ABOUT THE INFORMATIZATION IMPACT ON THE POSTGRADUATE STUDENTS’ TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.4.4

Keywords:

informatization, higher school, institution of higher education, postgraduate student, educational work, research work.

Abstract

The priority task of training the applicants of the third educational and scientific degree of higher education – PhD – is the informatization of the educational space during postgraduate studies. Informatization is also a fundamentally important characteristic of the current stage of the development of science. The Government of Ukraine has legislatively approved the task of informatization of society, thereby confirming the relevance of the issue. The process of informatization of society includes mediatization, computerization, and intellectualization. Among the scientific developments in open print on the issue of integration of educational and scientific activities of postgraduate students, the question of the influence of informatization on this process is little researched. The purpose of the study is to study the impact of informatization on research and educational work of postgraduate students and the possibility of using it as a tool for integrating these interrelated aspects of the activities of postgraduate students. In the national doctrine of the development of the education system, the determining factor of the effectiveness of its informatization is the ability of teachers to carry out professional activities using information and telecommunication technologies. The development and informatization of science and education require universities to constantly adjust the methods of postgraduate students training, taking into account new progressive methods of teaching and scientific research. Educators-researchers prone to innovation find it easier to introduce the results of modern scientific research into the educational process and effectively use modern information technologies. It is useful to increase the attention of postgraduate students to the fact that computer equipment and information technologies contribute to the automation and intensification of research. Informatization should become an essential factor in the integration of scientific and educational work of postgraduate students.

References

Дніпров О. Концептуальні засади розвитку освіти України. Вища школа. 2019. № 7. С. 7–12.

Кочарян А. Сучасні тренди ІКТ в освіті. Тенденції їх розвитку. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2021. № 5. С. 10–15.

Семенюк Н. Необхідність інформаційного супроводу освіти впродовж життя. Гілея : науковий вісник. 2017. № 11. С. 294–297.

Тверезовська Н. Т. Борисюк О. Б. Інформаційні технології в освіті. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Сер.: Педагогіка. Психологія. Філософія. 2018. Вип. 175. Ч. 1. С. 239–247.

Про Національну програму інформатизації : Закон України від 01. 12.2022 р. № 2807-ІХ. URL: https://www. rada.gov.ua/news/razom/231623.html.

Yakubash I., Voinova S. The higher education quality’ improving by information technologies’ implementation. Стан, досягнення та перспективи інформаційних систем і технологій : матеріали XXIII всеукр. наук.-техн. конф., м. Одеса, 20–21 квіт. 2023 р. Одеса, 2023. С. 128–130.

Якубаш І. В., Воінова С. О. Про сучасні інформаційні технології у вищій технічній школі. Збірник наукових праць молодих учених, аспірантів та студентів Одеського національного технологічного університету. Одеса, 2023. С. 92–93.

Олійник І. В. Інформатизація освітнього простору – важлива передумова формування дослідницької компетентності майбутніх докторів філософії в умовах навчання в аспірантурі. URL: https://vseosvita.ua/library/informatizacia-osvitnogo-prostoru-vazliva-peredumova -formuvanna-doslidnickoi-kompetentnosti-majbutnih-doktorivfilosofii-v-umovah-navcanna-v-aspirantu-318004.html (дата звернення: 25.11.2023).

Дослідження світових тенденцій розвитку інформатизації освіти. URL: https://kneu.edu.ua/ua/ dosl_glot/informedu/ (дата звернення: 25.11.2023).

Гагарін О. О., Титенко С. В. Семантичні технології в електронному навчанні. URL: https://apeps.kpi.ua/computer-applications (дата звернення: 25.11.2023).

Яцишин А. Інформатизація освіти України та підготовка наукових кадрів вищої кваліфікації до її здійснення. URL: https://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2016%201/8.pdf (дата звернення: 25.11.2023).

Задорожна Н. Т., Кузнецова Т. В., Кільченко А. В. Методологія інформатизації наукової та управлінської діяльності установ НАПН України на основі Web-технологій: монографія. Київ : Атіка, 2014. 160 с.

Биков В. Ю. Сучасні завдання iнформатизацiї освiти. Iнформацiйнi технологiї i засоби навчання. 2015. № 1(15). URL: http://journal.iitta.gov.ua (дата звернення: 25.11.2023).

Биков В. Ю. Основні концептуальні засади інформатизації освіти і головна парадигма прийдешнього суспільства знань. Збірник наукових праць Ін-та пед. освіти і освіти дорослих НАПН України: «Я-концепція» академіка Н. Ничкало у вимірі професійного розвитку особистості. 2014. С. 32–42.

Вембер В. П. Інформатизація освіти та проблеми впровадження педагогічних програмних засобів в навчальний процес. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. № 3. URL: http://www.journal.iitta.gov.ua (дата звернення: 25.11.2023).

Гуревич Р. С. Розвиток інформаційних технологій в освіті – важливий чинник розвитку суспільства. Наукові праці Чорномор. держ. уніер. імені П. Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Педагогіка, 2011. Т. 153. Вип. 141. С. 20–24.

Шишкіна М. П. Проблеми інформатизації освіти України в контексті розвитку досліджень оцінювання якості засобів ІКТ. Інформаційні технології і засоби навчання. 2012. № 1 (27). URL: http://www.journal.iitta. gov.ua (дата звернення: 25.11.2023).

Луговий В. І., Семиченко В. А., Кононко О. Л. Модернізація підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів в аспірантурі та докторантурі наукових установ АПН України в контексті Болонського процесу: досвід, проблеми, перспективи. Педагогіка і психологія. 2008. № 1. С. 94–102.

Регейло І. Ю. Розвиток докторської освіти в інноваційному суспільстві. Наукові записки Ніжинського держ. універ. імені М. Гоголя. Серія: Психолого-педагогічні науки. 2013. № 4. С. 62–68.

Регейло І. Ю. Підготовка наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації в Україні у ХХ – початку ХХІ століття: історіографічні аспекти. Педагогічний дискурс. 2020. № 7. С. 189–194.

Guide to Online Schools. URL: https://www.guidetoonlineschools. com/degrees/doctoral (дата звернення: 25.11.2023).

Загородній А. Г., Андон П. І., Процикевич І. А. Впровадження сучасних інформаційних технологій в наукових дослідженнях НАН України. Проблеми програмування. 2017. № 3. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/144492/01-Zagorodny.pdf? sequence=1 (дата звернення: 25.11.2023).

Статут Національної академії наук України : Постанова Президії НАН України від 14.04.2016 р. № 2. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ v0002550-16#Text (дата звернення: 25.11.2023).

Загородний А.Г., Свистунов С.Я., Белоус Л.Ф. UA-Grid: Украинская национальная гридпрограмма. International Conference “Parallel and Distributed Computing Systems” PDCS 2013, Kharkiv, 13–14 of March 2013. URL: https://www.imath.kiev.ua/~baranovskyi/confitune/2013/ (дата звернення: 25.11.2023).

Published

2024-01-29