ДОСЛІДЖЕННЯ ЕВОЛЮЦІЇ КОНЦЕПЦІЙ ЗДІЙСНЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ КОМП`ЮТЕРНО-ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ В УКРАЇНІ, З УРАХУВАННЯМ ДИСТАНЦІЙНИХ ПІДХОДІВ
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2024.4.30Ключові слова:
інформаційна технологія, комп’ютерно-орієнтоване навчання, дистанційне навчання, концептуальне моделюванняАнотація
Дослідження було спрямоване на отримання актуальних результатів такої діяльності: хронологічного аналізу основних віх еволюції вітчизняних концепцій здійснення інформаційних технологій комп`ютерно-орієнтованого та дистанційного навчання, затверджених на законодавчому рівні; моніторингу та систематизації основних здобутків втілення указаних концепцій; пошуку раціональних напрямів і підходів для подальшого вдосконалювання зазначених концепцій і технологій, способів їхнього практичного впровадження та застосування. Методологічний інструментарій дослідження базувався на теорії інформації, інформаційних систем і технологій, комп’ютерно-орієнтованого та дистанційного навчання. Проаналізовано особливості, проблемні аспекти та чинники-каталізатори еволюційного розвитку вітчизняних підходів до впровадження та реалізації інформаційних технологій комп`ютерно-орієнтованого та дистанційного навчання. За підсумками проведеного аналізу, створено інформаційну модель предметної області, що характеризує еволюцію, сучасний стан та актуальні напрямки розвитку законодавчо визначених концепцій здійснення інформаційних технологій комп`ютерно-орієнтованого навчання в перебігу становлення та розбудови незалежної України, з урахуванням дистанційних підходів. Основою для формування такої інформаційної моделі стало отримання хронологічно-орієнтованого текстового подання поля знань досліджуваної предметної області. У межах указаної інформаційної моделі, було отримано систематизоване подання й аналітичну характеристику ключових теоретичних засад і практичних досягнень, набутих у перебігу проходження основоположних етапів еволюційного розвитку вітчизняних концепцій здійснення тих інформаційних технологій комп’ютерно-орієнтованого та дистанційного навчання, що були офіційно підтримані на державному рівні, починаючи з проголошення незалежності України. Також, у межах досліджуваної предметної галузі та її інформаційної моделі, було визначено підходи до подальшого вдосконалювання існуючих вітчизняних концепцій здійснення інформаційних технологій комп`ютерно-орієнтованого та дистанційного навчання. Запропоновано нову інформаційну модель, в якій було інтегровано низку дієвих підходів, що дозволяють доповнити й удосконалити існуючі вітчизняні концепції здійснення інформаційних технологій комп’ютерно-орієнтованого та дистанційного навчання, на підставі урахування особливостей динаміки сучасних вимог до сфери освітньої діяльності. Перший етап практичної реалізації інформаційної моделі, сформованої на основі результатів проведених досліджень, показав можливість досягнення п’ятивідсоткового збільшення продуктивності інформаційних технологій комп’ютерно-орієнтованого та дистанційного навчання, вдосконалених на підставах використання указаної моделі.
Посилання
Політанський В. С. Концептуальні ідеї розвитку інформаційного суспільства. Підприємництво, господарство і право / Теорія держави і права. № 4. 2017. С. 140-144.
Жукова В. О. Вища освіта як чинник розвитку національної економіки. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. Вип. 15. 2009. С. 275-279.
Лавриненко Л. М. Освіта як чинник соціально-економічного розвитку держави. 2017. URL: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/12/143.pdf (дата звернення: 01.03.2024).
Константюк Н. І. Вплив рівня освіти на розвиток економіки та добробуту населення країни. 2017. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/161260604.pdf (дата звернення: 01.03.2024).
Реформа освіти та науки. Урядовий портал: Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України / Розвиток людського капіталу. 2020. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/reformi/rozvitok-lyudskogo-kapitalu/reformaosviti(дата звернення: 10.09.2024).
Мережа УРАН. Загальні відомості. 2020. URL: http://uran.ua/~ukr/net-org.htm (дата звернення: 24.10.2023).
Колосов В. На основі педагогічного експерименту. Університет «Україна». №№ 5-6. 2006. URL: https://vmurol.uu.edu.ua/index.php?idd=us_publication&group=15&us_publication=15 (дата звернення: 26.10.2023).
Національна освітня електронна платформа. 2020. URL: https://imzo.gov.ua/natsionalna-osvitnya-elektronnaplatforma/(дата звернення: 24.10.2023).
Ястребова О. І., Веселовська Г. В. Аналіз актуальних проблемних аспектів у галузі інформаційних систем і технологій комп’ютеризованого дистанційного навчання. Молодь у світі сучасних технологій (Україна, м. Херсон, 4-5 червня 2020 р.): Матеріали ІX Міжнародної науково-практичної конференції за тематикою: «Використання інформаційних та комунікаційних технологій в сучасному цифровому суспільстві». Херсон: ФОП «Вишемирський В. С.», 2020. 442 с. С. 246-248.
Kunaev V. A., Veselovskaya G. V., etc. The research in the problematics of the current state for computer-oriented information technologies of the distance learning. Молодь у світі сучасних технологій (Україна, м. Херсон, 4 червня 2021 р.): Матеріали X Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених за тематикою: «Сучасні інформаційні технології: стан та перспективи розвитку». Херсон: ФОП «Вишемирський В. С.», 2021. 168 с. С. 42-44.
Higher education in the digital age. Moving academia online / Eds.: A. Zorn, J. Haywood, J. Glachant. Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA: Edward Edgar Elgar Publishing. 2018. 170 p.
Willcox K. E., Sarma S., Lippel P. H. Online education: a catalyst for higher education reforms. Massachusetts Institute of Technology online education policy initiative Final Report. Cambridge: MIT. 2016. 56 p.
Khodakov V. Ye., Sokolov A. Ye., Veselovskaya G. V. Trainer and trainees modeling based on complex information approach to improvement of training information technologies and systems. Radio Electronics, Computer Science, Control. № 2 (49). 2019. P. 119-130. DOI: 10.15588/1607-3274-2019-2-13.
Веселовська Г. В., Ястребова О. І., Плахотнюк М. Ф., Кучмійчук М. М., Яценко Д. В. Аналіз ключових засад удосконалювання мережних інформаційних технологій комп’ютерного дистанційного навчання. Scientific method: reality and future trends of researching (Republic of Croatia, Zagreb, August 25, 2023): Proceedings of the II International Scientific and Theoretical Conference: in collection of scientific papers “SCIENTA”: scientific publication / European Scientific Platform. Zagreb: NGO European Scientific Platform [printed copies]; Primedia E-launch LLC [PDF], 2023. 233 p. P. 133-138. DOI: https://doi.org/10.36074/scientia-25.08.2023.