КОНЦЕПТУАЛЬНА МОДЕЛЬ УДОСКОНАЛЮВАННЯ МЕТОДІВ УПРАВЛІННЯ СКЛАДНИМИ СИСТЕМАМИ КОМП’ЮТЕРНО-ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ З ІНТЕНСИВНИМ ЗАСТОСУВАННЯМ МЕРЕЖНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ЗАСАДАХ ЕЛЕМЕНТІВ МЕТОДОЛОГІЇ СИСТЕМ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.2.10

Ключові слова:

комп’ютерно-орієнтоване навчання, складна система, метод управління, штучний інтелект, мережна інформаційна технологія, методологія, концептуальна модель

Анотація

Розглянуто актуальні питання вдосконалювання систем комп’ютерно-орієнтованого навчання, що відіграють важливу роль у підвищенні ефективності сучасних освітніх процесів. Дослідження було спрямоване на вирішення актуального завдання розробки такої концептуальної моделі вдосконалювання методів управління складними системами комп’ютерно-орієнтованого навчання з інтенсивним застосуванням мережних інформаційних технологій, що створить підґрунтя для посилення стабільності функціонування зазначених систем в умовах підвищеної ймовірності виникнення дестабілізуючих чинників і ситуацій. Спираючись на результати проведеного аналізу, за найдоцільніший підхід до розробки концептуальної моделі вдосконалювання методів управління досліджуваними системами, було вибрано застосування елементів методології систем штучного інтелекту. Мети дослідження було досягнуто шляхом введення до моделі управління системою комп’ютерно-орієнтованого навчання спеціалізованих додаткових компонент, формалізованих у виді низки взаємопов’язаних інтелектуальних сценаріїв із інтерактивними можливостями. Зазначені сценарії було спрямовано на адаптивну експертну підтримку прийняття оптимізованих інтегрованих рішень стосовно вибору режимів роботи, видів і протоколів діяльності, інформаційного забезпечення системи комп’ютерно-орієнтованого навчання та її користувачів залежно від типів наявних або прогнозних збоїв і відмов системи. Було введено до розгляду шість типів спеціалізованих інтерактивних інтелектуальних сценаріїв підсистеми управління навчальними процесами складної мережної комп’ютерно-орієнтованої системи дистанційного навчання, визначено їхні функції та ієрархічну підпорядкованість. Указані сценарії надають можливість гнучко формувати оптимальні моделі стабілізації функціонування системи та діяльності її користувачів у позаштатних ситуаціях, дотримуючись критеріїв мінімізації інформаційної та часової надлишковості.

Посилання

Бохонько Є. О., Шелевер О. В., Дерека К. О. Цифрова трансформація Освіти 4.0: викладання та навчання в епоху цифрових технологій. Інноваційна педагогіка. № 60. 2023. С. 219–222. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/innped2023_60_47

Higher education in the digital age. Moving academia online / Eds.: A. Zorn, J. Haywood, J. Glachant. Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA: Edward Edgar Elgar Publishing. 2018. 170 p.

Willcox K. E., Sarma S., Lippel P. H. Online education: a catalyst for higher education reforms. Massachusetts Institute of Technology online education policy initiative Final Report. Cambridge: MIT. 2016. 56 p.

Toktogonov S. A., Veselovskaya G. V. etc. The analysis in development prospects for computer-oriented information technologies of the distance learning. Молодь у світі сучасних технологій / За тематикою: «Сучасні інформаційні технології: стан та перспективи розвитку» (Україна, м. Херсон, 4 червня 2021 р.): Матеріали X Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених; збірник наукових праць. Херсон : ФОП «Вишемирський В. С.», 2021. 168 с. С. 78–80.

Веселовська Г. В. Удосконалення процесів викладання в сфері вищої освіти на засадах підвищення мотивації навчання шляхом використання мережних інформаційних технологій та спеціальних систем завдань. Професійний розвиток, удосконалення загальних і професійних компетентностей викладачів вищої школи: Матеріали Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (8 липня – 18 серпня 2024 року). Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. 164 с. С. 17–21. ISBN 978-966-397-416-3.

