ФОРМУВАННЯ ЦІНОВОЇ ЗАДОВОЛЕНОСТІ СПОЖИВАЧІВ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2024.1.45Ключові слова:
очікування, медичний заклад, медичний маркетинг, послуга, пацієнт, ціна, цінова задоволеністьАнотація
У роботі розглянуто питання формування цінової задоволеності пацієнтів медичних закладів як конкурентної переваги, що дозволяє приваблювати та утримувати пацієнтів в умовах конкуренції, що постійної зростає. На основі використання методу «контент-аналізу» показано основні підходи до визначення категорії «задоволеність» споживача, що в свою чергу дозолило розвинути зміст терміну та обґрунтувати її складові для сфери послуг. Так, в сфері послуг задоволеність споживача містить як раціональні, так і емоційні складові. Крім того, з огляду на характер та характеристики послуг, споживач приймає рішення щодо їх покупки орієнтуючись на ціни, оскільки через них може судити про якість послуг та сформувати уявлення про цінність що буде надана споживачеві. Дано роз’яснення щодо ролі ціни у формуванні задоволеності споживача, яку можна охарактеризувати як вирішальну. Показано, що цінова задоволеність споживача є складовою унікальної цінності, яка, в свою чергу, становить необхідну умову забезпечення конкурентоспроможності медичного закладу на ринку медичних послуг. Встановлено, що цінова задоволеність споживача вимірюється такими якісними характеристиками як прозорість, гідність, сприятливість, безпека, надійність та чесність та дано характеристику кожної з зазначених складових. Розглянуто три основні фази виникнення цінової задоволеності споживача медичної послуги: формування очікування, порівняння, цінова задоволеність, дано їх характеристику, з’ясовано основні чинники, що впливають на формування цінової задоволеності. Як результат виділено три основні види цінової задоволеності, що можуть мати різні наслідки, найгіршим з яких може бути повна відмова від послуг підприємства. Виділено складнощі з якими можуть зіштовхнутися постачальники послуг на різних фазах виникнення цінової задоволеності, які потребують опрацювання з метою їх уникнення та підвищення ефективності задоволення споживачів. Надано практичні рекомендації щодо формування цінової задоволеності пацієнтів медичних закладів, з урахуванням наявних сучасних технологій та каналів комунікації зі споживачем. Водночас подальшої деталізації потребують інструменти формування цінової задоволеності, які дозволять сформувати ефективну маркетингову стратегію медичного закладу.
Посилання
Лабурцева О. Інструменти оцінювання задоволеності споживачів. Вісник КНТЕУ. 2018. № 5. С. 71–83.
Неткова В.М. Процес управління лояльністю : теоретичні основи та практичні аспекти. Економіка та суспільство. 2017. № 8. С. 313–320.
Галько Л.Р. Формування клієнтоорієнтованої цінової політики підприємства на засадах ощадливості. Інфраструктура ринку. 2017. № 9. С. 39–45.
Маркетингове та логістичне забезпечення діяльності підприємств в умовах екологізації та цифровізації економіки : колективна монографія; за заг. ред. Лифар В.В. Запоріжжя : АА Тандем, 2023. 256 с.
Hill N., Brierley J. (2003) How to Measure Customer Satisfaction. 2-nd ed. Gower Publishing. New York. 160 p.
Kotler F., Keller K. (2014) Marketing Management. 15-th ed. Pearson Publishing. 832 p.
ДСТУ ISO 10004:2013 "Задоволеність замовників. Настанови щодо моніторингу та оцінювання" (ISO 10004:2012, IDT). Київ : Мінекономрозвитку України, 2014. 24 с.