FEATURES OF THE ACCOUNTING PROCESS OF RECEIPT OF NON-FINANCIAL ASSETS OF STATE INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.4.37

Keywords:

created non-financial assets, non-created non-financial assets, accounting, government institutions, documentation, receipt process.

Abstract

The article examines the peculiarities of accounting for the receipt of both created and uncreated non-financial assets of state institutions. The main stages of the process of receipt of non-financial assets in state institutions are systematized and summarized. Since the process of receipt of non-financial assets in budget institutions includes various elements, namely, determining the need for non-financial assets in the object, planning and estimating costs, the procurement procedure and proper accounting and preservation of the received assets, therefore the timeliness, correctness and appropriate sequence of the relevant stages will ensure effective management of non-financial assets and public finances in general. The process of receipt of non-financial assets in state institutions must be documented and reflected in accounting subaccounts, as well as summarized in reporting. The purpose of the article is to study the theoretical foundations of the receipt process and methodological features of the construction of accounting for the receipt process of non-financial assets of state institutions in accordance with regulatory and legal documents and the activities of institutions. It is necessary to generalize and systematize the documentary support of the assets received free of charge by the state institution. The main stages of the process of receipt of non-financial assets in state institutions are systematized and summarized. Since the process of receipt of non-financial assets in budget institutions includes various elements, namely, determining the need for non-financial assets in the object, planning and estimating costs, the procurement procedure and proper accounting and preservation of the received assets, therefore the timeliness, correctness and appropriate sequence of the relevant stages will ensure effective management of non-financial assets and public finances in general. In addition, ways of solving the problem of documentary confirmation of free receipt of non-financial assets are proposed, the peculiarities of displaying information on the process of receipt of non-financial assets on accounting sub-accounts are summarized, and an algorithm for displaying expenses for improving uncreated non-financial assets on accounting sub-accounts is proposed.

References

Бондар М.І. Оцінка та оцінювання в бухгалтерському обліку. Фінанси, облік і аудит. Збірник наукових праць. 2009. Вип. 13. С. 175.

Кондратюк І.О., Лондаренко О.О. Облік витрат на придбання нефінансових активів бюджетних установ: управлінський аспект. Фінанси, облік і аудит. 2015. Вип. 1. С. 210–230. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Foa_2015_1_18.

Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 «Подання фінансової звітності»: Наказ Міністерства фінансів України від 24.12.2010 № 1629. Дата оновлення 01.01.2015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0095-11#Text (дата звернення 05.09.2023)

Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби»: Наказ Міністерства фінансів України від 12.10.2010 № 1202. Дата оновлення 01.01.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1017-10#Text (дата звернення 05.09.2023)

Про затвердження Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі: затв. наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2013 р. № 1203. Дата оновлення 21.01.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua (дата звернення 05.09.2023).

Про затвердження Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування: Постанова КМУ № 1222 від 04.08.00 зі змінами і доповненнями. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1222-2000-%D0%BF#Text

Про публічні закупівлі. Закон України від 25.12.2015 № 922-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#Text (дата звернення 07.08.2023)

Свірко С.В. Розвиток оцінки нефінансових активів у бюджетних установах: історичні традиції та сучасні тенденції. Незалежний аудитор. 2013. № 5. С. 23–34. URL: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/Na_2013_5_6.

Цятковська О. Облік нефінансових активів в управлінні суб’єктами державного сектору. Інститут бухгалтерського обліку, контроль та аналіз в умовах глобалізації. 2021. Випуск 3–4. С. 40–47.

Черкашина Т. В. Нефінансові активи: оцінка і класифікація у державному секторі. Причорноморські економічні студії. 2017. Вип. 23. С. 201–206. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2017_23_39.

Published

2024-01-30