THE CONCEPTUAL MODEL FOR IMPROVEMENT IN CONTROL METHODS OF COMPLEX SYSTEMS ON COMPUTER-ORIENTED TRAINING WITH INTENSIVE USE OF NETWORK INFORMATION TECHNOLOGIES ON THE BASIS OF ELEMENTS IN THE METHODOLOGY OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE SYSTEMS
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.2.10Keywords:
computer-oriented training, complex system, control method, artificial intelligence, network information technology, methodology, conceptual modelAbstract
The topical issues for improvement of systems on computer-oriented training that play an important role in increasing the efficiency of modern educational processes are considered. The research was aimed at solving the topical task of developing such a conceptual model for improvement in control methods of complex systems on computer-oriented training with intensive use of network information technologies that create the basis for strengthening the stability in the functioning of these systems in conditions of increased probability for the emergence of destabilizing factors and situations. Based on the results of the conducted analysis, for the most appropriate approach to the development of a conceptual model for improvement in control methods of researching systems was choose using the elements in the methodology of artificial intelligence systems. The purpose of the research was achieved by entering in the control model for the system on computer-oriented training of the specialized additional components formalized in a number of interrelated intellectual scenarios with interactive possibilities. These scenarios were aimed at adaptive expert support for making optimized integrated decisions regarding the choice of work modes, types and protocols of activity, information support for the system on computer-oriented training and its users according to the types of available and predictive malfunction of the system. Six types of specialized interactive intellectual scenarios for subsystem on control of education processes in complex network computer-oriented system of distance training were entered for consideration, their functions and hierarchical subordination was determined. The specified scenarios make it possible to flexibly form optimal models for stabilization in the functioning of the system and activity of its users in freelance situations by following the criteria for minimizing information and time excess.
References
Бохонько Є. О., Шелевер О. В., Дерека К. О. Цифрова трансформація Освіти 4.0: викладання та навчання в епоху цифрових технологій. Інноваційна педагогіка. № 60. 2023. С. 219–222. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/innped2023_60_47
Higher education in the digital age. Moving academia online / Eds.: A. Zorn, J. Haywood, J. Glachant. Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA: Edward Edgar Elgar Publishing. 2018. 170 p.
Willcox K. E., Sarma S., Lippel P. H. Online education: a catalyst for higher education reforms. Massachusetts Institute of Technology online education policy initiative Final Report. Cambridge: MIT. 2016. 56 p.
Toktogonov S. A., Veselovskaya G. V. etc. The analysis in development prospects for computer-oriented information technologies of the distance learning. Молодь у світі сучасних технологій / За тематикою: «Сучасні інформаційні технології: стан та перспективи розвитку» (Україна, м. Херсон, 4 червня 2021 р.): Матеріали X Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених; збірник наукових праць. Херсон : ФОП «Вишемирський В. С.», 2021. 168 с. С. 78–80.
Веселовська Г. В. Удосконалення процесів викладання в сфері вищої освіти на засадах підвищення мотивації навчання шляхом використання мережних інформаційних технологій та спеціальних систем завдань. Професійний розвиток, удосконалення загальних і професійних компетентностей викладачів вищої школи: Матеріали Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (8 липня – 18 серпня 2024 року). Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. 164 с. С. 17–21. ISBN 978-966-397-416-3.
Веселовська Г. В. Роль інформаційних систем і технологій комп’ютерно-орієнтованого навчання як каталізатору зростання якості регіонального людського капіталу в повоєнних умовах. Синергія науки і бізнесу у повоєнному відновленні Херсонщини / Секція 2 – Роль інформаційних систем і технологій у повоєнному відновленні регіональної економіки: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Україна, Херсонський національний технічний університет, 26-28 квітня 2023 р.): у 2-х т. Т. 1 / за ред. О. В. Чепелюк. Одеса: Олді+, 2023. 456 с. С. 204–207. ISBN 978-966-289-730-2; ISBN 978-966-289-731-9 (Т. 1).
Винницька Н., Жигайло О. Особливості застосування мультимедіа-технологій в сучасній системі освіти. Молодь і ринок. № 2. 2023. С. 109–112. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2023_2_22
Siwocha A., Veselovskaya G. V. The analysis in the features of application for computer multimedia information technologies of learning. Молодь у світі сучасних технологій / За тематикою: «Сучасні інформаційні технології: стан та перспективи розвитку» (Україна, м. Херсон, 4 червня 2021 р.): Матеріали X Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених; збірник наукових праць. Херсон : ФОП «Вишемирський В. С.», 2021. 168 с. С. 71–72.
Добровіцька О. О., Лучко Ю. І. Застосування хмарних технологій в освітньому процесі закладів вищої освіти. Education and pedagogical sciences. № 2. 2023. С. 62–70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/OsDon_2023_2_8
Галицький О. В., Микитенко П. В., Малюх Є. В. Організація дистанційного та змішаного навчання в закладах вищої освіти засобами хмарних сервісів. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Педагогічні науки. № 208. 2023. С. 106–111. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2023_208_19 7
Веселовська Г. В. Застосування систем штучного інтелекту до підвищення продуктивності розроблення викладачами курсів комп’ютеризованого дистанційного навчання на засадах сучасних мережних інформаційних технологій. Технології доброчесного використання штучного інтелекту у сфері освіти та науки: Матеріали Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (Україна, м. Полтава, 31 липня – 10 вересня 2023 року). Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. 276 с. С. 47–50. ISBN 978-617-554-171-5.
Khodakov V. Ye., Sokolov A. Ye., Veselovskaya G. V. Trainer and trainees modeling based on complex information approach to improvement of training information technologies and systems. Radio Electronics, Computer Science, Control. № 2(49). 2019. P. 119–130. DOI: 10.15588/1607-3274-2019-2-13
Kunaev V. A., Veselovskaya G. V. etc. The research in the problematics of the current state for computer-oriented information technologies of the distance learning. Молодь у світі сучасних технологій / За тематикою: «Сучасні інформаційні технології: стан та перспективи розвитку» (Україна, м. Херсон, 4 червня 2021 р.): Матеріали X Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених; збірник наукових праць. Херсон : ФОП «Вишемирський В. С.», 2021. 168 с. С. 42–44.
Веселовська Г. В. Дослідження доцільних напрямків і проблемних аспектів застосування технологій і систем штучного інтелекту в сфері вищої освіти. Штучний інтелект у вищій освіті: ризики та перспективи інтеграції: Матеріали Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (1 липня – 11 серпня 2024 року). Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. 328 с. С. 43–47. ISBN 978-966-397-412-5.
Веселовська Г. В. Підходи до підвищення ефективності підготовки ІТ-фахівців за умов воєнного стану та повоєнного відновлення регіональної економіки. Синергія науки і бізнесу у повоєнному відновленні регіонів України: Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (ХНТУ, 24–26 квітня 2024 року): у 3-х т. / за ред. О. В. Чепелюк. Одеса: Олді+, 2024. Т. 2. 420 с. С. 128–130.







