ІННОВАЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ ФОРСАЙТУ В ТУРИСТИЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.4.52

Ключові слова:

туристична діяльність, інноваційний підхід, форсайт, аналіз і прогнозування, туристичний ринок, стратегія досягнення.

Анотація

Стаття присвячена актуальній на сьогоднішній день проблемі – майбутньому розвитку туристичної діяльності. Обґрунтовується думка, що майбутнє туристичної діяльності потребує застосування нових інноваційних підходів. Одним із таких інноваційних підходів є застосування методології форсайту. Показано, що в умовах коливання кон’юнктури та загострення конкуренції зростає необхідність прогнозування розвитку туристичної діяльності, що потребує застосування нових інноваційних механізмів. Відповідно до цього інноваційним підходом стане застосування методології форсайту, що дозволить визначати пріоритети розвитку туристичної діяльності з урахуванням кон’юнктурних змін. Зазначено, що метою форсайту є передбачення можливого майбутнього туристичної діяльності, створення його бажаного образу і визначення стратегій досягнення. Тобто форсайт необхідний для оптимізації проце- су прийняття рішень, управління вибором технологій, створення альтернативних напрямів для стратегічного розвитку туристичної діяльності, активізації процесу навчання персоналу, мотивації трендам туристичних систем у глобальному вимірі й ін. Методологія форсайту туристичної діяльності є активною відносно майбутніх подій. Це означає, що для прогнозування туристичної діяльності доцільно оцінювати ймовірні ризики виникнення певних подій, проектувати поточний стан, посилювати позитивні тренди, збільшувати ймовірність бажаних подій, попереджувати посилення негативних трендів тощо. Зроблено висновок, що методологія форсайту в туристичній діяльності забезпечить її конкурентоспроможність як на локальному, так і глобальному туристичних ринках. Крім того, застосування форсайту набуває значення для подальших перспектив розвитку туристичної діяльності та може впливати на удосконалення дер- жавної політики розвитку галузі туризму в цілому.

Посилання

Про туризм: Закон України вiд 15.09.1995 № 324/95-ВР. Верховна Рада України. URL: http://kodeksy.com.ua/pro_turizm

Про введення воєнного стану в Україні. Указ Президента України № 64/2022 від 24 лютого 2022 року.

Атаман Л. В., Терешко Д. В. Методологія «форсайт» як інноваційний підхід до розвитку туризму регіону. Туризм XXI століття: глобальні виклики та цивілізаційні цінності : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Пряшів, 10–11 квіт. 2019 р.) / відп. ред. А. А. Мазаракі. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2019. 196 с.

Васильконова Е. Використання методів форсайт у формуванні позитивного іміджу регіонів: Зб. наук. праць ЧДТУ, 2014. № 37 (2). С. 140–145.

Біль М. М. Організаційно-управлінський механізм забезпечення розвитку туристичної галузі України. Державне будівництво, 2008. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/DeBu_2008_1_36.pdf.

Бойко М. Г., Берідзе Р., Охріменко А. Г. Форсайт розвитку готельного бізнесу. Туризм XXI століття: глобальні виклики та цивілізаційні цінності : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Пряшів, 10–11 квіт. 2019 р.) / відп. ред. А. А. Мазаракі. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2019. 196 с.

Квітка С. А. Форсайт як технологія проектування майбутнього: новітні механізми взаємодії публічної влади, бізнесу та громадянського суспільства. Аспекти публічного управління, 2016. № 8 (34). С. 5–15.

Мазаракі А. А., Бойко М. Г., Охріменко А. Г. Форсайт розвитку національної туристичної систем. Вісник КНТЕУ, 2018, С. 5–22.

Осипов В. М., Парасюк І. Л., О. О. Ворожейкін. Роль форсайта в управлінні субрегіоном. Економічні інновації, 2012. Вип. 47. С. 197–205.

Пермінова Г. Тенденції розвитку туризму в Україні на межі тисячоліть у контексті світового досвіду. Україна, українці, українознавство у ХХ ст. в джерелах і документах: Зб. наук. пр.: у 2 ч. К., 1999. Ч. 2. С. 570–577.

Радченко О. В., Радченко О. О. Роль та завдання держави у сфері розвитку туристичної галузі України. URL: http://studio.ipk.edu.ua/wp-content/uploads/2020/07/Radchenko-DUS-11.pdf.

Савченко А. М. Методи форсайт як інструмент розвитку корпоративного сектора національної економіки України. БізнесІнформ, 2014. № 12. С. 62–68.

Форсайт [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://aurora–expertum.ru/2009/03/forsajt/.

Форсайт економіки України: середньостроковий (2015– 2020 роки) і довгостроковий (2020–2030 роки) часові горизонти (версія для обговорення) / наук. керівник проекту акад. НАН України М. Згуровський // Міжнар. рада з науки (ICSU) ; Нац. техн. ун-т України «Київський політехнічний інститут» ; Ін-т прикладного системного аналізу НАН Україниі МОН України ; Світовий центр даних з геоінформатики та сталого розвитку. Київ : КПІ, 2015. 36 с.

Bakker L., Johansson L. Managing foresight for innovation in large firms : Master Degree Project in Innovation and Industrial Management. University of Gothenburg. School of Business, Economics and Law. 2014. 102 p.

Conway M. Foresight: an introduction. A Thinking Futures Reference Guide. Melbourne, Australia. Thinking Futures, 2015, 45 р.

Dalkey N., Helmer O. An Experimental Application of the Delphi Method to the Use of Experts, Mnnapwtent Sciences. 1963. 9. 458–467 р.

Helmer O. Adversary Delphi / O. Helmer // Futures. 1994. Vol. 26. № 1. P. 79–88.

Ivey I. The T&T Foresight Project (Tourism Global Foresight Report) / I. Ivey. Trinidad : NIHERST, 2006. 35 р.

Martin B. Research Foresight and the exploitation of science base. HSMO, London, 1993.

Sixth Framework Programme (FP6) projects European foresight monitoring platform (EFMN) and FORLEARN [Електронний ресурс]. URL : https://ec.europa.eu

United Nations Industrial Development Organization. Vienna International Centre, P.O. Box 300, A-1400 Vienna, Austria. URL : https://www.tc.cz/files/ istec_publications/textbook2revisedcf_1171283006.pdf.

Foresight analysis & roadmap forfisheries related tourism at EUSAIR level. Nemo project 1M-MED 14–11 wp2. action 2.4.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-30