Веселовська Г. В. Роль інформаційних систем і технологій комп’ютерно-орієнтованого навчання як каталізатору зростання якості регіонального людського капіталу в повоєнних умовах. Синергія науки і бізнесу у повоєнному відновленні Херсонщини / Секція 2 – Роль інформаційних систем і технологій у повоєнному відновленні регіональної економіки: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Україна, Херсонський національний технічний університет, 26-28 квітня 2023 р.): у 2-х т. Т. 1 / за ред. О. В. Чепелюк. Одеса: Олді+, 2023. 456 с. С. 204–207. ISBN 978-966-289-730-2; ISBN 978-966-289-731-9 (Т. 1).

Винницька Н., Жигайло О. Особливості застосування мультимедіа-технологій в сучасній системі освіти. Молодь і ринок. № 2. 2023. С. 109–112. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2023_2_22

Siwocha A., Veselovskaya G. V. The analysis in the features of application for computer multimedia information technologies of learning. Молодь у світі сучасних технологій / За тематикою: «Сучасні інформаційні технології: стан та перспективи розвитку» (Україна, м. Херсон, 4 червня 2021 р.): Матеріали X Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених; збірник наукових праць. Херсон : ФОП «Вишемирський В. С.», 2021. 168 с. С. 71–72.

Добровіцька О. О., Лучко Ю. І. Застосування хмарних технологій в освітньому процесі закладів вищої освіти. Education and pedagogical sciences. № 2. 2023. С. 62–70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/OsDon_2023_2_8

Галицький О. В., Микитенко П. В., Малюх Є. В. Організація дистанційного та змішаного навчання в закладах вищої освіти засобами хмарних сервісів. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Педагогічні науки. № 208. 2023. С. 106–111. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2023_208_19 7

Веселовська Г. В. Застосування систем штучного інтелекту до підвищення продуктивності розроблення викладачами курсів комп’ютеризованого дистанційного навчання на засадах сучасних мережних інформаційних технологій. Технології доброчесного використання штучного інтелекту у сфері освіти та науки: Матеріали Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (Україна, м. Полтава, 31 липня – 10 вересня 2023 року). Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. 276 с. С. 47–50. ISBN 978-617-554-171-5.

Khodakov V. Ye., Sokolov A. Ye., Veselovskaya G. V. Trainer and trainees modeling based on complex information approach to improvement of training information technologies and systems. Radio Electronics, Computer Science, Control. № 2(49). 2019. P. 119–130. DOI: 10.15588/1607-3274-2019-2-13

Kunaev V. A., Veselovskaya G. V. etc. The research in the problematics of the current state for computer-oriented information technologies of the distance learning. Молодь у світі сучасних технологій / За тематикою: «Сучасні інформаційні технології: стан та перспективи розвитку» (Україна, м. Херсон, 4 червня 2021 р.): Матеріали X Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених; збірник наукових праць. Херсон : ФОП «Вишемирський В. С.», 2021. 168 с. С. 42–44.

Веселовська Г. В. Дослідження доцільних напрямків і проблемних аспектів застосування технологій і систем штучного інтелекту в сфері вищої освіти. Штучний інтелект у вищій освіті: ризики та перспективи інтеграції: Матеріали Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (1 липня – 11 серпня 2024 року). Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. 328 с. С. 43–47. ISBN 978-966-397-412-5.

Веселовська Г. В. Підходи до підвищення ефективності підготовки ІТ-фахівців за умов воєнного стану та повоєнного відновлення регіональної економіки. Синергія науки і бізнесу у повоєнному відновленні регіонів України: Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (ХНТУ, 24–26 квітня 2024 року): у 3-х т. / за ред. О. В. Чепелюк. Одеса: Олді+, 2024. Т. 2. 420 с. С. 128–130.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-05