PROSPECTS FOR IMPROVING PASSENGER COMMUNICATION IN THE CITY OF KHERSON BY USING AUTONOMOUS TROLLEYBUSES
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.1.26Keywords:
transport system, route, autonomous trolleybus, battery, KhersonAbstract
The article deals with an analysis of the quality indicators of passenger transport in the city of Kherson. It is shown that the main volume of transportation is carried out by small and medium-class buses, trolleybus transportation accounts for only a quarter of the total volume. It is noted that the presence of a significant number of common sections in the route network of passenger transport in the city of Kherson has led to unfair competition on routes, which, in particular, has become the cause of the decline of trolleybus transportation. It is shown that using the existing trolleybus network it is possible to improve the quality of passenger service by improving existing and creating new routes through the use of autonomous trolleybuses. The work contains proposals for improving existing routes, as well as schemes for 13 new city routes for autonomous trolleybuses that connect the main districts of the city of Kherson with each other, with major health care and educational institutions. For the developed schemes, the lengths of movement under the contact network and autonomous movement were determined, which made it possible to perform technical and economic calculations.Calculations of the required capacity of traction batteries were made, which should be taken into account when planning investments and energy consumption.It is shown that at the first stage of implementation autonomous trolleybuses on the routes of the city of Kherson, it is advisable to purchase several new vehicles and conduct a study of energy consumption and the features of their systems, in particular heating and air conditioning. In parallel, it is promising to carry out repairs and modernization of trolleybuses with equipping them with an autonomous movement system, which can be carried out on the basis of a trolleybus depot with the involvement of students from educational institutions of Kherson.
References
Малєєв В. О., Безпальченко В. М. Електротранспорт м. Херсона: екологічність, економічність, ергономічність / Екологічні науки: науково-практичний журнал, 2021. № 7(34). С. 61-66. https://doi.org/10.32846/2306-9716/2021.eco.7-34.114
Малєєв В. О., Безпальченко В. М. Технічні новації та еколого-економічні переваги міського електротранспорту м. Херсона / Вісник Херсонського національного технічного університету, 2021, № 1(76). С. 56–65. https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2021.1.7
Войтович О. А., Кузьменко І. О., Луб’яний П.В. Доступність пасажирського транспорту для населення з огляду формування тарифу / Науковий вісник Херсонської державної морської академії. 2023. № 1–2(26–27). С. 107–120. https://doi.org/10.33815/2313-4763.2023.1-2.26-27.107-118
Войтович О. А., Луб’яний П. В., Мосьпан В. М., Кузьменко І. О. Модель розрахунку вибору способу пересування за критерієм доступності / Науковий вісник Херсонської державної морської академії. 2024. № 2(29). С. 178–186. https://doi.org/10.33815/2313-4763.2024.2.29.178-186
Закон України «Про деякі питання використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, та внесення змін до деяких законів України щодо подолання паливної залежності і розвитку електрозарядної інфраструктури та електричних транспортних засобів» № 3220-IX від 30.06.2023.
Головне управління статистики у Херсонській області. URL: https://www.ks.ukrstat.gov.ua/
Херсонська торгово-промислова палата. URL: https://www.tpp.ks.ua/golovna.html
Луб’яний П. В., Войтович О. А. Організація пасажирських перевезень: навчальний посібник. Херсон : ХНТУ, 2019. 186 с.
Босняк М. Г. Пасажирські автомобільні перевезення. К. : Слово, 2009. 272 с.
Херсон – Схеми та розклади руху. URL: https://transphoto.org/photo/272606/
Херсон – Схеми та розклади руху. URL: https://transphoto.org/photo/193103/
Андрусенко С. І., Будниченко В. Б., Подпіснов В. С. Математична модель енергетичної ємності тягової акумуляторної батареї / Вісник Національного транспортного університету. Серія «Технічні науки». Науково- технічний збірник. 2021. № 3(50). С. 3–10. https://doi.org/10.33744/2308-6645-2021-3-50-003-010
Будниченко І. В., Харламов С. А. Методика оцінки споживання енергії електробусом та параметрів тягової акумуляторної батареї в умовах експлуатації / Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. 2024. № 1(22). C. 97–105. https://doi.org/10.36910/automash.v1i22.1350
Андрусенко С. І., Будниченко В. Б., Подпіснов В. С. Розробка методики визначення експлуатаційних витрат автобусів та тролейбусів з різними видами силових установок / Науково-виробничий журнал «Автошляховик України» (Автомобільний транспорт). 2022. № 2(270). С. 15–25. https://doi.org/10.33868/0365-8392-2022-2-270-15-25
Подавання результатів випробування статистичне. Оцінювання середнього значення. Довірчий інтервал (ISO 2602:1980, IDT): ДСТУ ISO 2602:2006. [Чинний від 2007-10-01]. Київ: Держспоживстандарт України, 2009. 7 с. (Національний стандарт України).
Будниченко В. Б., Проценко В. О., Бабій М. В. Напрямки підвищення екологічності транспортної системи міста Херсона. Матеріали XІІ Міжнародної науково-технічної інтернет-конференції «Проблеми та перспективи розвитку автомобільного транспорту», 16–18 квітня 2024 року: збірник наукових праць [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України, Вінницький національний технічний університет [та інш.]. Вінниця: ВНТУ, 2024. С. 69–72.
Славич В. П., Савченко М. О. Модель чотирифазної системи управління транспортним потоком / Науковий вісник Херсонської державної морської академії. 2024. № 1(28). С. 196–204. https://doi.org/10.33815/2313-4763.2024.1.28.196-204







