ОПТИМІЗАЦІЯ КОНФІГУРАЦІЙ ТЕПЛОВИДІЛЯЮЧИХ ЗБІРОК У ВВЕР-1000 З УРАХУВАННЯМ ПОШКОДЖЕНЬ ОБОЛОНОК ПАЛИВНИХ ЕЛЕМЕНТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.1.22

Ключові слова:

адаптивне керування, енергоефективність, модульна архітектура, сенсорні технології, стабільність гальмування, зносостійкість

Анотація

Актуальність дослідження зумовлено необхідністю удосконалення підходів до формування конфігурацій тепловиділяючих збірок у реакторах типу ВВЕР-1000 в умовах підвищених експлуатаційних навантажень, потреби забезпечення паливної ефективності та зниження ризиків пошкодження оболонок паливних елементів. Метою статті є запропонування дискретної моделі та концепції методу оптимізації перестановок тепло- виділяючих збірок у активній зоні реактора типу ВВЕР-1000, яка враховує одночасно кілька критично важливих параметрів – теплове навантаження, рівномірність нейтронного поля, напружено-деформований стан оболонок та очікуване вигоряння палива. Методи дослідження базуються на логіко-аналітичному підході, що включає огляд наукових публікацій з теми оптимізації активної зони, узагальнення критеріїв ефективності розміщення ТВЗ, а також побудову структурної схеми майбутньої дискретної моделі з використанням елементів евристичного моделювання. Проведено систематизацію вимог до алгоритмів, які могли б бути реалізовані у формі генетичних або інших еволюційних методів. У межах роботи запропоновано складники моделі, визначено вхідні параметри та окреслено потенційні обмеження для подальшої математичної формалізації. Результати дослідження дали змогу обґрунтувати доцільність багатокритеріального підходу до оптимізації розміщення ТВЗ, в якому враховуються взаємозалежні показники безпеки, ресурсу та енергетичної рівномірності. Виявлено основні структурні елементи моделі, які можуть бути використані для подальшого формального проєктування обчислювального алгоритму.Наукова новизна полягає у формулюванні дискретної моделі конфігурації ТВЗ, яка враховує динамічний характер паливного циклу, потенційну змінність меж допустимих навантажень і необхідність поєднання суперечливих критеріїв у межах одного оптимізаційного підходу.Висновки підтверджують доцільність розроблення нової багатокритеріальної моделі оптимізації конфігурацій ТВЗ, яка дозволяє знизити ризик перевантаження оболонок, вирівняти теплове поле та забезпечити стабільність функціонування активної зони протягом усього паливного циклу. Перспективи подальших досліджень полягають у математичному формалізуванні запропонованої моделі, розробленні прототипу алгоритму з використанням генетичних методів, а також верифікації отриманих рішень на основі даних реальних паливних кампаній.

Посилання

Pelykh S. N., Maksimov M. V., Parks G. T. A method for VVER-1000 fuel rearrangement optimization taking into account both fuel cladding durability and burnup. Nuclear Engineering and Design. 2013. Vol. 257, № 1. P. 53–60. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nucengdes.2012.12.022

Пелих С., Фролов М., Наливайко А., Чжоу Х. Автоматизована система керування властивостями ядерного палива ВВЕР-1000 з урахуванням параметра пошкодження оболонок твелів. Праці Одеського політехнічного уні- верситету. 2018. Вип. 1(54). С. 46–50. DOI: https://doi.org/10.15276/opu.1.54.2018.06

Pelykh S. N. The cladding damage parameter under normal operating conditions in VVER fuel design: Resolving contradictions. Nuclear Engineering and Design. 2021. Vol. 379, № 1. Article 111198. DOI: https://doi.org/10.1016/ j.nucengdes.2021.111198

Abdel-Latif S. H., Wasfy S. A., Refaey A. M. A study of VVER-1000 fuel rod integrity during LOFA. Progress in Nuclear Energy. 2023. Vol. 159, № 1. Article 104650. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pnucene.2023.104650

Mohsen M. Y. M., Abdel-Rahman M. A. E. Detailed safety assessment for the VVER-1000 fuel assembly. International Journal of Nuclear Energy Science and Technology. 2021. Vol. 15, № 1. P. 36–60. DOI: https://doi.org/ 10.1504/IJNEST.2021.120138

Mohsen M. Y. M., Abdel-Rahman M. A. E., Galahom A. A. Integrated analysis of VVER-1000 fuel assembly fueled with accident tolerant fuel (ATF) materials. Annals of Nuclear Energy. 2021. Vol. 159, № 1. Article 108330. DOI: https://doi.org/10.1016/j.anucene.2021.108330

Yassin K. M., Hassan M. H., Ghoneim M. M., Elkolil M. S., Alyan A., Agamy S. A. Multiphysics simulation of VVER-1200 fuel performance during normal operating conditions. Nuclear Science and Techniques. 2023. Vol. 34, № 1. Article 28. DOI: https://doi.org/10.1007/s41365-023-01172-9

Safarzadeh O., Qarani-Tamai M. Full-core reactor physics analysis for accident tolerant cladding in a VVER-1000 reactor. Annals of Nuclear Energy. 2021. Vol. 155, № 1. Article 108163. DOI: https://doi.org/10.1016/ j.anucene.2021.108163

Luthfi W., Adrial H., Khakim A. Study on neutronic behavior of VVER-1000 fuel assembly with duplex fuel rod design. Nuclear Engineering and Design. 2024. Vol. 422, № 1. Article 113168. DOI: https://doi.org/10.1016/ j.nucengdes.2024.113168

Nazari T., Rabiee A., Kazeminejad H. Numerical investigation of the modal characteristics for a VVER- 1000 fuel assembly. Nuclear Engineering and Design. 2019. Vol. 345, № 1. P. 1–6. DOI: https://doi.org/10.1016/ j.nucengdes.2019.02.004

Vosoughi J., Vosoughi N., Salehi A. A. Development of a calculation model to simulate the effect of bowing of the VVER-1000 reactor fuel assembly on power distribution. Annals of Nuclear Energy. 2023. Vol. 181, № 1. Article 109535. DOI: https://doi.org/10.1016/j.anucene.2022.109535

Tran H. N., Hoang V. K., Liem P. H., Hoang H. T. Neutronics design of VVER-1000 fuel assembly with burnable poison particles. Nuclear Engineering and Technology. 2019. Vol. 51, № 7. P. 1729–1737. DOI: https://doi.org/10.1016/ j.net.2019.05.026

Flores A. Y., Rzehulka M., Mazzini G. Influence of mixed core in the radionuclides releases and hydrogen production for VVER-1000. Nuclear Engineering and Design. 2024. Vol. 417, № 1. Article 112858. DOI: https://doi.org/ 10.1016/j.nucengdes.2023.112858

Ahmed M. T., Shelley A. Annular fuel for VVER-1000 reactor: Moderation impact on neutronic behavior. Progress in Nuclear Energy. 2023. Vol. 165, № 1. Article 104907. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pnucene.2023.104907

Nasiri S., Ansarifar G. R. Neutronic design and analysis of the accident-tolerant fuel (ATF) application to VVER- 1000 nuclear reactor as well as evaluation of dynamic parameters. Nuclear Engineering and Design. 2025. Vol. 432, № 1. Article 113814. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nucengdes.2024.113814

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-05