INTEGRAL REJECTION OF LUBRICATING OIL FOR FREIGHT VEHICLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.1.35

Keywords:

freight vehicle, power units, lubricating oil, integral rejection parameter, electrical conductivity

Abstract

During the operation of a freight vehicle, the driver has no information about the condition of the lubricating oil.This makes it difficult to make a timely decision to replace it and leads to premature breakdown of power units. In order to control the quality of oil at an automotive enterprise by conducting physical and chemical analysis of samples, it is necessary to have a special laboratory, a permanent staff of specially trained employees and the appropriate equipment.This leads to the fact that vehicles are forced to stand idle while waiting for the results of the analysis. The aim of the study is to determine the integral rejected parameter of lubricating oil, which characterizes the actual state of lubricating oil in the power units of freight vehicles during operation. In order to ensure the reliability of motor vehicle power units, it is necessary to determine the rejection parameter of lubricating oil to determine the quality condition and timely replacement of lubricating oil in motor vehicle power units. It has been found that the integral rejected parameter of lubricating oil to characterize the actual state of the oil can be the electrical conductivity of the oil. It reacts to changes in its important properties, in particular, anti-wear properties. The intensity of the change in electrical conductivity, as the degree of lubricating oil wear increases and the temperature of the lubricating oil increases under conditions of high dust content, is due to a significant increase in the wear particles in the lubricating oil from surface friction. It is concluded that electrical conductivity can be an integral rejection parameter of lubricating oil. In particular, for each lubricating oil, there are permissible values of electrical conductivity (rejection values). When the value of electrical conductivity reaches the reject value, wear in friction units increases sharply, and with it the electrical conductivity itself, due to a sharp increase in the concentration of mechanical impurities of inorganic origin (wear particles) in lubricating oil.

References

Баглюк Г. А. Зносостійкі матеріали. Енциклопедія сучасної України / ред. кол.: І. М. Дзюба [та ін.]. НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001-2022. ISBN 966-02-2074-X.

Венцель Є. С. Бабенко А. О., Щукін О. В., Орел О. В. Інтенсивність зношування трибо вузлів машин в залежності від електропровідності змащувальної плівки. Підйомно-транспортна техніка, 2018. № 3(59). С. 15‒19.

Дубінін Є. А. Молодан А. А., Степанов О. В. Кількісна оцінка надійності нових та відремонтованих автотракторних двигунів. Вісник харківського державного технічного університету сільського господарства. 2003. № 17. С. 18‒20.

ДСТУ 2823-94. Зносостійкість виробів тертя, зношування та мащення. Терміни та визначення.

Закалов О. В. Основи тертя і зношування в машинах: Навчальний посібник. Тернопіль: Видавництво ТНТУ ім. І.Пулюя, 2011. 322 с.

Закалов, О. В. Триботехніка і підвищення надійності машин [Текст]: О. В. Закалов. Тернопіль : ТДТУ, 2000. 354 с.

М. В. Кондрачук, В. Ф. Хабутель М. І., Пашечко Є. В. Корбут. Трибологія. К. : Вид-во Національного Авіаційного університету «НАУ-друк», 2009. 232 с.

Мала гірнича енциклопедія: у 3 т. / за ред. В. С. Білецького. Д.:Східний видавничий дім, 2013. Т. 3. 644 с.

Полянський О. С., Степанов О. В. Підвищення надійності автосамоскидів застосуванням устрою пилового контролю в системі технічної діагностики. Автомобільний транспорт: зб. наук. тр. ХНАДУ. 2005. № 15. С. 55–60.

Попов. С. М. Антонюк Д. А., Нетребко В. В. Триботехнічні та матеріалознавчі аспекти руйнування сталей і сплавів при зношуванні : Навчальний посібник. Запоріжжя: ВАТ «Мотор Січ», 2010. 368 с.

Степанов О. В. Чинники, що впливають на надійність вантажного автомобіля під час роботи на породних відвалах. Автомобільний транспорт. № 13. 2003. С. 140‒142.

Published

2025-06-05