ІНТЕГРАЛЬНИЙ БРАКУВАЛЬНИЙ ПАРАМЕТР МАСТИЛЬНОЇ ОЛИВИ ДЛЯ ВАНТАЖНОГО АВТОТРАНСПОРТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.1.35

Ключові слова:

вантажний автотранспорт, силові агрегати, мастильна олива, інтегральний бракувальний параметр, електропровідність

Анотація

Під час роботи вантажного автотранспорту водій не має інформації про стан мастильної оливи. Це ускладнює ухвалення своєчасного рішення щодо її заміни та призводить до передчасного ламання силових агрегатів.Для контролю на автопідприємстві якості оливи шляхом проведення фізико-хімічного аналізу проб необхідно мати спеціальну лабораторію, постійний штат спеціально підготовлених співробітників та відповідне обладнання. Це призводить до того, що автотранспорт змушений простоювати в очікуванні результатів аналізу. Метою дослідження є визначення інтегрального бракувального параметра мастильної оливи, що характеризує фактичний стан мастильної оливи в силових агрегатах вантажного автотранспорту під час експлуатації.Для надійності силових агрегатів автотранспорту необхідно визначити бракувальний параметр мастильної оливи для визначення якісного стану та своєчасної заміни мастильної оливи в силових агрегатах автотранспорту. З’ясовано, що інтегральним бракувальним параметром мастильної оливи, для характеристики фактичного стану оливи, може бути електропровідність оливи. Вона реагує на зміну її важливих властивостей, зокрема, протизносних. Інтенсивність зміни електропровідності, в міру збільшення ступеня відпрацьованості мастильної оливи та збільшення температури мастильної оливи в умовах підвищеної запиленості, обумовлена значним зростанням у мастилі частинок зносу від тертя поверхні. Зроблено висновок, що електропровідність може бути інтегральним бракувальним параметром мастильної оливи. Зокрема, для кожної мастильної оливи існують допустимі значення електропровідності (бракувальні значення). При досягненні величини електропровідності бракувального значення різко зростає зношеність у вузлах тертя, а разом із ним і сама електропровідність, що обумовлено різким збільшенням концентрації в мастильній оливі механічних домішок неорганічного походження (часток зношення).

Посилання

Баглюк Г. А. Зносостійкі матеріали. Енциклопедія сучасної України / ред. кол.: І. М. Дзюба [та ін.]. НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001-2022. ISBN 966-02-2074-X.

Венцель Є. С. Бабенко А. О., Щукін О. В., Орел О. В. Інтенсивність зношування трибо вузлів машин в залежності від електропровідності змащувальної плівки. Підйомно-транспортна техніка, 2018. № 3(59). С. 15‒19.

Дубінін Є. А. Молодан А. А., Степанов О. В. Кількісна оцінка надійності нових та відремонтованих автотракторних двигунів. Вісник харківського державного технічного університету сільського господарства. 2003. № 17. С. 18‒20.

ДСТУ 2823-94. Зносостійкість виробів тертя, зношування та мащення. Терміни та визначення.

Закалов О. В. Основи тертя і зношування в машинах: Навчальний посібник. Тернопіль: Видавництво ТНТУ ім. І.Пулюя, 2011. 322 с.

Закалов, О. В. Триботехніка і підвищення надійності машин [Текст]: О. В. Закалов. Тернопіль : ТДТУ, 2000. 354 с.

М. В. Кондрачук, В. Ф. Хабутель М. І., Пашечко Є. В. Корбут. Трибологія. К. : Вид-во Національного Авіаційного університету «НАУ-друк», 2009. 232 с.

Мала гірнича енциклопедія: у 3 т. / за ред. В. С. Білецького. Д.:Східний видавничий дім, 2013. Т. 3. 644 с.

Полянський О. С., Степанов О. В. Підвищення надійності автосамоскидів застосуванням устрою пилового контролю в системі технічної діагностики. Автомобільний транспорт: зб. наук. тр. ХНАДУ. 2005. № 15. С. 55–60.

Попов. С. М. Антонюк Д. А., Нетребко В. В. Триботехнічні та матеріалознавчі аспекти руйнування сталей і сплавів при зношуванні : Навчальний посібник. Запоріжжя: ВАТ «Мотор Січ», 2010. 368 с.

Степанов О. В. Чинники, що впливають на надійність вантажного автомобіля під час роботи на породних відвалах. Автомобільний транспорт. № 13. 2003. С. 140‒142.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-05