AUTOMATION OF DOCUMENT MANAGEMENT FOR STUDENT SCIENTIFIC WORK COMPETITIONS BASED ON SPECIALIZED GPTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.1.2.33

Keywords:

competition automation, document workflow, artificial intelligence, GPT, digital education, scientific work checking

Abstract

The article examines the problem of automating the document workflow of student scientific work competitions in the context of the digital transformation of educational processes. Traditional approaches to organizing competitions rely on manual verification of submitted materials, which requires significant human resources, causes delays, and may affect the objectivity of evaluation. In this regard, the implementation of intelligent technologies that enable the automation of verification, assessment, and competition application management processes is highly relevant.The study proposes the concept of a web platform that utilizes specialized Generative Pre-trained Transformers (GPTs) for automated analysis of scientific papers. The proposed approach ensures automatic verification of compliance with formal requirements, academic integrity, stylistic characteristics of the text, and the correctness of bibliographic references. Unlike general-purpose artificial intelligence models, the use of a set of specialized GPTs allows for higher accuracy of analysis by distributing functionality among separate system modules.The architecture of the web platform is described, including the client level (user interface), server level (application server and management modules), data level (database for storing information about competition entries, users, and verification results), and integration level with external services (plagiarism detection systems, messaging platforms, etc.). The research results confirm the effectiveness of the automated approach: the implementation of specialized GPTs reduces the time required to verify a paper’s compliance with competition criteria, eliminates the possibility of human errors in evaluation, and enhances objectivity. The proposed approaches can be used to further improve academic competition management systems, contributing to the development of the digital infrastructure of higher education.

References

Чіжова, Н. В., Петренко, М. В., & Грабар, О. В. (2024). Розвиток особистісної мобільності студентів технічних вишів в позааудиторній діяльності. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 5, Педагогічні науки: реалії та перспективи, 97, 149–154. https://doi.org/10.31392/NPU-nc. series5.2024.97.31

Заєць, С. В., & Юдіна, С. П. (2020). Організація інтелектуальних змагань студентів у закладах вищої освіти: форми проведення та напрями вдосконалення. Статистика України, 2–3, 78–88. https://doi.org/10.31767/ su.2-3(89-90)2020.02-03.09

Стойка, О. Я. (2024). Цифровізація системи освіти як трансдисциплінарний підхід до побудови освітньо-наукового середовища. In Цифровізація вищої освіти та цифрова грамотність: матеріали Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (с. 259–263).

Tsyganok, V., Khrolenko, Y., & Domanetska, I. (2024, April). Information technology for student scientific works competitions. In Proceedings of the 1st International Student Conference: Digital Generation, Astana, Kazakhstan (pp. 310–315). Retrieved from https://student-conference.astanait.edu.kz/

Миколайчук, Р., & Миколайчук, А. (2024). Використання технологій штучного інтелекту для автоматизації процесу обробки документів. Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони, 50(2), 111–117. https://doi.org/10.33099/2311-7249/2024-50-2-111-117

Lin, C. C., Huang, A. Y. Q., & Yang, S. J. H. (2023). A review of AI-driven conversational chatbots implementation methodologies and challenges (1999–2022). Sustainability, 15(5). https://doi.org/10.3390/su15054012

Harnad, S. (2025). Language writ large: LLMs, ChatGPT, meaning, and understanding. Frontiers in Artificial Intelligence, 7. https://doi.org/10.3389/frai.2024.1490698

McGee, R. (2023). Using ChatGPT to solve formatting problems on Word documents. https://doi.org/10.13140/ RG.2.2.24743.52649

Published

2025-02-25