FORMALIZATION OF DECISIONS REGARDING MARITIME TRANSPORTATION MANAGEMENT IN THE TRANSPORT NETWORK
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.1.1.39Keywords:
cargo transportation, management decisions, fleet, sea vessels, economic-mathematical model, optimality, decision methods, formalizationAbstract
The article presents the results of solving the problem of assessing the needs for vehicles when managing maritime transportation in the transport network. An economic and mathematical model of the linear integral programming problem is proposed. The operational and economic content of the objective function and structural constraints is revealed. Existing methods for its solution are indicated. Methodological recommendations are provided for determining the confidence interval for changes in the volume of transportation. The place of the problem of determining the need for tonnage is shown in the prospective formation of decisions on the transportation (delivery) of goods to the recipient. It is indicated that the problems of calculating and substantiating the need for tonnage, as well as options for maritime delivery to the recipient, foreign trade and transit cargo by forwarding companies are among the central ones. They are determined by the specifics of this production activity in the transport services market. The work formulates the content characteristics of the problem. A formalized statement and an economic and mathematical model for determining the optimal structure and composition of the fleet are obtained. The economic content of structural constraints is revealed. The seasonality of cargo transportation is taken into account. It is established that for the transportation of products, vessels of different types can be involved, corresponding in their design characteristics to the type of goods to be transported. Attention is drawn to the fact that the mathematical model belongs to the class of linear programming problems. This indicates its applied nature, since the development and implementation of optimization algorithms is not required. It was concluded that for the delivery of products by sea transport, the task of determining the number of vessels that must be involved for the timely and economically justified transportation of goods to the consumer has been solved for the producer (forwarder). The received methodological recommendations can be used by commercial or transport departments of enterprises-producers to organize the delivery of products. They can also be included in the general complex of practical actions of executive marketing tasks invested in the promotion of goods from the producer to the recipient.
References
Шибаєв О. Г., Боровік С. С., Тихоніна І. І. Основи теорії транспортних процесів і систем: Навчальний посібник. Одеса : ОНМУ, 2023. 125 с.
Шибаєв О. Г., Кравченко О. А., Тихоніна І. І. Управління роботою флоту: Навчальний посібник. Одеса : ОНМУ, 2023. 74 с.
Король В. Ю. Організація експедиторського обслуговування транспортних процесів і систем доставки вантажів у контейнерах: автореф. дис. ... к-та техн. наук: 05.22.01 /В. Ю. Король; Одес. нац. мор. ун-т. Одеса, 2019. 23 c.
Берестенко В., Онищенко С. Структура та характеристики мультимодальної доставки з позиції цифровізації. Розвиток транспорту. 2021. № 4(11). С. 82–93. DOI: https://doi.org/10.33082/td.2021.4-11.08
Павлова Н., Онищенко С. Організація проєктно-орієнтованого управління транспортною компанією (на прикладі транспортно–експедиторської компанії). Управління розвитком складних систем. 2020. № 42, С. 23–28. DOI: https://doi.org/10.32347/2412–9933.2020.42.23–28
Коскіна Ю. О. Розвиток теоретичних основ організації і управління змішаними перевезеннями масових вантажів за участю флоту: автореф. дис. ... д-ра техн. наук: 05.22.01 / Ю. О. Коскіна; Укр. держ. ун-т. залізн. трансп. Харків : 2021. 40 с.
Вишневський Д. О. Методичні основи організації роботи універсальних суден на міжнародних лініях: дис. … канд. техн. наук : 05.22.01. Одеса, 2016. 171 с.
Кириллов Ю. І. Організація та управління роботою суден в контейнерній транспортно-технологічній системі: автореф. дис. … к-та. техн. наук: 05.22.01 / Ю. І. Кириллов; Одес. нац. мор. ун-т. Одеса, 2013. 24 c.
Drozhzhyn O. Containership Traffic Optimization on Feeder Shipping Line. Transport and Telecommunication Journal. 2016. Vol. 17(4), P. 314–321. DOI: https://doi.org/10.1515/ttj-2016-0028
Drozhzhyn O., Koskina Y. The Model of Container Feeder Line Organization Focused on the Nature and Parameters of External Container Flows. Communications – Scientific Letters of the University of Zilina. 2021. Vol. 23(2). P. 94–102. DOI: https://doi.org/10.26552/com.C.2021.2.A94-A102






