRIP LENGTH DISTRIBUTION FOR URBAN TRIPS TO INTERCITY BUS STATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.4.12

Keywords:

bus station, transport demand, transport system, urban passenger flows, trip length distribution.

Abstract

Intercity bus stations belong to the interchange hubs, the main functions of which include providing passengers with options for interchanging between internal urban transport and intercity transport. This often makes them large points of transport modes interaction and generates a significant volume of departures and arrivals for urban passenger transport. As a result, stations have a meaningful impact on the distribution of transport and passenger flows in an urban area. The assessment of this impact requires determining the demand of citizens and city visitors for travelling to and from the bus station, but to date, insufficient attention has been paid to corresponding demand modelling – most existing approaches to solving this task do not contain specific recommendations and quantitative measures to assess the impact of the station location on an urban transport system. In order to contribute to solving this problem, this paper analyses the known developments regarding the operation of bus stations as elements of an urban transport system, as well as approaches to determine their location. Based on the results of this analysis, it is established that at the initial stage, to model urban transport demand for travelling to intercity bus stations, it is necessary to study the specifics of the generation and attraction of citizens’ trips to an intercity transport hub. This study was carried out by examining the patterns in these trip distances under the assumption of the normal distribution of their generation and attraction points on the city territory. As a result, the trip length distribution functions for the trips to and from a bus station were obtained for different station locations and the configuration of its zone of influence. These functions are useful for the transport modelling field since they can be used to calculate origindestination matrices that reflect the trips of intercity transport hub users around the city.

References

Дульфан С.Б. Про доцільність влаштування перехоплюючих парковок у м. Харкові. Комунальне господарство міст. Серія: Технічні науки та архітектура. 2014. Вип. 116. С. 89–92.

Дульфан С.Б. Закономірності впливу «перехоплюючих» парковок на формування транспортних потоків (на прикладі м. Харкова) : автореф. дис. … канд. техн. наук : 05.22.01. Харків, 2016. 25 с. URL: https://radats.kname.edu.ua/images/Files/aref_dulfan.pdf.

Дронова О., Боклаг Є. Вплив транспортної системи Києва на життя і мобільність його жителів. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Географія. 2017. Вип. 2(67). С. 94–100. DOI: http://doi.org/10.17721/1728-2721.2017.66.14.

Крепка І.О., Марковський А.І. Класифікація пасажирських транспортних хабів. Теорія та практика дизайну: зб. наук. праць. Архітектура та будівництво. 2022. Вип. 26. С. 53–60. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8151.2022.26.7.

У великих містах будуть створюватися транспортно-пересадочні вузли для зручної та швидкої пересадки пасажирів між різними видами транспорту : Урядовий портал – Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/u-velikih-mistah-budut-stvoryuvatisya-transportno-peresadochni-vuzlidlya-zruchnoyi-ta-shvidkoyi-peresadki-pasazhiriv-mizh-riznimi-vidami-transportu-lev-parchaladze (дата звернення: 06.04.2023).

ДБН Б.2.2-12:2019. Планування та забудова територій. [введ. 2019-01-10]. Вид. офіц. Київ: Мінрегіон України, 2019. 185 с.

Вдовиченко В.О. Розвиток науково-технологічних основ взаємодії міського пасажирського транспорту в транспортно-пересадочних вузлах : дис. … докт. техн. наук : 05.22.01. Харків, 2019. 472 с.

Кристопчук М.Є., Лобашов О.О. Приміські пасажирські перевезення: навч. посібник. Харків: НТМТ, 2012. 224 с.

Про затвердження Порядку регулювання діяльності автостанцій : Наказ Мінтрансзв’язку України від 27.09.2010 № 700. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1068-10#Text (дата звернення: 31.03.2023).

Жук М.М., Півторак Г.В. Оцінка притягуючої здатності вузлів зовнішнього транспорту Львова. Вчені записки ТНУ ім. В.І. Вернадського. Серія: Технічні науки. 2019. Том 30 (69), Ч. 2, № 6. С. 162–169. DOI: https://doi.org/10.32838/2663-5941/2019.6-2/29.

Жук М.М., Півторак Г.В., Гіць І.І., Козак М.М. Прогнозування вибору виду транспорту у разі міських переміщень на основі класифікаційних дерев рішень. Вчені записки ТНУ ім. В.І. Вернадського. Серія: Технічні науки. 2020. Том 31 (70), № 4. С. 221–226. DOI: https://doi.org/10.32838/2663-5941/2020.4/32.

Півторак Г.В., Голомовзий В.М., Жила М.П. Оцінка впливу зміни параметрів функції переваги на розподіл попиту на переміщення між транспортними районами міста. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. 2020. № 2 (15). С. 118–126. DOI: https://doi.org/10.36910/automash.v2i15.399.

Півторак Г.В. Визначення параметрів мережі міських пасажирських перевезень на основі моделей теорії корисності з випадковим вибором : дис. … канд. техн. наук : 05.22.01. Львів, 2021. 202 с.

Стрелко О.Г, Торопов Б.І, Грушевська Т.М., Войцехович В.С., Поповичук Т.О. Дослідження впливу пасажиропотоків на пропускну спроможність транспортних пересадочних вузлів. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Технічні науки. 2022. Том 33 (72) № 4. С. 271–277. DOI: https://doi.org/10.32838/2663-5941/2022.4/41.

Хітров І.О., Кристопчук М.Є. Закономірності формування і розподілу транспортних та пасажирських потоків. Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. 2020. Вип. 3(34). С. 324–330. DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2020.3(34).324-330.

Abdullah A., Yudono A., Adisasmita S.A., Akil A. Determination of Transit Service Accessibility Standard for Intercity Bus Passengers, International Review for Spatial Planning and Sustainable Development. 2019. Vol. 7, Issue 2, P. 92–105. DOI: https://doi.org/10.14246/irspsd.7.2_92.

Petrović M., Mlinarić T., Semanjski I. Location Planning Approach for Intermodal Terminals in Urban and Suburban Rail Transport. Promet – Traffic & Transportation. 2019. Vol. 31, № 1. P. 101–111. DOI: https://doi.org/10.7307/ptt.v31i1.3034.

The Transport System and Transport Policy / Van Wee B., Annema J.A., Banister D. Eds. Cheltenham: Edward Elgar. 2013. 424 р.

Rahman M., Akther M.S., Recker W. The first-and-last-mile of public transportation: A study of access and egress travel characteristics of Dhaka’s suburban commuters. Journal of Public Transportation. 2022. Vol. 24. 100025. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpubtr.2022.100025.

Кристопчук М.Є., Бичко З.В. До питання розміщення міських транспортно-пересадочних вузлів. Комунальне господарство міст. 2012. № 103. С. 374–378.

Horbachov P., Svichynskyi S. Theoretical Substantiation of Trip Length Distribution for Home-Based Work Trips in Urban Transit Systems. The Journal of Transport and Land Use. 2018. Vol. 11, № 1. P. 593–632. DOI: http://dx.doi.org/10.5198/jtlu.2018.916.

Gupta S., Dhameniya S. Base Year Travel Demand Model – Delhi: Report. New Delhi: School of Planning and Architecture, 2016. 22 p.

Krizek K.J., McGuckin N. Shedding NHTS Light on the Use of ‘Little Vehicles’ in Urban Areas. Transport Findings. 2019. November. P. 1–6. DOI: https://doi.org/10.32866/10777.

Кочина А.А. Формування пасажиропотоків у приміському сполученні на автомобільному транспорті : автореф. дис. … канд. техн. наук : 05.22.01. Харків, 2020. 22 с.

Published

2024-01-29