РОЗВИТОК ФРАНЧАЙЗИНГУ В ТУРИЗМІ В ПОСТКОВІДНИЙ ПЕРІОД: СВІТОВА ТА ВІТЧИЗНЯНА ПРАКТИКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2024.2.50

Ключові слова:

франчайзинг, туризм, франчайзер, франчайзі, франшиза, франчайзингові пакети.

Анотація

У статті проаналізовано світову та вітчизняну практики розвитку франчайзингових мереж у туризмі у зв’язку з процесами відновлення обсягів туристичної діяльності в постковідний період. Вказано на вплив пандемії Ковід-19 на стан туристичної діяльності в глобальному вимірі шляхом порівняння показників доковідного періоду з даними 2020 року. Розкрито процес відновлення економічної діяльності на основі кількості міжнародних прибуттів, надходжень від міжнародного туризму, числа зайнятих і внеску туризму в глобальний ВВП у постковідний період. Вказано на прогнози щодо темпів зростання світових обсягів діяльності та збільшення частки сфери подорожей і туризму у ВВП на наступне десятиліття. Узагальнено підходи науковців до обґрунтування змісту категорії «франчайзинг», висвітлено його переваги як бізнес-моделі та засобу вирішення соціальних проблем. Проаналізовано стан розвитку глобального ринку франчайзингу в туризмі на основі практики його лідерів у різних частинах світу. Обґрунтовано провідні позиції США через чисельність франчайзингових структур, галузеве представлення та масштаби експансії на ринки гостинності та туризму інших країн. Вказано на лідерів за обсягами франчайзингової мережі на туристичному ринку Північної Америки. Досліджено темпи поширення даного виду підприємництва в країнах Європейського Союзу з акцентом на його частці в різних сферах, включаючи туризм, і отриманих доходах. Обсяги франчайзингу в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні розкрито на прикладі ряду туристичних компаній. Розкрито динаміку розвитку франчайзингу в Україні та вказано на сфери їх найбільшого представлення, зміни в географії франчайзингових об’єктів під впливом війни та тенденції експансії за кордон. Увагу зосереджено на українських підприємствах і їх практиці масштабування бізнесу. Досліджено підходи до розвитку мережі двох українських туристичних операторів з акцентом на їх експансію на міжнародний ринок, пропозицію франчайзингових пакетів і спектру включених послуг.

Посилання

Travel & Tourism Economic Impact. Global trends. (дата звернення 01.04. 2024).

Impact assessment of the COVID-19 outbreak on international tourism. URL: https://www.unwto.org/impactassessment-of-the-covid-19-outbreak-on-internatio nal-tourism (дата звернення 01.04. 2024).

World Travel & Tourism Council. Economic Impact Research. URL: https://wttc.org/research/economic-impact (дата звернення 01.04. 2024).

International Tourism to Reach Pre-Pandemic Levels in 2024. (дата звернення 01.04. 2024).

Чепурда Л. М., Дубіновський Д. В. Інноваційні підходи до розвитку франчайзингових мереж туристичної галузі. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2023. № 1 (7). С. 27–31.

Мішура В. Б., Буйлова К. О., Запрудська О. Ю. Франчайзинг як особлива форма організації бізнесу в Україні. Економічний вісник Донбасу. 2019. № 2(56). С. 60–65.

Тихоненко Ю. М., Івашина Л. Л. Франчайзинг як сучасний каталізатор розвитку ринку туристичних послуг. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2020. № 1. С. 48–56.

Гринько Т. В., Крупський О. П. Франчайзинг як інструмент формування організаційної культури туристичних підприємств. Актуальні проблеми економіки. 2015. № 1. С. 145–154.

Бардаш С. В. Контроль франчайзингових відносин у туристичному бізнесі. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. 2021. Випуск 41. С. 17–21.

Global travel franchise market growth (Status and outlook) 2022-2028. URL: https://www.360researchreports.com/global-travel-franchise-market-21405878 (дата звернення 01.04. 2024).

2023 Franchising economic outlook. URL: https://www.franchise.org/sites/ 2023-03/2023-Franchising-Economic-Report.pdf (дата звернення 01.04. 2024).

Honchar L., Batchenko L., Poplavska A, Komarnitskyi I., Krupa I. and Beliak A. Franchise Market as a Driver of Hospitality Development. Economic Affairs. 2022. Vol. 67. No. 4. Рp. 611–618.

Katja Rakusic, Senka Borovac Zekan, Karmen Pivcevic Vranjes. Franchising as a strategy of entering foreign markets in the hotel industry. Social science development journal. 2022. Vol 7. Issue 29. Pp: 171–183.

World Travel Holdings. URL: https://worldtravelholdings.com/ (дата звернення 01.04. 2024).

Expedia Cruises. URL: https://expediafranchise.com/about-us/ (дата звернення 01.04. 2024).

EU sees increase of tourist bed places in 2022. URL: https://ec.europa.eu/ eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20231031-1 (дата звернення 01.04. 2024).

Franchising in Germany. URL: https://en.franchiseverband.com (дата звернення 01.04. 2024).

Poland: Franchising Comparative Guide. URL: https://www.mondaq.com/ corporatecommercial-law/1096802/franchising-comparative-guide (дата звернення 01.04. 2024).

Flight Centre Travel Group. URL: https://www.fctgl.com/ (дата звернення 01.04. 2024).

Аналітика ринку франчайзингу 2021-2022 років. (дата звернення 01.04. 2024).

Franchising.ua URL: https://franchising.ua/stattya/2183/veliki-peremogi-travel-professional-group/ (дата звернення 01.04. 2024).

Редько В. Є., Семич Ю. В. Особливості франчайзингової експансії на український туристичний ринок. European Journal of Management Issues. 2020. 28(3). С. 101–109.

Join UP! Франчайзинг. URL: https://franchise.joinup.travel/ (дата звернення 01.04. 2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-02