ОПТИМІЗАЦІЯ ОПЕРАТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ВИКОРИСТАННЯ ПАРКУ АВТОМОБІЛЬНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ ПРОМИСЛОВОГО ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2024.1.8

Ключові слова:

автомобільний парк, промислове підприємство, експлуатаційні витрати, цілочислове програмування

Анотація

В статті запропоновано оптимізаційний підхід до рішення задачі оперативного управління використанням парку автомобільних транспортних засобів промислового підприємства для виконання заданого плану перевезень вантажів, який формується на підставі заявок споживачів транспортних послуг. Важливою задачею організації перевезень вантажів є вибір ефективних транспортних засобів, які найбільш повно відповідають конкретним умовам перевезень. Техніко-економічні показники роботи автомобіля визначаються організацією перевезення та комплексом його експлуатаційних властивостей: вантажомісткістю, використанням маси, швидкісними характеристиками, безпекою руху, паливною економічністю, довговічністю та надійністю, прохідністю, зручністю використання, пристосованістю до технічного обслуговування і ремонту. Організація перевезень вантажів в умовах транспортного підрозділу промислового підприємства має свої особливості, на відміну від власне автотранспортного підприємства. Основною відмінністю є те, що діяльність транспортного підрозділу спрямована на забезпечення повного виконання вимог на перевезення, які надходять від споживачів транспортної продукції. Цими споживачами є цехи, підрозділи і служби підприємства. Виконання перевезень власним автомобільним транспортом бажано забезпечувати з мінімальними економічними витратами. Зменшити витрати на виконання плану перевезень вантажів, що представлений множиною заявок споживачів транспортних послуг – виробничих підрозділів підприємства, можна шляхом використання технології взаємозамінності на перевезеннях автотранспортних засобів різних типів для перевезення різних типів вантажів та можливості залучення зовнішніх транспортних ресурсів у разі нестачі провізних можливостей власного парку автомобілів або їх неефективного з точки зору техніко-економічних показників використання. Сформульована оптимізаційна задача представляє собою задачу цілочислового лінійного програмування з обмеженнями у вигляді нерівностей та бульовими змінними. Наведено числовий приклад рішення задачі у офісному застосунку MS Excel. Результати статті можуть бути використані в умовах оперативного та короткострокового планування вантажних автомобільних перевезень на промислових підприємствах.

Посилання

Дмитриченко В. Ф., Яцківський Л. Ю., Ширяєва С. В., Докуніхін В. З. Основи теорії транспортних процесів і систем : навчальний посібник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2009. 336 с.

Bielli M., Bielli A., Rossi R. Trends in models and algorithms for fleet management. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011. Vol. 20. P. 4–18.

Hoff A., Andersson H., Hasle G., Lokketangen A. Industrial aspects and literature survey: Fleet composition and routing. Computers & Operations Research. 2010. Vol. 37, № 12. P. 2041–2061.

Loxton R., Lin Q. Optimal fleet composition via dynamic programming and golden section search. Journal of Industrial and management optimization. 2011. Vol. 7, № 4. P. 875–890.

Wang Q., Li Q., Chiu C.H. Optimal routing for heterogeneous fixed fleets of multicompartment vehicles. Mathematical Problems in Engineering. 2014. Vol. 2014. P. 1–11.

Redmer A., Zak J., Sawicki P., Maciejewski M. Heuristic approach to fleet composition problem. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012. Vol. 54. P. 414–427.

Zhang Y. Li J. Dynamic optimal model of vehicle fleet size and exact algorithm. Systems Engineering-Theory & Practice. 2007. Vol. 27, № 2. P. 83–91.

Pinto R., Lagorio A., Golini R. Urban Freight Fleet Composition Problem. IFAC-PapersOnLine. 2018. Vol. 51(11). P. 582–587.

Харченко О. І., Сакаль О. М., Карапиш А. С. Оптимізація розподілу рухомого складу при перевезеннях вантажів автомобільним транспортом. Транспортні системи та технології перевезень. 2023. № 26. С. 92–98.

Кузькін О. Ф., Лащених О. А., Турпак С. М. Прикладні задачі дослідження операцій в транспортних системах: навч. посіб. Запоріжжя : ЗНТУ, 2013. 371 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-01