SHAPING A NEW MEDIA REALITY IN THE CONTEXT OF DIGITAL TRANSFORMATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.4.42

Keywords:

media, new media reality, digital transformations, social media, digital transformations, social security, digital state, new media, social networks.

Abstract

The article reveals the prerequisites for the formation of a new media reality in the context of digital transformations, clarifies the essential features and characteristics of the new media reality in their interpenetration and interconnection, identifies existing trends and markers of its formation and factors of influence on it, outlines the trajectories of its development and intensification of its impact on the behavioral patterns of the State, society, and various economic actors, argues the need to take into account new risks and threats, and proves that the standards of social protection and security and social responsibility of the State, in the contour of the new media reality in the context of digital transformations cannot be based on established schemes and algorithms, and it is advisable to modernize them on a qualitatively new platform: justice, diversity of information, transparency, democratization, respect for the legal system, openness, transparency, respect for the individual, freedom to present diverse views, and support for universal human rights. It is noted that the interactivity of new media, i.e., clear interaction and feedback with society, plays an important role in resolving modern conflict situations and problems. At the same time, interactivity makes it possible to clearly identify the demands of society on the media, to determine their key functions for communications between the state, society, business, and economic entities, which are becoming active initiators of the formation of various communication chains. The new media reality also gives rise to new risks and threats from various kinds of manipulations, anonymity, emotional reactions, simulations, leveling the sense of reality, cyber risks, etc. The new media reality changes the level of transparency of social processes and removes taboos from publicly significant events, reveals secrets, and highlights many hidden topics (sources of wealth, divorce, sadism, bullying, corruption, criminal connections, social injustice, etc.). Since the formation of a new media reality in the context of digital transformation has a significant impact on the standards of social protection and security and social responsibility of the state and business, it is important to clarify the role of innovative media technologies in ensuring social security in the digital state, taking into account national specifics in further research.

References

Дерман, Л. М. Нові соціальні медіа в дизайні: соціокультурні та комунікативні аспекти. Культурологічний

альманах, 2020 № 14, С. 15–17.

Запорожець Т.М. Медійний простір як середовище зародження інфолюдини. URL: http://ippo.org.ua/ index.

php?option=com_ content&task=view&id= 2180 &tem id=41.

Мак-Квейл Д. Теорія масової комунікації: пер. з англ. О. Возня, Г. Сташків. Львів. Літопис, 2010. 538 с.

Наумова М. Нові медіа та традиційні ЗМІ: моделі співіснування. Актуальні проблеми соціології, психології,

педагогіки. 2011. Вип. 13. С. 86–92.

Нерубащенко І. А. Глобальне громадянське суспільство: шляхи формування та перспективи розвитку

(дис. … кандидата політ. наук). Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушин-

ського. Одеса, 2015. 235 с.

Онищенко О.С., Горовий В.М., Попик В.Ф. Соціальні мережі як чинник розвитку громадянського суспіль-

ства: монографія. За ред. Т.П. Дубас. Київ. НБУВ, 2013. 220 с.

Рудик М. Вплив соціальних медіа на формування громадської думки. Вісник Львівського ун-ту. Сер.: Жур-

налістика. 2020. Вип. 48. С. 198–206.

Шевчук К. Вплив мас-медіа на формування нової суспільної реальності. Наукові записки Нац. ун-ту «Ост-

розька академія». Сер.: Філософія. 2010. Вип. 6. С. 38–44.

Curran J., Hesmondhalgh D. Media and society. NY: Bloomsbury Academic, 2019. 358 р.

Keen Andrew. The Cult of the Amateur: How Today’s Internet Is Killing Our Culture. N.Y., 2007. 228 р.

Luhmann Niklas. Die Realitat der Massenmedien fur Sozialwissenschaften I GWV Fachverlage Gmbh Wiesbaden

256 с.

McLuhan, Herbert Marshall. Understanding Media: The Extensions Of Man. 1st Ed.: McGraw Hill, 1964; Reissued

by MIT Press, 1994. 464 с.

McQuails D. Mass Communication Theory. London. Sage, 2010. 632 p.

Toffler Alvin. Powershift: Knowledge, Wealth and Violence at the Edge of the 21st Century, 1990. 669 с.

Published

2024-01-30

Issue

Section

PUBLIC MANAGEMENT AND ADMINISTRATION