THE WORLDVIEW-FORMING POTENTIAL OF PHILOSOPHICAL KNOWLEDGE IN THE PROFESSIONAL TRAINING SYSTEM OF FUTURE SPECIALISTS IN THE FIELD OF SOCIAL WORK
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.2.49Keywords:
philosophy of education, personality, social worker, social and communicative skills, structured learning, course preparation, practical activityAbstract
The article discusses the importance of integrating philosophical ideas with purposeful educational practice for the effective training of social workers who are able to adapt to various social challenges and contribute to the harmonization of social processes. It also outlines the personality of a social worker and the ways of forming his social and communicative skills, including structured training, self-study and practical experience. The personality of a social worker is outlined and his main components of social and communicative skills are identified: the ability to listen and understand the client’s problem; awareness, education, empathy, emotional intelligence; the ability to simply explain complex things; dispute resolution skills; cultural competence and tolerance; reflexivity and the ability to self- criticism. It also suggests ways of forming the social and communicative skills of a social worker: structured training and education, self-study and self-development, practical activity. The text emphasizes the importance of continuous learning and self-improvement to maintain a high level of professional competence. Furthermore, the article emphasizes the value of specialized educational activities, such as curricula and courses on intercultural communication and ethics, in the training of social workers. The conclusion indicates the need for a holistic approach that combines philosophical and educational principles with practical methods to create an environment that promotes personal development based on values and ethical considerations. It is also emphasized that the philosophical and educational approach to the formation of social and communicative skills opens up wide opportunities for personal and professional growth for the social worker, as it helps to master the methods of effective communication, develop inner sensitivity, empathy and critical thinking, which is the key to high-quality social work.
References
Curren, Randall. (2025). Philosophy of Education. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2025 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.), URL = https://plato.stanford.edu/archives/spr2025/entries/education-philosophy/
Curren, Randall. (2023). Aristotle on Civic Education, Friendship, and Democracy. in Julian Culp, Johannes Drerup, and Douglas Yacek, eds., Cambridge Handbook of Democratic Education. Cambridge: Cambridge University Press.
Curren, Randall. (2022). Handbook of Philosophy of Education. New York : Routledge.
Берегова, Г., & Костючков, С. (2024). Світоглядно-формуючий потенціал філософських знань у системі професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі соціальної роботи. Psychology Travelogs, (4), 344–354. DOI: https://doi.org/10.31891/PT-2024-4-33
Бибик Д. (2020). Модель формування соціального лідерства у майбутніх соціальних працівників в умовах професійної підготовки. Social work and education. 7 (4). С. 483–496. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/socworkeduc_2020_7_4_8
Васянович, Г. П., Лаврецький, Р. В., Нагірняк, М. Я. (2024). Духовність як головний чинник національно-патріотичного виховання особистості майбутнього соціального працівника. Публічне управління та соціальна робота, 1, 43–51. DOI: https://doi.org/10.32782/3041-1319/2024-1-7
Дітковська, Л. А. (2021). Формування цифрової компетентності майбутніх соціальних працівників. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 199, 109–114.
Заблоцький, А. Р. (2023). Підготовка майбутніх працівників соціальної сфери до роботи в різних формах сімейного виховання. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії імені Тараса Шевченка. Серія: Педагогічні науки, (17), 220–227. DOI: https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.27
Іонова, І. (2019). Педагогічні умови формування професійної спрямованості майбутніх соціальних працівників. Інноваційна педагогіка. Вип. 11(1). С. 160–163. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/innped_2019_11(1)__36
Кочубей, Т., & Ткачук, Ю. (2021). Соціальні навички soft skills у системі компетентностей майбутніх соціальних працівників. Соціальна робота та соціальна освіта, 2 (7), 42–51.
Лякішева А. Роль самоосвіти у розвитку соціальних навичок майбутніх соціальних працівників. Соціальна робота та соціальна освіта. 2024. Вип. 1 (12). С. 26–34. DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(12).2024.305066
Петрова, Т. В. (2024). Превентивна діяльність соціального працівника щодо впливу інтернет-ресурсів на формування агресивності підлітків http://hdl.handle.net/123456789/2007
Поліщук, В. (2022). Формування соціальної відповідальності у майбутніх фахівців соціальної роботи: системний підхід. Соціальна робота та соціальна освіта, 2(9), 281–288.
Сай, Д. В. (2023). Формування деонтологічної культури майбутніх соціальних працівників у закладах вищої освіти. ЧНУ ім. Петра Могили. Миколаїв, 2023. 150 с.
Сайко, Н., & Бацман, О. (2023). Модель підготовки майбутніх соціальних працівників до соціально-реабілітаційного процесу. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 1, 2(106).
Сургова, С. Ю. (2021). Підготовка майбутніх соціальних працівників до превентивної діяльності: монографія. Миколаїв : Іліон, 2021. 252 с.
Червоненко, К. С. (2022). Формування професійної мобільності майбутніх соціальних працівників у процесі волонтерської діяльності. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 85. Серія 5. С. 217–222. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.85.46
Шевченко, К. Р. (2024). Формування професійної компетентності соціального працівника в системі неформальної освіти. Запоріжжя: ЗНУ, 2024. 61 с.
Юрків, Я. І. (2021). Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів та соціальних працівників до роботи із вразливими категоріями населення: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.05; ЛНУ ім. Тараса Шевченка. Старобільськ, 2021. 44 с.







