MODEL OF CONTROL OF THE PARAMETERS OF THE LIGHT FORCE SIGNALING DEPENDING ON THE SET PERFORMANCE CAPACITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2024.3.15

Keywords:

traffic flow, road traffic, intersection, traffic flow control system, traffic signal, intersection capacity, transport network.

Abstract

There are various traffic signal control systems of road intersections, which are based on different principles and criteria, according to which the modes of regulation of traffic flows are changed. But modern among them are such systems that allow you to change the parameters of the traffic light cycle depending on certain predetermined input conditions. The development and implementation of such management models of regulated intersections and their separate elements is an important and urgent task that allows solving certain traffic problems. This paper proposes the development of a traffic light signaling control model for an urban intersection, which has a classic x-shaped appearance with four approaches to it and on which a classic two-phase traffic light regulation system is installed, which is able to change the main parameters of the traffic light operation mode depending on the established control criterion – a predetermined fixed number of cars that can pass through the intersection during the time the permitted traffic light signal is lit. Such a system will be especially important for such intersections, for which it is necessary to establish a limited carrying capacity for one approach or for all of the available approaches to it, and the specified limit can be both upper and lower depending on the required changes. Such an artificial limitation will allow to solve the important problem of low capacity of the intersection, if with the available classical parameters of the traffic light regulation, most of the vehicles do not have time to pass the intersection during the permitted signal time, then to increase it, it will be appropriate to use the control system proposed in the work.

References

Гаврилов Е. В., Дмитриченко Е. В., Доля. В. К. Організація дорожнього руху. Київ : Знання України, 2007. 452 с.

Єресов В. І., Рябець Я. В. Конфліктні ситуації та безпека руху пішоходів. Безпека дорожнього руху України. Науково-технічний вісник. 2001. № 2(10). С. 24–30.

Левковець П. Р., Сергійчук І. М., Сергійчук А. І. Удосконалення керування рухом автотранспортних засобів. Вісник Національного транспортного університету. 2006. № 11. С. 236–239.

Математичні методи оптимізації транспортних процесів: навч. посіб. / О. В. Павленко та ін. Харків : Видавництво ХНАДУ, 2008. 204 с.

Організація та регулювання дорожнього руху / В. П. Поліщук та ін. Київ, 2014. 467 с.

Славич В. П. Модель визначення довжини черги транспортних засобів при заданих параметрах світлофорного регулювання. Проблеми інформаційних технологій. 2014. № 02(016). С. 122–124.

Славич В. П., Дербеденєв А. В. Модель функціонування транспортного затору та визначення часу його подолання. Вісник ХНТУ. 2019. № 2(69). С. 169–173.

Славич В. П., Лівандовський В. С. Модель системи управління світлофорною пішохідною сигналізацією. Комунальне господарство міст. 2021. Т. 6, № 166. С. 227–231.

Farzaneh M., Rakha H. Modeling traffic dispersion. Blacksburg : Virginia Polytechnic Institute and State University, 2005. 139 p.

Sacks G., Rayner M., Swinburn B. Impact of front-of-pack ‘traffic-light’nutrition labelling on consumer food purchases in the UK. Health promotion international. 2009. Vol. 24, no 4. P. 344–352.

Tubaishat M., Shang Y., Shi H. Adaptive traffic light control with wireless sensor networks. IEEE Consumer Communications and Networking Conference. 2007. P. 187–191.

Zabyshnyi Y.O., Semchuk Y.M., Melnyk V.M., Dolishniy B.V. Influence of exhaust for air condition in cities. The scientific heritage. 2016, Vol. 1, no 3(3). P. 28-34.

Reconciled platoon accommodation at traffic signals / J. Wasson et al. West Lafayette : Indiana Department of Transportation and Purdue University. 1999. 200 р.

Yu. L. Real-time calibration of platoon dispersion model to optimize the coordinated traffic signal timing in atms networks. Texas : Texas Southern University, 1999. 51 р.

Published

2024-11-26