INTERNATIONAL EXPERIENCE IN REGULATING THE ISSUES OF LEGAL EDUCATION IN THE ACTIVITIES OF GOVERNMENT BODIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.1.2.40

Keywords:

legal education, authorities, public policy, public institutions, public servants, legal training

Abstract

The article reveals the features of international experience in regulating the issue of legal education in the activities of government bodies. In modern conditions, the issue of adapting international experience to national realities is important, which requires a thorough analysis of successful models of regulating legal education. Therefore, the relevance of the study is due to the need to develop optimal mechanisms for state regulation of legal education, taking into account world practices. The study of international experience will allow us to identify effective strategies that will contribute to improving the legal culture of citizens and improving interaction between the state and society in this area.The purpose of the article is to study international experience in regulating the issue of legal education in the activities of government bodies in order to study the possibilities of its application in Ukraine.The article states that international experience in legal education in the activities of government bodies is an important area of research that contributes to improving the legal culture of the population, ensuring the rule of law and the effective functioning of the state apparatus. Modern trends in world practice demonstrate different models of legal education of civil servants and citizens, which affect the formation of democratic institutions and social stability. It is noted that authorities in many countries are required to undergo specialized training and education, which allows them to better understand legislative norms and responsibly fulfill their duties. Attention is focused on the fact that the European Union actively supports the development of legal education through institutional programs, such as “Erasmus +”, aimed at improving the skills of civil servants. It is concluded that international experience demonstrates the importance of a comprehensive approach to legal education, which includes legislative regulation, the creation of specialized training programs and cooperation with educational institutions. For Ukraine, the implementation of effective mechanisms for legal education of civil servants and broad involvement of the public in educational initiatives is relevant, which will contribute to the establishment of a legal state and civil society. The results of the study showed that the introduction of best international practices into the national legal system will not only increase the level of competence of civil servants, but also strengthen citizens’ trust in state institutions. Therefore, improving legal education mechanisms should become one of the priority tasks of state policy in the field of management and law enforcement.

References

Бевз С. Правосвідомість у правовому регулюванні державного управління у сфері господарської діяльності. Підприємництво, господарство і право. 2019. № 8. С. 64–68.

Кононенко С. В. Структура семантичного поля поняття «правова свідомість». Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 1, т. 1. С. 183–187.

Макаренко Л. О. Правова культура: теоретико-методологічні основи дослідження. Київ : Парламентське видавництво, 2019. 574 с.

Мушенок В. В., Грабовський Г. М. Формування правової культури і правової свідомості державних службовців. Вісник Національної Академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 3. С. 43–46.

Нестеренко О. Підвищення рівня правової та етичної культури державних управлінців як один із пріоритетів правового виховання в умовах соціальної мобільності. Підприємництво, господарство і право. 2019. № 6. С. 230–234.

Полякова О. Модель як опис системи публічного управління правовою освітою населення. Науковий вісник «Демократичне врядування». 2018. Вип. 21. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2022/ feb/26683/151089-articletext-326523-1-10-20181214.pdf (дата звернення 14.02.2025).

Поступна О. В. Механізм правового регулювання процесу публічного управління освітою. Наукові перспективи. № 1(7). 2021. С. 239–250 https://doi.org/10.32689/2708-7530-2021-1(7)- 239-250

Соколова С. В. Розвиток правової культури та правового виховання в педагогічній теорії. Інноваційна педа- гогіка. 2019. № 18, т. 2. С. 94–97.

Хаварівська Г. С. Правове виховання в управлінській діяльності // Ефективність державного управління : зб. наук. пр. Вип. 2(63) : у 2 ч. Ч. 1 / за заг. ред. чл.-кор. НАН України В. С. Загорського, доц. А. В. Ліпенцева. Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2020. C. 48–59. DOI: https://doi.org/10.33990/2070-4011.63.2020.212638

Хожило І. І., Полякова О. С. Сучасний стан функціонування системи правової освіти в Україні: публічно- управлінський аспект. Наукові перспективи. № 2(8). 2021. С. 280–292. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2021- 2(8)-280-292

Національний Еразмус+ офіс в Україні. Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти України. 2019. URL: https://erasmusplus.org.ua/?s= (дата звернення 15.02.2025).

Шуміло І. А. Міжнародна система захисту прав людини: навчальний посібник. Київ, 2018. 168 с.

Гостєва О. М. Європейський досвід взаємодії органів державної влади та громадських організацій // Державне управління: удосконалення та розвиток, № 9, 2017. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1124 (дата звернення 15.02.2025).

Державна служба якості освіти України. Аналіз діяльності місцевих органів управління освітою. 2025. URL: https://sqe.gov.ua/en/diyalnist-en-translation/analysis-of-the-local-education-authorities-activities/?utm_ source=chatgpt.com (дата звернення 15.02.2025).

Published

2025-02-25

Issue

Section

PUBLIC MANAGEMENT AND ADMINISTRATION