МОДЕЛЬ УПРАВЛІННЯ ТРАНСПОРТНИМИ СИСТЕМАМИ В УМОВАХ ЗМЕНШЕННЯ КІЛЬКОСТІ ПАСАЖИРІВ АБО ПЕРЕВІЗНИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.1.32

Ключові слова:

пасажирські перевезення, матриця кореспонденцій, маршрутні перевезення

Анотація

Одним із ключових аспектів ефективного функціонування транспортної системи є розрахунок матриць кореспонденцій, що відображають взаємозв’язки між різними точками транспортних маршрутів. Ці матриці є основою для планування та оптимізації пасажирських перевезень, дозволяючи оцінити потоки пасажирів, зручність пересадок та час, що витрачається на переміщення між пунктами. Однак, в умовах зменшення кількості пасажирів та/або перевізників виникає необхідність у коригуванні існуючих моделей для підтримки ефективності транспортної мережі. Зменшення кількості пасажирів може бути результатом різних факторів: економічних змін, зниження попиту на певні маршрути, природних чи техногенних катастроф, а також наслідків глобальних криз або військових дій. Крім того, зменшення кількості перевізників через економічні труднощі чи фінансові обмеження може спричинити скорочення кількості рейсів та зміну графіків перевезень. У таких умовах транспортна система повинна адаптуватися до нових реалій, що вимагає точного розрахунку та коригування матриць кореспонденцій для забезпечення безперервного функціонування і оптимального використання обмежених ресурсів. Метою роботи є розробка моделей розрахунку матриць кореспонденцій, які враховують зменшення кількості як пасажирів, так і перевізників, з урахуванням нових умов попиту на транспортні послуги. Що в свою чергу забезпечує точніше прогнозування пасажиропотоків та ефективніше використання обмежених ресурсів транспортної мережі, враховуючи зниження попиту на певні маршрути та обмежену кількість доступних перевізників. Модель дозволяє оптимізувати частоту рейсів, змінюючи інтервали між поїздками, а також перерозподіляти пасажирські потоки між різними маршрутами, що дозволяє зберегти високий рівень обслуговування за умов зменшення перевезень.

Посилання

Білоус А. Б., Демчук І. А. Аналіз методів та моделей розрахунку обсягу пасажирських кореспонденцій. Східно-Європейський журнал передових технологій. 2014. № 3(3). С. 53–57.

Горбачов П. Ф., Любий Є. В., Ковцур К. Г., Цинь Сяосюань. Щодо питання моделювання елементів матриць кореспонденцій в рамках інтервальної концепції формування моделей транспортного попиту. Напрямки розвитку технологічних систем і логістики в АПВ. Матеріали V-ї Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (23 травня 2024). Харків : ДБТУ. 2024. С. 48–49.

Любий Є., Ковцур К., Цинь С. Постановка задачі випадкового заповнення матриці пасажирських кореспонденцій. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. 2024. № 2(23), С. 152–158.

Понкратов Д. П., Фалецька Г. І. Вибір пасажирами шляхів пересування в містах : монографія. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2015. 164 с.

Славич В. П., Лівандовський В. С. Модель системи управління пішохідним потоком міста. Вісник ХНТУ. 2021. № 2(77). С. 47–51.

Славич В. П., Марчук Н. В. Модель визначення пасажирських кореспонденцій м. Херсон в умовах зменшення кількості перевізників. Синергія науки і бізнесу у повоєнному відновленні Херсонщини : матеріали Міжнародної наук.-практ. конф. Одеса, 2023. С. 316–318.

Чижик В. М. Розробка аналітичних моделей визначення часу очікування пасажирами маршрутного транспорту в містах : автореф. дис.... канд. техн. наук : 05.22.01. Харків, 2019. 20 с.

Konstantinos Gkiotsalitis, Oded Cats. Optimal frequency setting of metro services in the age of COVID-19 distancing measures. Transportmetrica A: Transport Science. 2022. Vol. 18, No 3. P. 807–827.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-05