CREATIVITY IN COGNITIVE MANAGEMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.1.37

Keywords:

knowledge, intellectual capital, cognitive management, creative, creativity, management employee

Abstract

The purpose of the work is to study the role of creativity in cognitive management. People and the knowledge they possess, in particular, intellectual capital, professional competence, have recently become the most important resources for the development of an enterprise. Serious socio-economic and technological changes are taking place, stimulating attention to more effective management of the company's intellectual resources. The work substantiates that intellectual resources are a set of accumulated knowledge that is created, distributed and used, contribute to the formation of new management technologies and approaches in management, as an example of a cognitive approach. The content, role of cognitive management and its basic principles at enterprises are explored in the work. It is substantiated that the main thing in cognitive management is constant training taking into account the experience of the operation and development of the enterprise in the relevant business environment; the systematic management of business processes from which knowledge is identified, accumulated, distributed and applied. All employees of the enterprise have relevant knowledge, which are able to acquire new knowledge, improve it, develop their personality, show creativity, especially in our crazy and dynamic time of information explosion. The paper examines the role of management employees as creative people. The work defines the importance of creativity for the enterprise, its features. It is substantiated that creative management becomes an important element of the management system of modern enterprises and represents a specific system of management of the creative process of development and implementation of a creative idea, based on non-standard and original solutions, as a result of which the purpose, role, and tasks are defined. The work examines the role of management employees as creatives in the enterprise and substantiates their significance for cognitive management

References

Лозова О. В., Шкіль В. А. Інтелектуальні ресурси: сутність, місце й роль у процесі формування конкурентних переваг підприємства. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2018. № 3 (88). С. 53-57.

Ковтуненко Ю. В. Економічна сутність і класифікація інтелектуальних ресурсів підприємства. АГРОСВІТ 2013. № 14. С. 51-53.

Лагодієнко, В., Демченко, О., Попкова, С. Інтелектуальні ресурси як основа розвитку підприємницьких структур. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2022 № 13. С. 92-98. URL: http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/280 (дата звернення: 25.01.2023).

Інтелектуальний капітал. Фармацевтична енциклопедія. URL: https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/6982/intelektualnij-kapital(дата звернення: 25.01.2023).

Лазоренко Т. В., Лазаренко М. П. Когнітивний менеджмент як інноваційна стратегія управління організацією. Ефективна економіка. 2018. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2018/57.pdf (дата звернення: 25.01.2023).

Трухан О.Л., Оверчук А.В. Когнітивні аспекти управління стратегічними змінами. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/214868054.pdf (дата звернення: 25.01.2023).

Хром’як Й.Я., Слюсарчук Ю.М., Цимбал Л.Л., Цимбал В.М. Когнітивні технології та їх особливості у менеджменті й маркетингу. URL: https://ena.lpnu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/02ee6dc4-9308-4a91-b6b3-4ecfdd08dfa8/content (дата звернення: 25.01.2023).

Онищенко І. І. Когнітивне моделювання як метод якісного аналізу ризиків ІТ-проектів. Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ".Харків : НТУ "ХПІ", 2016. № 2 (1174). С. 77-81.

Тимошенко Л. В., Ус C. А. Когнітивне моделювання в управлінні підприємницькою структурою як еколого-економічною системою. Економічний вісник., 2020, № 4. С. 89 – 100.

Чернова Л. С. Когнітивні технології управління знаннями. Вісник Одеського національного морського університету. 2020. № 64. С. 157-174. URL: https://doi.org/10.47049/2226-1893-2021-1-157-174. (дата звернення: 25.01.2023).

Ялдін І.В. Когнітивне моделювання у прогнозуванні сценаріїв стратегії стійкого розвитку інтегрованої структури бізнес. Проблеми економіки. 2011. № 4. С. 142 – 150. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2011-4_0-pages-142_150.pdf (дата звернення: 25.01.2023).

Пилипенко А.А., Литвиненко А.О. Когнітивне моделювання в механізмі стратегічного управління розвитком потенціалу промислового підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 15. С. 567 – 571. URL: http://global-national.in.ua/archive/8-2015/120.pdf (дата звернення: 25.01.2023).

The MIT Encyclopedia of the Cognitive Science. Ed. By R.A Wilson and F.C Kell. Cambridge, Massachusets: The MIT Press, 1999. 964 p.

Мельничук О.Д Теорія пізнання як основа когнітивної науки: філософський та лінгвістичний аспекти. Закарпатські філологічні студії. Вип.10. Том 2. С. 10-14. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/33634/(дата звернення: 25.01.2023).

Когнітивна наука: сім принципів для кращого навчання. Журнал KOZAKY. 2020. URL: https://www.kozaky.org.ua/kognitivna-nauka-sim-principiv-dlya-krashhogo-navchannya/ (дата звернення: 25.01.2023).

Лазоренко Т. В., Лазаренко М. П. Когнітивний менеджмент як інноваційна стратегія управління організацією. Ефективна економіка. 2018. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6247 (дата звернення: 25.01.2023).

Davenport T., Prusak L. Working knowledge:how organizations manage what they know.Boston, MA: Harvard Business School Press,2000. 199 p.

Ефективність управління підприємством в галузі зв’язку: навч. посіб./ В.М. Орлов, І.В. Яцкевич, С.С. Новицька, Н.Ю. Потапова-Сінько. Одеса: ОНАЗ ім. О.С. Попова, 2013. 292 с.

Окорський В. П., Валюх А. М. Креативний менеджмент: підручник. Рівне : НУВГП, 2017. 344 с.

Продіус О.І. Креативний менеджмент як запорука сучасного ефективного управління. Економіка: реалії часу. 2012. № 3-4(4-5). URL: https://economics.net.ua/files/archive/2012/No3-4/67-72.pdf (дата звернення: 25.01.2023).

Пащенко О.П. Креативний менеджмент як фактор успішності сучасного бізнесу. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. Вип. 17. С. 406 – 410. URL: http://global-national.in.ua/archive/17-2017/86.pdf (дата звернення: 25.01.2023).

Поленкова М.В. Креативний менеджмент як фактор інноваційного розвитку суспільства. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2021. Випуск 30. URL: https://orcid.org/ 0000-0003-1571-6792 (дата звернення: 25.01.2023).

Published

2023-06-28

Issue

Section

SOCIAL AND BEHAVIORAL SCIENCES