USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE TOURISM BUSINESS
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.1.2.50Keywords:
artificial intelligence, tourism business, technologies, service, innovation, consumerAbstract
The article is devoted to the study of the use of artificial intelligence in the tourism industry. Innovations related to artificial intelligence ensure high-speed data processing and decision-making, which is critically important for a customer-oriented industry. Artificial intelligence in tourism encompasses key areas such as customer service, data volume analysis, assistance, process automation, and more. Artificial intelligence in tourism contributes to increased efficiency, improved customer experience, and the development of new innovative services within the industry. It facilitates the optimization of internal business processes, with AI technologies being utilized for task automation such as booking management, logistics, and market trend analysis. The study analyzes the latest AI technologies in customer service, the optimization of tourism enterprise operations, and the enhancement of traveler experiences. Services like Google Maps, Waze, Citymapper, Locus Map, and TripAdvisor actively leverage intelligent technologies to make navigation and travel planning more convenient, efficient, and tailored to individual tourist needs. Applications such as Google Earth, Layar, CityMaps2Go, and Viar360 enable interactive engagement with information about cities and destinations, making travel more exciting and user-friendly through the integration of maps, augmented reality, and virtual tours. Apps powered by advanced AI algorithms, such as Rome2Rio, TripIt, and Culture Trip, provide optimal route suggestions based on user preferences, available time, budget, and other parameters. Elements of artificial intelligence are also being actively implemented in the restaurant industry, an integral part of the tourism business. The leading countries that have fully embraced the potential of artificial intelligence in organizing tourism businesses are China, Japan, and the United States.
References
Баранова К. А., Яровий В. Ф. Використання платформ на базі штучного інтелекту у сфері туризму. Матеріали II Всеукр. наук.-практ. конф. Сучасний стан та потенціал розвитку індустрії гостинності в Україні (м. Херсон, 25 квітня 2023 р.) Херсон : ХДАЕУ, 2023. 172 с. С. 67–69.
Городиська Н., Махно А. Використання штучного інтелекту у туристичній діяльності. Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції молодих учених та студентів. Філософські виміри техніки (PDT-2022). С. 69–71.
Ільницька-Гикавчук Г. Я. Роль цифрових платформ в зростанні туристичного бізнесу. 2022. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2022/01/en-2021-6t1-38.pdf
Карпенко Ю., Кириченко Ю. Напрями використання штучного інтелекту в туризмі. Матеріали всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції, Миколаївський національний аграрний університет, 2024. С. 107–109.
Мельник О. В., Ковальчук О. І. Використання штучного інтелекту в управлінні туристичними потоками. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2022. 38(2). С. 78–86.
Миронюк Т., Круль В., Хмельницький О. Сучасні тренди, реалії і перспективи розвитку туристичного бізнесу. Сучасні тренди, реалії і перспективи розвитку туризму та готельно-ресторанної справи : збірник тез Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (Хмельницький – Меджибіж, 23–24 травня 2024 року). Хмельницький – Меджибіж : Хмельницький національний університет, 2024. С. 13–15.
Мендела І. Я. Стратегії онлайн-продажу готельного продукту. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. Вип. 17. Т. 2. Івано-Франківськ : Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. 2021. С. 195–203.
Штучний інтелект змінить сферу туризму раз і назавжди. 2019. URL: https://www.imena.ua/blog/ai-change- tourism/
Del Vecchio P., Mele G. AI in Smart Tourism Destinations: A Review of Applications and Challenges. Information Technology & Tourism. 2022. 24(2). Р. 125–145. https://doi.org/10.1007/s40558-022-00217-1
Gursoy D., & Chi C. G. Impacts of AI and Robots on the Tourism Workforce: Future Directions. Journal of Hospitality Marketing & Management. 2023. 32(4). Р. 320–335. https://doi.org/10.1080/19368623.2023.2165673
Ivanov S. H., Webster C. Robots in Tourism: Theoretical Perspectives on their Adoption and Impacts. Tourism Economics. 2020. 26(7). Р. 1146–1163. https://doi.org/10.1177/1354816620946541
Li J., Zhang, H., & Wang Y. (2021). The Impact of Artificial Intelligence on Customer Experience in Tourism. Journal of Hospitality and Tourism Technology. 2021. 12(2), Р. 253–270. https://doi.org/10.1108/JHTT-09-2020-0206
Mariani M. M. Big Data and AI in Tourism: Opportunities and Challenges for Competitive Advantage. Journal of Tourism Futures. 2021. 7(3). Р. 239–253. https://doi.org/10.1108/JTF-12-2019-0143
Savchuk В., Pantyuk Т., Kotenko R., Tkachivska I., Vysochan L., Pustovit Н., Bilawicz J., Bilavych Н., Fedchyshyn N. The Usage of Coaching Technology in the Formation of Emotional Intelligence of Future Tourism Managers. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2020. Vol. 9 No. 8. P. 202–210.
Skyscanner introduces AI tool to personalise search results for travelers. URL: https://bwhotelier.com/article/ skyscanner-introduces-ai-tool-to-personalise-search-results-for-travellers-494943
Use these 5 AI-powered tools to plan your summer travel. URL: https://blog.google/products/maps/google-ai- summer-travel-planning/






