PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP AS THE ESSENTIAL CONDITION FOR THE DEVELOPMENT OF GASTRONOMIC TOURISM IN TRANSCARPATTIA
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.4.53Keywords:
gastronomic tourism of Transcarpathia, public-private partnership, public-private partnership in gastronomic tourism of Transcarpathia.Abstract
This article is devoted to the use of public-private partnership in the context of the systemic development of gastronomic tourism in Transcarpathia, as one of the most promising and important industries, which is a way of identifying the nation, contributes to the preservation of cultural heritage and the achievement of sustainable development goals, provides the possibility of economic growth in rural areas, job creation, responsible consumption and production, social stability and well-being of the community, etc. At the same time, there are no studies that analyze the experience of PPPs in the regional market of gastronomic tourism. The purpose of the research: to consider the possibilities of the development of РРР in the organization of gastronomic tourism in Transcarpathia at the current stage. Method. System-structural and dialectical approaches to the consideration of the problems are applied using the methods of analysis, synthesis, systematization, and modeling. The results. The subjects of the gastronomic tourism market have been identified; the level of stakeholders interaction in the gastronomic tourism market of Transcarpathia is characterized, it was determined what obstacles prevent them from building effective cooperation at this stage. Based on the analysis of foreign experience, the steps that ensure the effectiveness of the organization of РРР in the management of this sector are determined. Recommendations on the organization of PPPs at the regional and local levels in the future have been provided. Scientific novelty. For the first time, the level of interaction between subjects of gastronomic tourism in Transcarpathia was analyzed and the state of РРР in this sector of tourism was characterized. Practical significance. The implementation of the specified steps regarding the organization of РРР in gastronomic tourism at the level of the territory (territorial communities) provides an opportunity to unite the stakeholders of this market, ensure the preservation of cultural heritage, achieve the goals of sustainable development, provides the possibility of economic growth in rural areas, etc.
References
Hartman S. Towards adaptive tourism areas: using fitness landscapes for managing and futureproofing tourism area development. Journal of Tourism Futures. 2018. Vol. 4, № 2. P.152–162. DOI: 10.1108/JTF-03-2018-0009.
Hartman S., Wielenga B. Heslinga J. H. The future of tourism destination management: building productive coalitions of actor networks for complex destination development. Journal оf Tourism Futures. 2020. Vol. 6, № 3. Р. 213–218. DOI: 10.1108/JTF-11-2019-0123
Kusworo М. Government Functions Acceleration in Tourist Village Development: a Case Study of Dermaji village. International Journal of Professional Business Review. 2023. Vol. 8(3). DOI: 10.26668/businessreview/2023.v8i3.1296
Organización Mundial del Turismo. Definiciones de turismo de la OMT. Madrid, 2019. DOI: 10.18111/9789284420858.
Organización Mundial del Turismo y Basque Culinary Center. Guía para el desarrollo del turismo gastronómico. OMT. Madrid, 2019. DOI: 10.18111/9789284420995.
Peters P. & oth. Research for the TRAN Committee – Overtourism: impacts and possible policy responses. European Parliament, Directorate-General for Internal Policy, Policy Department. Structural and Cohesion Policy, Transport and Tourism. 2018. DOI: 10.2861/919195
Брайловський І. А. Державно-приватне партнерство: методологія, теорія, механізми розвитку : дис. … д-ра екон. наук : 08.00.01/ Харків. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. Харків, 2015. 462 с.
Вину – географічне зазначення: закарпатських виноробів готують до реєстрації «Вин Срібної Землі». TOPNEWS.uz.ua. 2.10.2023. URL: https://topnews.uz.ua/vynu-heohrafichne-zaznachennia-zakarpatskykh-vynorobivhotuiut-do-reiestratsii-vyn-sribnoi-zemli-video/
Годя І. М. Гастрономічний туризм Закарпаття: сучасний стан і перспективи. Географія та туризм: наук. зб. 2018. Вип. 45. С. 36–41.
Демографічний паспорт – Закарпатська область. 18.04.2021. URL: https://web.archive.org/web/2021041
/http://database.ukrcensus.gov.ua/Mult/Dialog/statfile1_c_files/pasport.files/pasport/21_uk.htm#0201
Дорожня карта конкурентоспроможного розвитку сфери туризму в Україні. Підсумкова доповідь. URL: https://nto.ua/assets/files/ntou-book-strategic-ebrd-tourismroadmap.pdf
Закарпатські вина готуються отримати захищене географічне зазначення. Трибуна. 13.07.2019. URL: https:// trubyna.org.ua/novyny/zakarpatski-vyna-hotuiutsia-otrymaty-zakhyshchene-heohrafichne-zaznachennia/
Івашова Л.М. Державно-приватне партнерство у сфері туризму як дієвий механізм забезпечення сталого розвитку економіки країни і регіонів. Публічне управління та митне адміністрування. 2019. № 1 (18). С. 52–61.
Леоненко Н.А. Механізм державно-приватного партнерства в межах державної політики розвитку туристичної сфери України. Публічне управління і адміністрування в Україні. 2019. Вип. 14. С. 63–66.
Партнерство заради сталого розвитку. 17 цілей сталого розвитку. URL: https://globalcompact.org.ua/tsilistijkogo-rozvytku/
Паска М. З., Головчук Ю. О., Гарасимчук Н. А. Гастрономічний туризм як елемент маркетингових стратегій розвитку регіональної економіки в умовах кризи. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2022. № 6. DOI: 10.25313/2520-2294-2022-6-8086
Товариство угорської культури Закарпаття. Центр культурних меншин Закарпаття. URL: http://surl.li/nktyp
Щука Г.П. До питання про розвиток гастрономічного туризму на Закарпатті. Матеріали ІХ Всеукр. наук.-практ. конф-ції «Інноваційні технології в готельно-ресторанному бізнесі», 19–20 травня 2020 р. К.: НУХТ, 2020 р. С. 76–78. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/schuka4.htm